تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می کنیم قیمت آن اگر به همین صورت در بالای سطح ۲۶٫۱۹ دلار/بشکه تثبیت شود سطح مقاومت ۲۹٫۰۷ بشکند و تا حدود سطح مقاومت بعدی ۳۰٫۸۵ افزایش یابد.

همانطور که در چارت پایین به وضوح مشخص است این سطوح مقاومت به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی ۳۸٫۳۹ (بالاترین سطح ۴ ژانویه) به ۲۶٫۱۹ (پایین ترین سطح ۲۰ ژانویه) تشکیل شده اند.

حرکت افزایشی و برگشتی روز گذشته از سطح ۲۶٫۱۹ نشانگر تکمیل شدن موج نزولی قیمت است و ممکن است این حرکت اصلاحی برای چند روز ادامه داشته باشد که می تواند روند نزولی فعلی را برای مدتی متوقف نماید و مقداری باعث اصلاح قیمت نفت گردد.

هر چند تشخیص و پیش بینی مدت زمان این حرکت اصلاحی کمی سخت و دشوار است اما پیش بینی می کنیم اگر در حرکت اصلاحی سطح مقاومت ۲۹٫۰۷ با قدرت شکسته شود باعث افزایش قیمت نفت به سطح ۳۰٫۸۵ شود.

برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی محدود به سطح حمایت ۲۷٫۹۷ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) خواهد بود که در چارت پایین دیده می شود. در تقویم اقتصادی امروز بازار اخبار چندانی را نشان نمی دهد و تنها خبر مورد توجه اعلام آمار موجودی ذخایر نفت آمریکا در ساعت ۱۹:۳۰ به وقت تهران است.

در صورتیکه امروز آمار موجودی ذخایر نفت آمریکا کمتر از حد پیش بینی ها (۲٫۸۱۱+ میلیون بشکه) اعلام شود راه برای پیشروی بیشتر قیمت نفت تا سطوح مقاومت ۲۹٫۰۷ و ۳۰٫۸۵ هموار خواهد شد و باید توجه داشت که امکان تشکیل حرکت اصلاحی و افزایشی نیز وجود دارد.

بنابراین برای امروز پیش بینی می کنیم اقدام معامله گران برای بستن مقداری از پوزیشن های فروش قبلی در سطح ۲۶٫۱۹ برای حفظ سود موجب برگشت قیمت نفت به سطوح مقاومت ۲۹٫۰۷ و ۳۰٫۸۵ دلار/بشکه گردد که در چارت پایین مشاهده می فرمایید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن پیش بینی می کنیم قیمت آن تا سطح ۲۹٫۸۵ دلار/بشکه افزایش یابد که این حرکت افزایشی را شکسته شدن سطح مقاومت ۲۸٫۰۲ نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۲۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی ۳ یعنی سومین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۵۰٫۹۱ (بالاترین سطح ۳ نوامبر ۲۰۱۵) تشکیل شده است.

از منظر تحلیل تکنیکال این چرخه از امواج الیوت تکمیل شده است و موج آخر یعنی موج ۵ که از سطح ۳۸٫۹۹ (بالاترین سطح ۴ ژانویه) شروع شده در قالب پنج موج کوچک تر شکل گرفته است.

از سوی دیگر در چارت پایین مشخص است که واگرایی افزایشی در اندیکاتور RSI تایم فریم یک ساعته نشانگر آن است که قیمت نفت برنت در حالت اشباع از فروش (oversold) قرار گرفته است و ادامه سیر نزولی کار دشوار به نظر می رسد.

از این رو سطح مقاومت بعدی بر روی ۲۹٫۸۵ (خط فیبوناچی ۲۱۴٫۶ درصدی) وجود دارد و از این رو تا زمانیکه قیمت بالای سطح ۲۸٫۰۲ تثبیت شده است تمرکز می بایست به برگشت قیمت نفت برنت به سطح مقاومت ۲۹٫۸۵ باشد.

بنابراین چنانچه قیمت نفت برنت بتواند سطح مقاومت ۲۹٫۸۵ خود را نیز پشت سر بگذارد آنگاه در روزهای آتی به سمت نقاط بالاتری در باند قیمتی بین ۳۲٫۰۴ و ۳۴٫۸۶ اصلاح خواهد کرد که این حرکت بستگی به شکست کامل سطح مقاومت ۲۹٫۸۵ دلار/بشکه در نمودار پایین دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت