تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می کنیم قیمت آن با سطح حمایت ۲۹٫۰۷ دلار/بشکه مواجه شود و اگر نتواند این سطح را با قدرت بشکند انتظار داریم دوباره به سوی سطح مقاومت ۳۰٫۸۵ برگردد و اگر این سطح شکسته شود باعث افزایش دوباره قیمت به سوی سطح مقاومت ۳۲٫۲۹ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) می شود.

همانطور که در چارت پایین مشخص است این سطح حمایت ۲۹٫۰۷ بر روی خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی ۳۸٫۳۹ (بالاترین سطح ۴ ژانویه) به ۲۶٫۱۹ (پایین ترین سطح ۲۰ ژانویه) قرار دارد. در حرکت نزولی تنها شکسته شدن سطح حمایت ۲۹٫۰۹ منجر به ریزش قیمت به سوی سطح ۲۷٫۹۷ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) می شود.

از منظر تحلیل تکنیکال عمق حرکت نزولی اخیر قیمت از سطح ۳۲٫۷۴ (بالاترین سطح ۲۵ ژانویه) بیشتر به خاطر ریزش اخیر بازارهای سهام و نگرانی ها از کاهش رشد اقتصاد جهانی بوده است که نشاندهنده تکمیل شدن موج اصلاحی یا اولین حرکت تصحیحی آغاز شده از سطح ۲۶٫۱۹ می باشد.

هر دو این سناریو بیانگر آن است تا زمانیکه قیمت پایین سطح مقاومت ۳۰٫۸۵ تثبیت شده است ممکن است قیمت نفت چنانچه بتواند سطح حمایت ۲۹٫۰۷ را بشکند تا حدود سطح ۲۷٫۹۷ کاهش یابد.

با توجه به شواهد آماری شکل‌گیری موج اصلاحی فعلا در اطراف سطح ۳۲٫۲۹ با مقاومت جدی روبرو شده است و موج اصلاحی اخیر آغاز شده برآورد می‌شود در صورت عبور از سطح مقاومت ۳۰٫۸۵ با فرض ثابت بودن سطح حمایت ۲۹٫۰۷ دست کم تا سطح ۳۲٫۲۹ برگردد.

بنابراین اگر از بالا این سطح با قدرت شکسته شود باید منتظر افزایش دوباره به سوی سطح ۳۲٫۲۹ باشیم و از این رو در حال حاضر حرکت در روندی خنثی بین سطوح ۲۹٫۰۷ و ۳۰٫۸۵ دلار/بشکه قرار دارد و از این رو تا زمان شروع یک حرکت مشخص می بایست به انتظار ماند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال پیش بینی می کنیم قیمت آن در حوالی سطح ۲۸٫۷۷ دلار/بشکه با حمایت جدی روبرو شود و مجدد به بالای سطح مقاومت ۳۰٫۵۸ افزایش یابد و اگر این سطح هم شکسته شود باعث تقویت قیمت به سوی سطح ۳۲٫۷۲ می گردد که در چارت پایین مشخص است.

براساس آنچه که در نمودار پایین مشخص است این سطوح حمایت و مقاومت به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۷ درصدی و ۱۴٫۶ درصدی از موج نزولی ۵۰٫۹۱ (بالاترین سطح ۳ نوامبر ۲۰۱۵) به ۲۷٫۱۰ (پایین ترین سطح ۲۰ ژانویه) تشکیل شده اند. به باور ما سطح ۲۸٫۷۷ حمایت قوی برای قیمت نفت برنت است و تنها به شرط شکست آن باعث ریزش به سطح ۲۷٫۱۰ می شود.

هر چند بررسی امواج الیوت نشان می دهد هم اکنون قیمت نفت برنت در موج نزولی (۵) از چرخه پنج موجی که از سطح ۵۴٫۰۵ (بالاترین سطح ۹ اکتبر ۲۰۱۵) آغاز شده قرار گرفته است اما برای تایید استمرار روند نزولی می بایست از سطح حمایت ۲۸٫۷۷ عبور کند در غیر این صورت اگر قیمت موفق به شکست سطح مقاومت ۳۰٫۵۸ موجب افزایش دوباره به سطح ۳۲٫۷۲ می شود.

به احتمال قوی تر قیمت نفت برنت باید مدتی را در بالای سطح حمایت ۲۸٫۷۷ سپری کند تا مستعد افزایش دوباره به بالای سطح مقاومت ۳۰٫۵۸ گردد. قیمت نفت برنت در حال حاضر در باندی خنثی بین سطوح ۲۸٫۷۷ و ۳۰٫۵۸ در حال نوسان است و باید انرژی لازم برای ایجاد روند در آن ظاهر شود تا قیمت در جهت معینی شروع به حرکت نماید.

بنابراین به نظر می رسد سطح ۲۸٫۷۷ حمایت محکمی برای قیمت باشد و احتمال صعود قیمت بالا است. اما برای صعود قیمت شرط اولیه خروج رو به بالا و معنی دار قیمت نفت برنت از سطح مقاومت ۳۰٫۵۸ دلار/بشکه می باشد که در چارت پایین مشاهده می کنید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت