تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

سرانجام چنانچه پیش بینی می کردیم پس از اعلام آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا، قیمت جهانی اونس طلا ناگزیر تن به افزایش شدیدی تا سطح مقاومت ۱۱۷۶ داد و این همان طوفانی بود که پیشتر انتظار آن را داشتیم و بارها با استناد به اخبار و آمارهای رسمی بدان اشاره نموده بودیم.

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می کنیم قیمت آن با مقاومت مهم ۱۱۷۶ مواجه شود و تنها در صورتیکه این سطح با قدرت شکسته شود باعث افزایش دوباره قیمت به بالاترین سطوح ۳ ماهه گذشته می شود و در حرکت اصلاحی نیز با سطوح حمایت به ترتیب ۱۱۵۸ و ۱۱۵۵ الی ۱۱۵۰ روبرو است که تا قبل از اخبار مهم این هفته حمایتهای قوی محسوب می شوند.

هفته پیش قیمت اونس طلا بهترین عملکرد هفتگی را در طی ۲ ساله گذشته تجربه کرد و هم اکنون همانطور که در نمودار پایین مشخص است قیمت اونس طلا پس از برخورد به سطح مقاومت ۱۱۷۶ مقداری به سوی نرخهای ۱۱۶۵ اصلاح کرده است اما انتظار داریم دوباره با افزایش روبرو شود و بتواند از سطح مقاومت ۱۱۷۶ عبور کند.

در نمودار پایین این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از موج نزولی ۱۳۰۶ (بالاترین سطح ۲۲ ژانویه ۲۰۱۵) به ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) تشکیل شده است که روز جمعه موفق به شکست این سطح نشد. با اعلام کمتر از حد پیش بینی شاخص اشتغال آمریکا شاهد افزایش قیمت اونس طلا تا سطح مقاومت ۱۱۷۶ بودیم، با این حال این حرکت فعلا در برخورد به این سطح مقاومت متوقف مانده است و دیر یا زود انتظار شکست سطح مقاومت ۱۱۷۶ را داریم.

انتظار می رود به دلیل تعطیلات بازارهای چین به خاطر سال نو، این هفته نوسانات اونس طلا تا قبل از سخنرانی یلن ریس بانک مرکزی آمریکا با حجم کم و در روندی آهسته و آرام ادامه یابد. اگر در هفته جاری سطح مقاومت ۱۱۷۶ با قدرت شکسته شود این موضوع می تواند روند صعودی اونس طلا را بیشتر به جلو تا سطح ۱۲۰۷ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) هدایت کند.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا اخبار مهمی منتشر نخواهد شد و هرچند بازار چندان امیدی به ادامه روند افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا در سال جاری ندارد، اما در واقع هنوز هیچ چیز کاملاً مشخص نشده است. بنابراین، سخنرانی این هفته یلن ریس بانک مرکزی آمریکا برای بازار از اهمیت خاصی برخوردار است.

چنانچه قبلاً هم به تجربه مشخص شده وی چندان تمایلی به ابراز سخنان صقیل و ضد و نقیض ندارد و عموماً شفافیت را در ضمن سخنرانی خود حفظ می کند. بدین جهت، سخنرانی این هفته وی مهم ارزیابی می شود، وی قطعاً به رشد اقتصادی، اشتغال، تورم و مسایل مربوطه خواهد پرداخت و در این میان، در صورت اظهار نظر درباره آینده نرخ بهره بانکی، بازار اونس طلا نوسانات قابل توجهی را تجربه خواهد نمود. این سخنرانی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه آغاز خواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا