تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

یکی از اعضای بانک مرکزی آمریکا روز گذشته اظهار کرد که کاهش رشد اقتصاد جهانی و سخت تر شدن شرایط بازارهای مالی عواقب قابل توجهی بر اقتصاد آمریکا خواهد داشت و در صورت ادامه نوسانات بانک فدرال می بایست تحولات اخیر را در سیاست های پولی خود در نظر بگیرد.

این جمله کوتاه آقای ویلیام دادلی ریس بانک فدرال نیویورک آمریکا هنگامی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد که اکثر بانکهای مرکزی جهان ( چین، اروپا، ژاپن، سوئد، استرالیا) در حال اتخاذ سیاست های انبساطی و تدوین محرکهای اقتصادی هستند و این اظهارات بسادگی بیان کننده آن چیزی بودند که تا بحال برای شاخص دلار آمریکا رخ داده است.

بنابراین انتظار می رود که با کم رنگ تر شدن انتظارات از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه مارس و حتی سال جاری، عرضه دلار در بازارها بیشتر شود و یورو مجددا به مرز ۱٫۱۲۰۰ و ۱٫۱۲۵۰حمله کند (که احتمال آن کم نیست) و البته برای امروز انتظار داریم منطقه ۱٫۱۲۵۰ برای یورو و منطقه ۱٫۴۷۰۰ برای پوند در حکم مقاومتی بسیار قوی ظاهر شوند.

امروز ساعت ۱۵:۳۰ به وقت تهران گزارش فصلی (سه ماهانه) بانک مرکزی انگلستان و ارائه گزارش آنها در رابطه با تورم است و آقای کارنی ریس بانک مرکزی انگلیس سخنرانی ایراد خواهد کرد. جزییات جلسه پیشین این نهاد نیز امروز منتشر می شود و قطعا ترکیب آرای بانک مرکزی انگلیس و سخنان امروز کارنی می تواند قطعه دیگری از پازل آینده نرخ بهره این کشور را بچیند.

در خصوص کاهش اخیر ارزش شاخص دلار آمریکا به پایین ترین سطح ۳ ماهه گذشته باید گفت سیستم معاملات انتقالی (Carry Trade) بدین صورت است که تا قبل از سقوط اخیر دلار آمریکا ، نقدینگی به سمت ارزی حرکت می کرد که نرخ بهره بالاتری داشت، بنابراین ارزش ارزی که چشم انداز روشن تری از افزایش نرخ بهره دارد، بالاتر می رفت.

این روندی بود که تا پیش از سال جدید حاکم بوده است اما همیشه نمایشنامه بازار اینگونه نوشته نمی شود و بسیاری از مواقع مسائلی مانند عدم امنیت ، فقدان نقدینگی ، بحرانهای اقتصادی ، دخالت بانکهای غول پیکر و بسیاری عوامل دیگر موجب بی اعتبار شدن سیستم معاملات انتقالی می شود (Unwinding Carry Trade).

دیروز و امروز نمونه ای از این حرکت بازار بود و دلار آمریکا به شدت در برابر تمامی ارزهای اصلی تضعیف شد و در عوض یورو به بالای سطح ۱٫۱۱ و پوند به بالای سطح ۱٫۴۶ صعود کردند که این مسئله خود نشاندهنده پدیده ابطال معاملات انتقالی یا همان Unwinding Carry Trade می باشد.

در چنین شرایطی بازار مسئله  معاملات انتقالی یا Carry Trade را بالکل نادیده گرفت و به همین دلیل ارزش ارزهای کم بازده نظیر ین ژاپن، فرانک سویس و یورو در مقابل دلار آمریکا تقویت شدند. اونس طلا نیز که همچنان در این آشفته بازار به عنوان پناه امن محسوب می شود روند صعودی خود را حفظ کرده است.

با توجه به کاهش گمانه زنی ها از سیکل افزایش نرخ بهره آمریکا در سال جاری و نشانه هایی از احتمال رکود اقتصاد جهانی (پهن شدن منحنی بازدهی اوراق قرضه) در کوتاه مدت حتی اگر قیمت اونس طلا اصلاح شود این حرکت چندان قوی نخواهد بود و احتمالا حداقل برای مقاطعی شاهد احیای اونس طلا خواهیم بود مخصوصا اگر کندل این هفته بالای سطح ۱۱۵۴ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۶۸۰٫۸۰ به ۱۹۲۰٫۳۰) بسته شود و از آنجاییکه افزایش نرخ بهره آمریکا در ماه مارس در چنین شرایطی تقریبا محال است تاثیر شدیدی بر افزایش قیمت اونس طلا خواهد گذاشت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا