تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا همانطور که روز گذشته بدان اشاره کردیم پیش بینی می کنیم اگر قیمت موفق به شکست و تثبیت کامل کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۳۳٫۳۰ دلار/بشکه شود باعث افزایش به سوی سطح ۳۳٫۷۳ و پس از آن سطح ۳۴٫۹۱ می شود که این حرکت را شکسته شدن سطح ۳۲٫۲۹ و ناتوانی قیمت در عبور از سطح ۲۹٫۲۵ نشان داده است.

در چارت پایین این سطح مقاومت ۳۲٫۲۹ بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۳۸٫۳۹ به ۲۶٫۱۹ قرار داشت که در این چند روز گذشته با قدرت شکسته شده است و برای امروز تا زمانیکه قیمت بالای سطوح حمایت ۳۱٫۳۰ و ۳۰٫۸۵ قرار دارد ممکن است به سوی سطح مقاومت ۳۳٫۳۰ و ۳۳٫۷۳ افزایش یابد.

در حال حاضر نفت در منطقه ای مابین ۳۱٫۳۰ و ۳۳٫۳۰ در حال نوسان است و پس از خبر امروز آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا قطعا یکی از این دو خط شکسته خواهند شد و در حال حاضر تا قبل از اخبار امروز در فضای بدون روند و ثبات (Consolidation) بسر می برند و خبر امروز تکلیف بازار را برای روزهای آینده مشخص خواهد کرد.

همانطور که دیروز اشاره کردیم از لحاظ فاندامنتالی کاهش ارزش دلار آمریکا و برخی اخبار مربوط به پیشنهادات برای تشکیل جلسه اضطراری اوپک باعث افزایش قیمت نفت در طی ۲۴ ساعته گذشته است و تحولات اخیر توانست اخبار مرتبط با افزایش موجودی ذخایر نفت در روز چهارشنبه و مازاد عرضه نفت موجود در بازارها که معمولا تاثیر کاهشی بر قیمت نفت دارند را فعلا خنثی کند.

در واقع همانطور که گفتیم از آنجایی که قیمت نفت به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود کاهش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا نفت برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر ارزانتر برسد و در نتیجه تقاضا بالا رفته و قیمت را نیز مقداری بالا می برد. همانطور که در نمودار پایین مشخص است قیمت نفت به حمایتهای مهمی در نزدیکی سطح ۳۱٫۳۰ برخورد کرده است و ممکن است ملاحظات تکنیکی دوباره برای مدتی بر بازار چیره شود.

بنابراین از لحاظ تکنیکال هم اکنون قیمت نفت در حال نوسان بین سطوح حمایت ۳۱٫۳۰ و مقاومت ۳۳٫۳۰ می باشد که در صورت ادامه خروج رو به بالای قیمت به احتمال زیاد با توجه به آنکه شاخص دلار آمریکا نیز در بازارها رو به کاهش است بتواند تا سطوح بالاتر برسد و به افزایش بیشتر خود ادامه دهد و در صورت ایجاد پتانسیل صعود قیمت در مسیر رشد تا سطح ۳۴٫۹۱ قرار خواهد گرفت و در حرکت نزولی تنها شکسته شدن سطوح ۳۱٫۳۰ و ۳۰٫۸۵ دلار/بشکه باعث برگشت روند نزولی خواهد شد که در چارت پایین مشخص است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

امروز در نمودار قیمت نفت برنت همانطور که دیروز بدان اشاره کردیم و در چارت پایین هم مشخص است پس از ناتوانی قیمت در تثبیت پایین سطح ۳۲٫۷۲ دلار/بشکه (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) روند افزایشی در پیش گرفته و دوباره قیمت تا سطوح بالای ۳۵ رسیده است که در چارت زیر دیده می شود.

در نمودار پایین قیمت نفت برنت نتوانسته خود را با قدرت پایین سطح ۳۲٫۷۲ تثبیت کند و این بار هم مثل روزهای گذشته  به سمت بالا حرکت نموده است.  همانطور که روز گذشته گفتیم در چارت پایین ادامه روند صعودی قیمت نفت برنت منوط به گذر از قیمت ۳۶٫۲۰ و ماندن معنادار در بالای این محدوده است.

در حال حاضر حرکت قیمت نفت برنت برای امروز بستگی به انتشار نتیجه آمار اشتغال آمریکا دارد و هنوز سیگنالی مبنی بر حرکت قوی قیمت نداریم و این موضوع از نقطه نظر اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال در چارت پایین مورد تایید می باشد و به احتمال قوی اگر از بالا سطح مقاومت ۳۶٫۲۰ شکسته شود حرکت صعودی آغاز خواهد شد و آنچه فعلا می توان گفت اینکه برای خروج رو به بالا از ناحیه سطح مقاومت ۳۶٫۲۰ فعلا باید اندکی صبر کرد.

در مسیر افزایش امروز قیمت نفت برنت امکان بازگشت روند افزایشی به سوی سطح ۳۶٫۲۰ وجود دارد و براساس تحلیل نماگرهای تحلیل تکنیکال دلیل خوبی برای امکان صعود دوباره قیمت نفت برنت به سوی سطح ۳۶٫۲۰ است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی مشخص شده است.

با در نظر گرفتن سیگنال های اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال قیمت نفت برنت برای امروز اندکی مایل است تا به نقاط بالاتری برسد که البته قدرت این صعود همانطور که اشاره کردیم محدود است و فعلا با توجه به قدرت نسبی روند قیمت نفت برنت که از روز گذشته آغاز شده است افزایش قیمت در حوالی سطح مقاومت ۳۶٫۲۰ دلار/بشکه محدود خواهد شد و تنها شکسته شدن این سطح اهمیت ویژه ای برای خریداران نفت برنت دارد و امروز در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران آمارهای اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا اعلام می شود و بدون تردید امروز تاثیری در تعیین جهت حرکت بازار خواهد داشت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت