تحلیل چشم انداز شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا در ۱ الی ۳ ماهه آینده 

شاخص دلار آمریکا – شاخصی که ارزش دلار را در برابر سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند. یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس ،کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند همانطور که در نمودار زیر مشخص است پیش بینی می شود شاخص ایندکس دلار در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده تا سطح ۸۵٫۹۶ افزایش یابد که این هدف را موج افزایشی C تایید کرده است.

در نمودار زیر مشخص است که کف قیمتی در منطقه پایین ترین سطح مارس ۲۰۰۸ (حداقل پایین ترین قیمت ) و  مه ۲۰۰۱  ( حداکثر پایین ترین قیمت ) ساخته شده است و به باور ما موج افزایشی که از سطح ۷۸٫۹۱ ( پایین ترین سطح روز ۱ فوریه ) شروع شده است سومین موج بزرگ از موج بسیار بزرگ و قدرتمند (C) است که از سطح ۷۲٫۶۹ ( پایین ترین سطح ماه مه ۲۰۱۱) آغاز شده است .

با توجه به اندازه گیری طول موج قبلی یعنی موج (A) و کف موج (B) در نرخ ۷۲٫۶۹۶ به باور ما در این موج (C) قیمت توانایی و قدرت کافی برای رسیدن حتی به سطح ۹۱٫۶۲ در دراز مدت را دارد که این هدف بر روی خط فیب ۱۰۰ درصدی قرار گرفته است.

در چارت زیر مشاهده می شود سطح مقاومت قیمت در محدوده ۸۴٫۳۹ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی ) قرار دارد که دو مرتبه یکی در ماه جولای ۲۰۱۲ و دیگری درماه مه ۲۰۱۳ منجر به برگشت و اصلاح نزولی قیمت گردید.

با این حال از آنجایی که این موج دوم اصلاحی کوتاهتر از موج اصلاحی اول بوده است می توان چنین نتیجه گرفت که حرکت کاهشی رو به اتمام است و از این به بعد می بایست در انتظار موج افزایشی و صعود قیمت جهانی ایندکس دلار آمریکا بود که در موج افزایشی مشخص شده از پتانسیل خوبی برخوردار است .

به همین دلیل از نظر تحلیل تکنیکال و بررسی امواج الیوت ممکن است که ایندکس دلار در سومین تلاش خود این بار در موج افزایشی C موفق به عبور از این سطح مقاومت ۸۴٫۳۹ شود و تا منطقه ۸۵٫۹۶ ( فیب ۶۱٫۸ درصدی ) تقویت شود و حتی در صورت شکست آن می تواند تا هدف بعدی یعنی سطح ۸۷٫۱۵ ( فیب ۷۶٫۴ درصدی) افزایش یابد که این هدف در موج بسیار بزرگ و قدرتمند (C) به وضوح مشخص و در چارت زیر شناسایی شده است.

لازم به ذکر است که در این مدت یعنی در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده هر گونه حرکت اصلاحی و برگشتی نزولی شاخص ایندکس دلار محدود به سطح ۸۱ خواهد بود و همانطور که اشاره شد تثبیت قیمت ایندکس دلار در بالای سطح ۸۴٫۳۹ فشارهای صعودی را بیشتر می کند و این احتمال را بوجود می آورد که قیمت در کوارتر سوم سال ۲۰۱۳ تا منطقه ۸۵٫۹۶ و حتی ۸۷٫۱۵ افزایش یابد و این نشان دهنده تقاضا برای خرید دلار است که می تواند موجب فشارهای نزولی ارزهای دیگر از جمله یورو ، پوند ، دلار استرالیا ، دلار کانادا ، دلار نیوزلند و… گردد.

بنابراین به باور ما در طی ۱ تا ۳ ماهه آینده تمایل به سرمایه گذاری با دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی همچنان از اولویت های معامله گران است و دلار همچنان ارز برتر بازار و سایر ارزها مخصوصا یورو ، پوند ، دلار استرالیا ، دلار کانادا ، دلار نیوزلند و … تحت فشارهای نزولی باقی خواهد ماند.

نمودار روند تغییرات ماهیانه شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس دلار