تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز بررسی موج حرکت قیمت اونس طلا یک حرکت افزایشی را پیش‌بینی می‌کند که در واقع این حرکت افزایشی در موج C به حساب می‌آید که سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۰۴۷ (پایین ترین سطح ۱۷ دسامبر ۲۰۱۵) محسوب می شود.

بر پایه بررسی چرخه‌ها احتمالا این روند افزایشی تا سطح ۱۱۱۱ ادامه خواهد یافت و اگر این سطح هم شکسته شود سیگنال خرید به سطح ۱۱۲۰ صادر می کند که قبلا بدان اشاره کردیم.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی C قرار دارد و قیمت اونس طلا در بیشتری قدرت خود در این موج از پتانسیل خوبی برای افزایش حتی تا سطح ۱۱۳۵ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) برخوردار است.

از دیدگاه تکنیکی قرار گرفتن قیمت اونس طلا بالای سطح ۱۰۹۵ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) به منزله ادامه یک روند افزایشی است و با توجه به گسترش روند بازار و الگوی سر و شانه وارونه که بین ۱۳ ژانویه و ۲۰ ژانویه شکل گرفته است انتظار می‌رود قیمت اونس طلا دست کم تا سطح ۱۱۱۱ و پس از آن تا سطح ۱۱۲۰ صعود کند.

علاوه بر این مورد گمانه زنی ها از کاهش سیکل افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در سال جاری به تقویت تمایل به سرمایه‌گذاری در بازار طلا کمک کرده است و بدین ترتیب عامل سفته‌ بازی قیمت آن را به سوی بالا هدایت می‌کند.

این شرایط بازگو کننده این حقیقت است انتظاری که قبلا برای سه یا چهار پله افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا وجود داشت دیگر در سال جاری دیده نمی‌شود و گزارش آمارهای اخیر اقتصادی از ایالات متحده آمریکا نیز موید این مساله است و با این دید قیمت اونس طلا نیروی لازم برای صعود تا سطوح ۱۱۱۱ و ۱۱۲۰ را بدست آورده است.

امروز خبر خاصی در تقویم اقتصادی آمریکا دیده نمی شود اما اخبار متعددی که این هفته در بازار منتشر خواهد شد، می تواند پتانسیل لازم برای حرکت اونس طلا را فراهم آورد. در این میان، بی شک، اخبار جلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) در روز چهارشنبه توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد که انتظار می رود در نرخ بهره تغییری صورت نگیرد و همان رقم بین %۰٫۲۵ – %۰٫۵۰ اعلام شود.

بیانیه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) از جهت عدم تغییر نرخ بهره و نیز بحثهای مربوطه در خصوص چشم انداز نرخ بهره در سال جاری اهمیت خاصی دارد و با توجه به اینکه انتظار میرود لحن بانک فدرال رزرو آمریکا ملایم (Dovish) باشد گذر کردن قیمت اونس طلا از سطح مقاومت ۱۱۱۱ نقطه عطفی برای اونس طلا در هفته جاری محسوب می‌شود، به طوری که انتظار می‌رود در این موج قیمت اونس طلا دست کم تا سطح ۱۱۲۰ و پس از آن سطح ۱۱۳۵ افزایش یابد.

بنابراین برای امروز از نقطه نظر اقتصادی و فنی هنوز احتمال افزایش قیمت اونس طلا به سطح ۱۱۱۱ وجود دارد که قبلا بدان اشاره کرده بودیم و نمودار زیر سناریوی احتمالی افزایش قیمت اونس طلا به این سطح را به تصویر کشیده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا