تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

از ابتدای هفته تاکنون ارزش یورو به بالای سطح ۱٫۱۲۰۰ افزایش یافته که عمده دلیل آن جریان ریسک گریزی و شکست سطوح مقاومت تکنیکال است و از آنجایی که برای امروز اکثر سفارشات خرید به ترتیب در نزدیکی سطوح ۱٫۱۱۵۰ ، ۱٫۱۱۲۵ ، ۱٫۱۱۲۰ و ۱٫۱۱۰۰ قرار دارند، انتظار می رود روند تقویت ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا تا سطح مقاومت ۱٫۱۲۵۰ (بالاترین سطح سال ۲۰۱۶) ادامه یابد و چنانچه این سطح هم شکسته شود باعث تقویت قیمت یورو به سوی سطح ۱٫۱۲۶۶ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۱٫۱۴۹۵ به ۱٫۰۵۲۳) و پس از آن سطح ۱٫۱۳۰۰ می شود.

بازدهی اوراق قرضه ایالات‌متحده دو و ده ساله آمریکا به سطوح پایینی هدایت شده اند و بازدهی اوراق قرضه ده ساله به کمترین سطوح یک ساله گذشته کاهش یافته است و نرخ بازدهی اوراق قرضه دو ساله آمریکا به به پایین سطح %۰٫۷۰ کاهش یافته که از ماه اکتبر سال گذشته به این سو بی سابقه بوده است.

ادامه افت ارزش شاخص دلار آمریکا و احتمال کاهش بازدهی اوراق قرضه ایالات‌ متحده و کمتر شدن اختلاف نرخ بهره بازدهی اوراق قرضه آمریکا با آلمان نشان می‌دهد که یورو در مقابل دلار آمریکا می‌تواند به سطوح بالاتر ۱٫۱۲۵۰ هدایت شود و پس از آن با مقاومت جدی سطح ۱٫۱۳۰۰ مواجه است.

در هفته جاری در حرکت نزولی تنها بسته شدن قیمت یورو بر پایین سطح ۱٫۱۰۵۰ نشانه ای از تغییر گرایش معامله گران می باشد. در حال حاضر بری امروز با شروع ریسک گریزی و تضعیف شاخصهای سهام بین الملل و نگرانی ها از بخش سیستم بانکی اتحادیه اروپا که منجر به کاهش شدید سهام بانکهای اروپا و آمریکایی شده است، تقاضا برای خرید ارزهای کم بازده نظیر ین ژاپن و فرانک سویس بیشتر شده است.

امروز ارزش ین ژاپن در مقابل دلار آمریکا به بالاترین سطح خود از نوامبر ۲۰۱۴ به این سو و در مقابل یورو به بالاترین سطح دو هفته اخیر صعود کرد. ارزش فرانک سویس در مقابل دلار آمریکا نیز به بالاترین سطح از اواسط ماه دسامبر به این سو رسیده است.

همانطور که می دانیم در زمان ریسک گریزی تقاضا برای خرید دارایی های کم ریسک و مطمئن افزایش می یابد و در حال حاضر دلار آمریکا تحت فشارهای نزولی شدیدی قرار گرفته است و سرمایه گذران به خاطر سقوط بازارهای سهام بین الملل به خرید ین ژاپن و فرانک سویس در مقابل دلار آمریکا و یورو پرداخته اند.

ضعف گزارش‌های صنعتی و کارخانه‌ای چین به همراه شرایط ناپایدار بازار اعتبارات و کند شدن رشد اقتصادی جهانی فشار زیادی را بر بازار سهام آسیا ، اروپا و آمریکا وارد ساخته است. از زمانی که ارزش دلار آمریکا با کاهش شدیدی روبه‌رو شده و بازدهی بازار اوراق قرضه رو به تنزل است، شاخص صنعتی داوجونز از اوج ۱۸ هزار واحد قدرت پیشروی خود را از دست داده و در یک موضع کاهشی قرار گرفته است.

اکنون با توجه به نگرانی در مورد کند شدن روند رشد اقتصاد جهانی، انتظار بر آن است که بازار سهام آمریکا از جمله شاخص نزدک و شاخص صنعتی داوجونز به سوی نقاط پایین هدایت شوند. بررسی نموداری شاخص داوجونز روند نزولی آن را نمایان می‌سازد و احتمالا این شاخص در‌ روزهای آینده ممکن است تا سطح ۱۵۳۷۰ واحد افت نماید.

از دیدگاه نموداری با جای گرفتن شاخص میانگین صنعتی داوجونز در زیر سطح ۱۶۰۰۰ روند صعودی به پایان رسیده و احتمال شکل‌گیری موج نزولی تا سطح ۱۵۳۷۰ واحد یا پایین‌تر از آن وجود دارد. در قیمت اونس طلا سطح مقاومت ۱۲۰۰ یک ‌بار دیروز و یکبار امروز مانع صعود بیشتر اونس طلا شده و گذر کردن اونس طلا از این سطح نشانه آن است که بازار تمایل زیادی برای خرید اونس طلا خواهد داشت.

در سایر تحولات چنانچه انرژی لازم و کافی در کوتاه مدت برای صعود قیمت جهانی اونس نقره به بالای سطح ۱۵٫۵۰ مهیا شود، آنگاه قیمت در مسیر رسیدن به اهداف و نقاط بالاتر در سطوح ۱۵٫۷۰ و ۱۶٫۰۰ و پس از آن سطح ۱۶٫۴۹ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) قرار خواهد گرفت که در چارت پایین مشخص است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس نقره

اونس نقره