تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

همانطور که روز گذشته بدان اشاره کردیم برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس ، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند، پیش بینی می کنیم با توجه به آنکه قیمت آن خود را  در نزدیکی سطح ۹۹٫۳۲۷ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) تثبیت کرده است بتواند تا حدود سطح ۱۰۰٫۲۷ افزایش یابد و چنانچه این سطح هم با قدرت شکسته شود باعث صعود بیشتر به سوی سطح ۱۰۰٫۸۵۳ می شود.

همانطور که در چارت پایین مشخص است سطح ۹۹٫۳۲۷ بر روی خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی قرار دارد که اگر قیمت به همین صورت بالای این تثبیت شود، می بایست در انتظار رسیدن به هدف ۱۰۰٫۲۷ بود و با توجه به قرار گرفتن قیمت بالای سطح ۹۹٫۳۲۷ اکنون فرصت مناسبی برای ورود به پوزیشن خرید دلار آمریکا و انتظار برای رسیدن قیمت به نرخهای ۱۰۰٫۲۷ و ۱۰۰٫۸۵۳ است که در چارت پایین به وضوح مشخص گردیده است.

در زوج ارز یورو – دلار آمریکا در نمودار ساعته در محدوده روند خنثی بین سطوح ۱٫۰۸ و ۱٫۰۹۵۰ معامله می شود و اندیکاتورهای تکنیکال و فاندامنتال در آستانه گزارش اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا در روز جمعه نشانگر نزول قیمت است. جدای از رفتار این چند روز یورو و حرکت اصلاحی قیمت تا نزدیکی سطح مقاومت ۱٫۰۹۵۰ نباید فراموش کرد که این ارز همچنان تحت فشار قرار دارد و نیروهایی که آنرا به پایین سوق می دهند قوی تر می باشند.

به معامله گرانی که از استراتژی نزولی و نوسان گیری استفاده می کنند توصیه می کنیم پوزیشن فروش خود را طبق سیگنال امروز به ترتیب در نزدیکی سطوح ۱٫۰۹۳۰ ، ۱٫۰۹۴۰ و پس از آن در نزدیکی سطح ۱٫۰۹۵۰ با هدف ریزش قیمت به ترتیب به سوی سطوح حمایت ۱٫۰۸۵۰ ، ۱٫۰۸۴۰ ، ۱٫۰۸۱۰ ، ۱٫۰۸۰۰ ، ۱٫۰۷۸۰ ، ۱٫۰۷۷۵ و سطح حمایت ۱٫۰۷۵۰ قرار دارند. برای امروز مقاومت اصلی یورو بر روی سطوح ۱٫۰۹۸۰ و ۱٫۱۰۰۰ وجود دارند.

در زوج ارز پوند – دلار آمریکا به دلیل وجود مقاومتهای مهم در نزدیکی سطوح ۱٫۴۴۳۰ و ۱٫۴۴۵۰ معامله گران کماکان متمایل به فروش پوند هستند و به همین خاطر هرگونه حرکت اصلاحی به بالای این سطح، به معنای فرصتی برای ورود به پوزیشن فروش تلقی می شود و انتظار می رود در نزدیکی این سطوح فروشندگان وارد بازار شوند.

تنها امروز پیشنهاد اولیه اروپا در خصوص باقی ماندن انگلیس در اروپا کمی به تقویت پوند تا بالاترین سطح ۳ هفته گذشته انجامید که البته مفاد این پیشنهاد چندان  واضح و شفاف نبود و همین مساله موجب کاهش دوباره پوند از سطح مقاومت ۱٫۴۴۵۰ گردید.

برای پوند به نظر می رسد به ترتیب باند ۱٫۴۴۵۰ ، ۱٫۴۵۰۰ و پس از آن سطح ۱٫۴۵۲۰ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از ۱٫۵۲۳۰ به ۱٫۴۰۸۰) بتواند مقاومت مستحکمی برای قیمت پوند باشد و قیمت با تثبیت در پایین باند مقاومت بتواند آماده ریزش دوباره به سوی سطوح ۱٫۴۳۳۵ ، ۱٫۴۳۱۵ ، ۱٫۴۳۱۰ و ۱٫۴۳۰۰ شود و در این هفته انتظار می رود فروشندگان بیشتری در نرخهای پایین ۱٫۴۳۰۰ اقدام به ورود به پوزیشن فروش جدید با حد تارگت های پایین تر خواهند کرد.

این هفته بانک مرکزی انگلیس (BoE) در روز پنچشنبه تشکیل جلسه خواهد داد و به احتمال زیاد پیش بینی خود را از نرخ رشد تورم کاهش خواهد داد و از سوی دیگر نخست وزیر انگلیس در تلاش است مذاکرات درباره شرایط ماندن یا خارج شدن انگلیس از اتحادیه اروپا را در دیدار با شورای اروپا طی روزهای ۱۸ تا ۱۹ فوریه نهایی کند.

در این صورت همه پرسی و رفراندوم خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در روز ۲۳ ژوئن برگزار خواهد شد و موضوع خروج احتمالی انگلیس از اتحادیه اروپا از اواسط ماه دسامبر سال گذشته تا کنون فشارهای نزولی سنگینی را بر پوند در مقابل ارزهای اصلی وارد کرده است.

مسئله مهم دیگر کاهش ارزش ین ژاپن در مقابل ارزهای اصلی پس از اقدام تاریخی هفته پیش بانک مرکزی ژاپن در جهت کاهش نرخ بهره بانکی به زیر صفر درصد است. در حال حاضر دلار در مقابل ین ژاپن در بالای سطح حمایت ۱۲۰٫۰۰ قرار دارد و برای امروز اکثر سفارشات خرید دلار آمریکا در برابر ین ژاپن به ترتیب در نزدیکی سطوح حمایت ۱۲۰٫۳۰ ، ۱۲۰٫۰۵ و ۱۲۰٫۰۰  با حد تارگت ۱۲۱٫۰۰ ، ۱۲۱٫۲۰ ، ۱۲۱٫۲۵ ، ۱۲۱٫۴۰ و ۱۲۱٫۵۰ قرار دارند.

در زوج ارز یورو – ین ژاپن نیز سفارشات خرید در نزدیکی سطوح حمایت ۱۳۱٫۲۰ ، ۱۳۱٫۱۵ ، ۱۳۱٫۰۰ ، ۱۳۰٫۸۰ و ۱۳۰٫۷۰ با حد تارگت در نزدیکی سطوح مقاومت ۱۳۲٫۰۰ ، ۱۳۲٫۳۰ ، ۱۳۲٫۳۵ ، ۱۳۲٫۵۰ ، ۱۳۲٫۸۵ ، ۱۳۲٫۹۰ و ۱۳۳٫۰۰ قرار دارند. از این رو برای امروز اگر این زوج ارز قادر به عبور از سطح حمایت ۱۳۰٫۷۰ نباشد، حرکت اصلاحی قیمت به نزدیکی سطوح حمایت می تواند فرصتهایی را برای ورود مجدد خریداران با اهداف مشخص شده فراهم آورد.

در سایر تحولات در شرایطی که قیمت نفت و بورس های بین المللی سقوط می کنند سرمایه گذاران مایلند تا سرمایه خود را به جایی امن منتقل کنند که یکی از این هدفها اونس طلا خواهد بود و اصطلاحا پناه امن (Safe Haven ) بازار خواهد شد و اکثر امواج اصلاحی که در ماه گذشته قیمت اونس طلا را تقویت کرد ریشه در همین پدیده داشت و هم اکنون نیز اوضاع اینگونه است و انتظار می رود در بالای سطح ۱۱۳۰ خریداران وارد بازار شوند و اگر این صعود ادامه یابد، می توان انتظار حرکت تا نرخهای ۱۱۳۳ و پس از آن ۱۱۳۵ و ۱۱۴۵ را داشت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

ایندکس دلار آمریکا