تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

اخبار متعددی که امروز در بازار منتشر خواهد شد، می تواند پتانسیل لازم برای حرکت ارزهای مقابل دلار آمریکا فراهم آورد و در این میان، بی شک، اخبار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد. امروز در ساعت ۱۷:۰۰به وقت تهران بار دیگر در ایالات متحده آمریکا اخبار وضعیت اشتغال این بار برای ماه ژانویه منتشر خواهد شد.

در این گزارش، شاخصهای مرتبط با بازار کار اعلام می شوند که مهمترین آنها نرخ بیکاری یا به عبارتی درصد تعداد بیکاران و (NFP) تعداد اشتغال ایجاد شده در ماه (به استثنای مشاغلی که در حوزه کشاروزی ایجاد شده است) می باشد که این شاخص تعداد کارکنانی را که چه به صورت پاره وقت و یا تمام وقت در بخشهای خصوصی و دولتی آمریکا مشغول بکار شده و حقوق دریافت کرده اند را معین می کند.

علاوه بر این دو مولفه بسیار مهم که همواره مورد توجه بازار بوده اند و واکنشهای متعددی را به همراه داشته اند، میانگین کار هفتگی و میانگین درآمد ساعتی نیز از دیگر شاخصهای وضعیت اشتغال است که همگی در اولین جمعه هر ماه میلادی منتشر می شوند.

برای امروز انتظار بازار در حدود ۱۹۰۰۰۰ است که اگر خبر نهایی کمتر از این عدد و آمار نرخ بیکاری (پیش بینی بازار %۵٫۰۰) و میانگین درآمدهای نقدی (پبش بینی بازار %۰٫۳) همانند انتظارات بازار اعلام شود برای دلار منفی و برای سایر ارزهای مقابل آن مثبت خواهد بود اما اگر رقم نهایی مولفه های نرخ بیکاری و میانگین درآمدهای نقدی بهتر اعلام شوند ممکن است شاخص دلار آمریکا اصلاح کند. امروز با اعلام گزارش اشتغال، بازار با نوسانات قابل توجهی روبرو خواهد شد.

در صورت اعلام ضعیف وضعیت اشتغال آمریکا و سایر مولفه ها، بازار به این نتیجه نهایی خواهد رسید که افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا قطعاً برای ماه مارس ممکن نیست و روند نزولی دلار با قدرت ادامه خواهد یافت اما اگر قوی تر از حد پیش بینی ها اعلام شود همانطور که اشاره کردیم مقداری اصلاح خواهد کرد.

طی روزهای گذشته و این هفته نیز تا بدین لحظه بیشتر نوسانات بازار بر روی یورو ، پوند ، ین ژاپن و زوجهای همراه آن بود که عمده دلیل تقویت این ارزها در مقابل دلار آمریکا ، افت ارزش سهام در بازارهای جهانی و فروش سهام های بین الملل و مهمتر از همه کم رنگ تر شدن گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در سال جاری بود که به خرید ین ژاپن منجر شده است.

مسئله مهم دیگر طلاست. اونس طلا با رسیدن به منطقه ۱۱۶۰ فاصله خود را با سطح ۱۱۷۶ و ۱۱۸۰ بسیار کم کرده است. افزایش موجودی ذخایر طلا صندوق اسپایدر، کاهش ارزش دلار و گمانه زنی ها از عدم افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه مارس از دلائل اصلی افزایش ارزش طلا به بالاترین سطح ۳٫۵ ماهه گذشته می باشند که همچنان پابرجا هستند. اکنون چنانجه پیش بینی می شد، با صعود قابل توجه اونس طلا که حرکت افزایشی قابل توجهی را در طی بیش از سه ماهه گذشته از خود بجا گذاشته است، انتظار می رود باز هم شاهد ادامه صعود تا نرخهای جدیدی باشیم.

با نگاهی به اخبار قبل و انتشار خبر میزان اشتغال موسسه مدیریت عرضه خدمات آمریکا (ISM) و مولفه های این بخش می توان مشاهد کرده که بازار را متقاعد به افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا در ماه مارس نکرده است و بدین ترتیب مطمئناً اگر امروز آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا کمتر از حد پیش بینی بازار اعلام شود، نرخ بهره بانکی آمریکا در ماه مارس همچنان متوقف خواهد ماند.

برای امروز تاثیر NFP بر اونس طلا از آن جهت است که اگر ضعیف باشد فشار را بر مقامات بانک فدرال برای عدم افزایش نرخ بهره در ماه مارس مضاعف می کند. برای امروز سطوح مقاومت اولیه قیمت اونس طلا در نزدیکی محدوده ۱۱۶۳ و ۱۱۶۵ و حمایت اولیه در محدوده ۱۱۴۰ و ۱۱۳۵ قرار دارند. جدای از تمامی این شاخصها هفته بعد یلن ریس بانک فدرال رزرو آمریکا شهادت خواهد داد و در صورتی که اشاره خاصی به مسئله افزایش نرخ بهره نکند بر بازار تاثیر خواهد داشت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

شاخص دلار آمریکا