تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

همانطور که قبلا نیز بدان اشاره کردیم دنیا به نفت ضعیف عادت کرده است و اکنون مدت ها است که حرکت نزولی نفت دیگر جای تعجبی برای بازار ندارد و نتیجه ساده آن سقوط قیمت نفت خواهد بود و راه را برای ادامه حرکت نزولی هموار خواهد ساخت.

ما از هم اکنون روند نزولی را برای نفت ادامه دار پیش بینی می کنیم اما با توجه به اینکه در چشم انداز ماهیانه قیمت آن به سطح ۲۷٫۰۷ دلار/بشکه که در بولتن تحلیل هفتگی و فصلی نیز بدان اشاره کردیم نزدیک شده است باید کمی با احتیاط عمل کرد.

در هر صورت امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می کنیم قیمت آن سطح حمایت ۲۸٫۳۷ دلار/بشکه را بشکند و تا سطح حمایت بعدی ۲۷٫۵۹ و پس از آن سطح تارگت چشم انداز فصلی یعنی سطح ۲۷٫۰۷ ریزش کند و سقوط سنگین دیگری را متحمل شود و از این رو هنوز هم به نظر می رسد که حرکت قیمت نزولی است.

همانطور که در چارت پایین مشخص است این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۴۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی ۳ یعنی سومین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۵۰٫۹۲ (بالاترین سطح ۹ اکتبر ۲۰۱۵) قرار دارد و اگر شکسته شود هدف نزولی بعدی بر روی سطح ۲۷٫۵۹ یعنی جاییکه خط فیبوناچی ۴۶۱٫۸ درصدی قرار دارد دیده می شود.

اگر این سطح هم شکسته شود باعث ریزش بیشتر قیمت نفت تا سطوح ۲۷٫۰۷ و ۲۶٫۸۰ (خط فیبوناچی ۵۰۰ درصدی) خواهد شد که این امر دلیلی جز تضعیف واقعی قیمت نفت و آینده رو به ضعف آن ندارد. سطوح مقاومت قوی نیز به ترتیب بر روی ۲۹٫۳۵ و ۳۰٫۱۳ دلار/بشکه (به ترتیب خطوط فیبوناچی ۳۷۶٫۴ درصدی و ۳۳۸٫۲ درصدی) قرار گرفته اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن پیش بینی می کنیم قیمت آن دوباره به سوی سطح حمایت ۲۸٫۰۲ دلار/بشکه کاهش یابد و اگر این سطح شکسته شود باعث ریزش قیمت نفت برنت به سوی سطح حمایت بعدی ۲۶٫۱۸ می شود و حرکت نزولی آن شدت بیشتری بگیرد.

همانطور که در چارت پایین مشخص است این سطوح حمایت به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۲۳۸٫۲ درصدی و ۲۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی ۳ یعنی سومین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۵۰٫۹۱ (بالاترین سطح ۳ نوامبر ۲۰۱۵) تشکیل شده است.

در چارت پایین به وضوح مشخص است که قیمت نفت برنت در موج نزولی ۵ قرار گرفته است که این موج به پنج موج کوچکتر تقسیم شده است و پیش بینی می کنیم موج چهارم یعنی موج iv به احتمال زیاد در حوالی سطح مقاومت ۲۹٫۸۵ (خط فیبوناچی ۲۱۴٫۶ درصدی) پایان یابد.

بعد از آن باید منتظر ریزش قیمت نفت برنت در موج پنجم یعنی موج v باشیم که می تواند قیمت را تا حدود سطح ۲۶٫۱۸ (خط فیبوناچی ۲۶۱٫۸ درصدی) پایین بکشاند. قیمت نفت برنت پایین ترین نرخهای خود از سپتامبر ۲۰۰۳ به این سو را تجربه می کند و و قیمت هرچند در محدوده های خنثی بین ۲۸٫۰۲ و ۲۹٫۸۵ دلار/بشکه حرکت خواهد نمود، اما آهنگ حرکت قیمت نفت برنت نزولی خواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت