تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

امروز یلن رئیس بانک فدرال ایالات متحده در گزارش خود به کمیته خدمات مالی به وضوح اعلام کرد که سیاست های پولی از پیش تعیین شده نیست و افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا تدریجی خواهد بود و در صورت لغزش در رشد اقتصادی آمریکا، کاهش در مسیر نرخ بهره مناسب است. عدم قطعیت از اوضاع چین نگرانی های را از رشد اقتصاد جهانی بوجود آورده است.

به گفته ی یلن، اخیرا شرایط اقتصادی آمریکا حمایتی از رشد نکرده است و اگر این تحولات تداوم داشته باشد، بر رشد فعالیت های اقتصادی و بازار کار آمریکا تاثیر خواهد گذاشت. عدم اطمینان نسبت به چشم انداز اقتصادی چین و سیاست نرخ ارز نیز به تشدید نگرانی ها در مورد چشم انداز اقتصاد جهانی دامن زده است و این سخنان حکایت از جدی بودن خطر رکود اقتصاد جهانی دارد.

در واکنش به این خبر بلافاصله دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن به پایین سطح ۱۱۵٫۰۰ نزول کرد و به نظر می رسد که در کوتاه مدت و حتی میان مدت نیز تاثیر خود را داشته باشد. در واقع یلن در سخنان امروز خود تقریبا آنچه که قبلا گفته بود را تکرار کرد و دیگر بازار به این قطعیت رسیده که افزایش در میزان نرخ بهره بانک فدرال تدریجی خواهد بود. در هر حال همچنان نگرانی ها در رابطه با وضعیت اقتصاد جهانی ادامه دارد و به نظر می رسد که دوران جریان ریسک گریزی و تقاضا برای ین ژاپن، فرانک سویس و یورو آغاز شده است.

ارزش ارزهای مثل ین ژاپن ، فرانک سویس و حتی یورو بیشتر متاثر از تحولات اقتصاد جهانی و پدیده وارونگی معاملات انتقالی (unwinding carry trade) بوده تا عوامل بنیادین اقتصادی و به نظر می رسد که این روند ادامه داشته باشد و در زوج ارز دلار آمریکا – ین ژاپن در سطوح فعلی ترجیح می دهیم بیشتر وارد پوزیشن فروش با هدفهای پایین سطح ۱۱۴٫۰۰ و ۱۱۳٫۰۰ شویم.

زوج ارز USDJPY هم اکنون به نرخهای پایین ۱۱۵ کاهش یافته است که در ۱۵ ماهه گذشته بی سابقه بوده و به نظر می رسد با توجه به احتمال کاهش رشد اقتصاد جهانی و جریان ریسک گریزی این روند ادامه داشته باشد و ریزش قیمت به سطوح ۱۱۳ و ۱۱۰ چندان دور از ذهن نمی نماید. فی الواقع در کوتاه مدت دوران تضعیف ین ژاپن به پایان رسیده است و یکی از برندگان اصلی بحران مالی اخیر ین ژاپن بوده است.

اقدام سرمایه گذاران به خروج از معاملات انتقالی برای کسب سود از مابه التفاوت نرخ بهره یا همان استراتژی مبتنی بر استقراض ارزهای کم بازده از جمله ین ژاپن ، فرانک سویس و یورو که کشور آنها (ژاپن، سویس و اروپا) با مازاد حساب جاری مواجه است و خرید ارز و دارایی های پربازده نظیر دلار آمریکا، پوند و دلار استرالیا که کشور آنها (آمریکا، انگلیس و استرالیا) با کسری حساب جاری مواجه است و برای تامین کسری متکی به سرمایه خارجی می باشند، موجب تقویت شدید ین ژاپن در برابر یورو و دلار و سایر ارزهای پربازده شده است و این روند همچنان ادامه دارد.

مسئله مهم دیگر طلاست و همانطور که در چارت پایین مشخص است قیمت اونس طلا با رسیدن به سطح ۱۲۰۰ فاصله خود را با عدد ۱۲۰۷ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱۳۰۶ به ۱۰۴۵) بسیار کم کرده است. مسئله کاهش رشد اقتصاد جهانی و تحولات چین به اندازه ای جدی است که یلن در نطق گزارش نیم سال خود در کمیته خدمات مالی کنگره آمریکا نسبت به اوضاع اقتصاد جهانی و چین ابراز نگرانی کرد که جالب توجه است. کاهش ارزش دلار آمریکا و کم رنگ تر شدن انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا به خاطر کاهش رشد اقتصاد جهانی و نوسانات اخیر بازارهای سهام از دلائل اصلی افزایش ارزش اونس طلا می باشند که همچنان پابرجا هستند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا