تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می کنیم تا پیش از اعلام خبر آمار موسسه مدیریت عرضه کارخانه ای ISM آمریکا که قرار است در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران اعلام شود، قیمت آن بالای سطح مقاومت ۱۱۲۰ قرار داشته باشد و چشم انداز حرکت روزانه نیز ادامه همین حرکت است تا بعد از خبر فوق اگر ضعیف تر از حد پیش بینی ها (۴۸٫۰۰) اعلام شود سطح ۱۱۲۷ با قدرت شکسته شود و تا سطح ۱۱۳۵ افزایش یابد. آمار مصارف و درآمدهای شخصی و آمار خالص تعدیل هزینه های مصرف شخصی  آمریکا نیز ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام می شوند.

همانطور که در چارت پایین مشخص است روز جمعه این محدوده خنثی بین سطوح فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۰۴۷ (پایین ترین سطح ۱۷ دسامبر ۲۰۱۵) قرار گرفته بود که پس از اعلام ضعیف آمار نرخ رشد تولیدات ناخالص داخلی آمریکا (GDP) نتوانست به پایین سطح حمایت ۱۱۱۱ برسد و امروز دوباره به بالای سطح ۱۱۲۰ افزایش یافته است.

برای امروز افزایش قیمت به بالای سطح ۱۱۲۲ می تواند تایید کننده شکست سطح مقاومت ۱۱۲۰ بوده و مجدداً احتمال صعود قیمت به سطح ۱۱۲۷ (خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی) را بوجود آورد و پس از آن باید منتظر افزایش بیشتر قیمت به ترتیب تا سطوح ۱۱۳۵ و ۱۱۴۵ باشیم که این موضوع را نوسانات اخیر بازارهای مالی (مخصوصا سهام) و خرید طلا توسط صندوق های بزرگ سرمایه گذاری و تقاضای چین در آستانه ی تعطیلات سال نو بیشتر تایید کرده است.

از سوی دیگر سقوط قیمت به زیر سطح ۱۱۱۱ به هر دلیلی بیانگر آن است که روند نزولی قیمت از نرخ ۱۱۲۷ ادامه داشته و هدف رسیدن به سطح ۱۱۰۳ خواهد بود که البته قبل از آن سطح حمایت دیگری بر روی سطح ۱۱۰۷ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از ۱۳۰۶ به ۱۰۴۵) قرار دارد که حمایت مهمی محسوب می شود. در هر صورت برای امروز محتمل ترین سناریوی ممکن است که قیمت اونس طلا به بالای سطح مقاومت ۱۱۲۲ افزایش یابد و خود را یک گام دیگر به سطوح ۱۱۲۷ و ۱۱۳۵ نزدیک تر کند.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا آمار نرخ رشد موسسه مدیریت عرضه کارخانه ای آمریکا (ISM) در ماه ژانویه (پیش بینی ۴۸٫۰۰، رقم قبلی ۴۸٫۰۰) در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران منتشر می شود و می تواند وضعیت اونس طلا را مشخص نماید و تا پیش از این خبر احتمال قرار گرفتن قیمت در روند خنثی وجود دارد و هر چند قیمت اونس طلا در روزهای اخیر رشد قابل توجهی به بالاترین سطح ۱۲ هفته گذشته داشته است اما اعلام سایر گزارشهای اقتصادی آمریکا خصوصاً گزارش اشتغال آمریکا در روز جمعه می تواند جهت حرکت آتی بازار را معین کند.

یادآوری می کنیم که اگر امروز نرخ رشد موسسه مدیریت عرضه کارخانه ای ISM آمریکا کمتر از حد پیش بینی بازار اعلام شود به معنای کاهش مولفه های مورد بررسی آن برای ارزیابی شرایط کارحانجات و فعالیت آن ها در ماه ژانویه است و موجب خواهد شد که افزایش بعدی نرخ بهره آمریکا به تعویق بیافتد و این به تقویت اونس طلا به بالای سطح ۱۱۲۷ می انجامد.

باید دید آیا پس از خبر های منفی روز جمعه آمار نرخ رشد تولیدات ناخالص داخلی آمریکا اخبار امروز می توانند کمکی به اونس طلا بکنند. همانطور که در تحلیل گذشته بدان اشاره کردیم در حرکت صعودی خریداران از بالای سطوح مقاومت ۱۱۲۰ و ۱۱۲۲ وارد بازار خواهند شد. لازم به ذکر است امروز آقای استنلی فیشر نائب ریس بانک مرکزی آمریکا ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران سخنرانی خواهد داشت که می تواند زوایای پنهان وضعیت اقتصادی این کشور را برای همگان روشن تر کند.

این هفته اخبار مهمی در تقویم اقتصادی ایالات متحده آمریکا منتشر خواهد شد و انتظار می رود، با توجه به نوسانات اخیر بازار، انتشار این اخبار موتور حرکت بازار را روشن کنند. خبر مهمی که این هفته منتشر خواهد شد، آمار ماهیانه اشتغال بخش غیر کشاورزی ایالات متحده (NFP) در روز جمعه است که می تواند در تعیین سرنوشت حرکت اونس طلا نقش تاثیرگذاری داشته باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا