تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می کنیم اگر قیمت موفق به شکست سطح ۲۹٫۷۰ دلار/بشکه شود به ترتیب تا سطوح ۲۷٫۴۰ و ۲۶٫۷۵ کاهش یابد و براساس آنچه که در نمودار پایین مشخص است در حال حاضر یک موج کاهشی تشکیل شده که افزایش قبلی خود را اکنون با رسیدن قیمت به پایین سطح ۲۹٫۰۷ از دست داده است.

از لحاظ تکنیکال قیمت نفت در حال حاضر وارد ناحیه محصور بین سطوح ۲۹٫۰۷ و ۲۷٫۹۷ یعنی خطوط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی و ۱۴٫۶ درصدی شده است و این ناحیه به احتمال زیاد قیمت نفت را دچار مکث موقت خواهد نمود تا دوباره در مسیر نزولی قرار گیرد.

پایان انرژی افزایش قیمت به بالای سطح مقاومت ۳۲٫۲۹ به معنای بیشتر شدن تعداد فروشندگان خواهد بود و این عرضه بیش از قبل به احتمال زیاد قیمت نفت را در مسیر رسیدن به هدف قیمتی ۲۷٫۴۰ و ۲۶٫۷۵ و پس از آن سطح ۲۶٫۱۹ خواهد نمود و باعث افزایش فشارهای نزولی بر قیمت نفت خواهد شد.

با ادامه روند عمومی ریسک گریزی در بازارها و فشارهای نزولی بر قیمت نفت بیشتر می شود که در نتیجه، موجب قرار گرفتن قیمت نفت در سطوح تکنیکال پایین خواهد شد. مهمترین رویدادهای امروز که بازار در انتظار آنها است، گزارش نیم سال یلن ریس بانک فدرال در خصوص سیاستهای پولی بانک فدرال به کنگره و آمار هفتگی موجودی ذخایر نفت آمریکا است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود موج فعلی و نزولی قیمت نفت بسیار قوی است و قیمت را با سرعت و شتاب بالایی به زیر سطح ۲۹٫۰۷ رسانده است و این کاهش قابل توجه مطمئنا دوباره فروشندگان نفت را وارد بازار خواهد نمود.

از منظر تحلیل فاندامنتال نیز ایجاد رایزنی ها برای کاهش سطح تولیدات نفت اوپک و ایجاد شرایط افزایش قیمت نفت نیز هنوز به نتیجه ی نرسیده است و بدین جهت، می توان در سطوح پایین ۲۹٫۷۰ اقدام به فروش نفت با اهداف نزولی ۲۷٫۴۰ و ۲۶٫۷۵ و پس از آن سطح ۲۶٫۱۹ دلار/بشکه نمود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت در طی ۲۴ ساعته گذشته سقوط شدید قیمت نفت برنت حرکت اصلاحی را در اطراف سطح مقاومت ۳۶٫۲۰ دلار/بشکه متوقف کرده است و قیمت تا نرخهای پایین ۳۰٫۵۸ کاهش یافته است و روند کلی کماکان نزولی است و قیمت با سطح مقاومت ۳۶٫۲۰ همراه است.

در چارت پایین بازگشت قیمت نفت برنت به پایین سطح ۳۰٫۵۸ فرصت مناسبی را برای فروشندگان فراهم خواهد کرد تا وارد معامله فروش شوند. چنانچه برای امروز ورود برخی از معامله‌گران نفت برنت منجر به ایجاد پتانسیل کاهش قیمت شود آنگاه قیمت به سمت نقاط ۳۰٫۵۸ و ۲۸٫۷۷ و ۲۷٫۱۰ حرکت خواهد نمود.

از دیدگاه تکنیکال قیمت نفت برنت فعلا قادر به رشد نیست و بیشتر متمایل به کاهش می باشد و ورود به خرید نفت برنت فعلا دلیل تکنیکالی و بنیادی قانع کننده‌ای ندارد و این بدان معنا است که تا زمان بازگشت قیمت و شکسته شدن سطح مقاومت ۳۲٫۷۲ حرکت افزایشی شکل نخواهد گرفت.

امروز علاوه بر آمار موجودی ذخایر نفت آمریکا عمده توجه معامله گران به تحولات بازارهای سهام معطوف خواهد بود و در این میان همبستگی نوسانات قیمت نفت برنت با بازار سهام بیشتر شده است و هنوز هم این موضوع نقش مهمی در تعیین جهت قیمت نفت برنت دارد. از این رو همچنان روند حرکت نفت برنت را نزولی می دانیم و انتظار می رود این حرکت در هفته های آینده نیز ادامه داشته باشد.

بنابراین با حرکت روز گذشته و سقوط شدید قیمت نفت برنت دور جدیدی از روند نزولی برای آن رقم خورده است و می تواند با تثبیت قیمت پایین سطح حمایت ۳۰٫۵۸ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) به سرعت گرفتن روند نزولی آن کمک بیشتری کند و همانطور که در بالا اشاره کردیم شکسته شدن این سطح  فرصت خوبی را برای فروشندگان نفت برنت با هدف های ۲۸٫۷۷ و ۲۷٫۱۰ دلار/بشکه فراهم خواهد آورد که در چارت پایین مشخص است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

 نفت برنت