تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس ، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند، پیش بینی می کنیم با توجه به آنکه قیمت آن خود را بالای سطح ۹۹٫۳۲۷ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) تثبیت کرده است بتواند تا حدود سطح ۱۰۰٫۲۷ افزایش یابد و چنانچه این سطح هم با قدرت شکسته شود باعث صعود بیشتر به سوی سطح ۱۰۰٫۸۵۳ می شود.

همانطور که در چارت پایین مشخص است سطح ۹۹٫۳۲۷ بر روی خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی قرار دارد که اگر قیمت به همین صورت بالای این تثبیت شود، می بایست در انتظار رسیدن به هدف ۱۰۰٫۲۷ بود و با توجه به قرار گرفتن قیمت بالای سطح ۹۹٫۳۲۷ اکنون فرصت مناسبی برای ورود به پوزیشن خرید دلار آمریکا و انتظار برای رسیدن قیمت به نرخهای ۱۰۰٫۲۷ و ۱۰۰٫۸۵۳ است که در چارت پایین به وضوح مشخص گردیده است.

در زوج ارز یورو – دلار آمریکا در نمودار ساعته در محدوده روند خنثی بین سطوح ۱٫۰۸ و ۱٫۰۹۰۰ معامله می شود و اندیکاتورهای تکنیکال و فاندامنتال در آستانه سخنرانی امروز دراقی نشانگر نزول قیمت است و به معامله گرانی که از استراتژی نزولی و نوسان گیری استفاده می کنند توصیه می کنیم پوزیشن فروش خود را طبق سیگنال امروز به ترتیب در نزدیکی سطوح ۱٫۰۹۰۰ ، ۱٫۰۹۳۰ و پس از آن در نزدیکی سطوح ۱٫۰۹۴۰ و ۱٫۰۹۵۰ با هدف ریزش قیمت به ترتیب به سوی سطوح حمایت ۱٫۰۸۰۰ ، ۱٫۰۷۸۰ ، ۱٫۰۷۷۵ و سطح حمایت ۱٫۰۷۵۰ قرار دارند. برای امروز مقاومت اصلی یورو بر روی سطوح ۱٫۰۹۳۰ ، ۱٫۰۹۴۰ و ۱٫۰۹۵۰ وجود دارند.

در زوج ارز پوند – دلار آمریکا به دلیل بسته شدن قیمت در پایین سطح ۱٫۴۳۵۰ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۱٫۴۴۱۳ به ۱٫۴۱۵۰) معامله گران کماکان متمایل به فروش پوند هستند و از این رو، هرگونه حرکت اصلاحی به بالای این سطح، به معنای فرصتی برای ورود به پوزیشن فروش تلقی می شود.

برای پوند به نظر می رسد به ترتیب باند ۱٫۴۳۷۰ ، ۱٫۴۳۸۰  و پس از آن سطوح ۱٫۴۴۰۰ و ۱٫۴۴۱۰ بتواند مقاومت مستحکمی برای قیمت پوند باشد و قیمت با تثبیت در پایین باند مقاومت بتواند آماده ریزش دوباره به سوی سطوح ۱٫۴۲۲۰ ، ۱٫۴۲۰۵ و ۱٫۴۲۰۰ شود و در این هفته انتظار می رود فروشندگان بیشتری در نرخهای پایین ۱٫۴۲۰۰ اقدام به ورود به پوزیشن فروش جدید با حد تارگت های ۱٫۴۱۵۰ ، ۱٫۴۱۰۰ و ۱٫۴۰۸۰ خواهند کرد.

این هفته بانک مرکزی انگلیس (BoE) در روز پنچشنبه تشکیل جلسه خواهد داد و به احتمال زیاد پیش بینی خود را از نرخ رشد تورم کاهش خواهد داد و از سوی دیگر نخست وزیر انگلیس در تلاش است مذاکرات درباره شرایط ماندن یا خارج شدن انگلیس از اتحادیه اروپا را در دیدار با شورای اروپا طی روزهای ۱۸ تا ۱۹ فوریه نهایی کند که در این صورت همه پرسی و رفراندوم خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در روز ۲۳ ژوئن برگزار خواهد شد و موضوع خروج احتمالی انگلیس از اتحادیه اروپا از اواسط ماه دسامبر سال گذشته تا کنون فشارهای نزولی سنگینی را بر پوند در مقابل ارزهای اصلی وارد کرده است.

مسئله مهم دیگر کاهش ارزش ین ژاپن در مقابل ارزهای اصلی پس از اقدام تاریخی هفته پیش بانک مرکزی ژاپن در جهت کاهش نرخ بهره بانکی به زیر صفر درصد است. در زوج ارز دلار آمریکا – ین ژاپن با رسیدن به بالای منطقه ۱۲۱ فاصله خود را با اعداد ۱۲۲ و ۱۲۳ بسیار کم کرده است و واکنش دلار ، یورو ، پوند و سایر ارزهای اصلی به این جلسه کاملا منطقی بود و به میزان قابل توجهی در مقابل ین ژاپن تقویت شدند.

در حال حاضر دلار در مقابل ین ژاپن فاصله چندانی تا عدد ۱۲۱٫۵۰ ندارد و احتمال فتح این سطح بسیار است که اگر این سناریو حاکم شود و این سطح شکسته شود قیمت آن نیز رشد قابل ملاحظه ای خواهد داشت و خود را گامی دیگر به سطوح ۱۲۱٫۷۵ و ۱۲۲ نزدیک می کند و برای امروز اکثر سفارشات خرید دلار در برابر ین ژاپن به ترتیب در نزدیکی سطوح ۱۲۱٫۰۰، ۱۲۰٫۸۵ ، ۱۲۰٫۸۰ و ۱۲۰٫۵۰ قرار دارند.

مهمترین وقایع امروز به غیر از آمار موسسه مدیریت عرضه کارخانه ای ISM آمریکا سخنرانیهای مقامات ECB و FED است، چرا که در شرایط فعلی بازار بیشتر مترسد آنست که نظر مقامات اروپا و آمارهای اقتصادی آمریکا را بداند. امروز ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران آقای ماریو دراقی ریس بانک مرکزی اروپا و ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران آقای استنلی فیشر نائب ریس بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهند داشت که بی شک از اهمیت بالایی برخوردار است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

ایندکس دلار آمریکا