تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

خوانندگانی که این ستون سایت را دنبال می کنند قطعا با ترجیع بند همیشگی ما آشنا هستند. از مدتها پیش احتمال شکسته شدن مقاومت ۱۲۰۰ در اونس طلا را مطرح کرده ایم و سرانجام این امر امروز رخ داد و قیمت اونس طلا به بالاترین سطوح ۸٫۵ ماهه گذشته صعود کرد و همانطور که می دانیم اونس طلا از ابتدای سال جاری روزهای خوبی را پشت سر گذاشته است.

در اینگونه شرایط دو سوال اساسی مطرح می شود نخست آنکه دلیل این شکست و صعود اونس طلا به بالای سطح ۱۲۰۰ چیست و دومین و شاید سوال مهمتر آن است که آیا این روند ادامه دارد ؟

در پاسخ به سوال نخست باید به دلایل کوتاه مدت و میان مدت اشاره کرد. اگر از منظر میان مدت به داستان نگاه کنیم باید نزول بازار سهام ایالات متحده ، بحران در بورس های بین الملل، کاهش انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در سال جاری، مشکلات مربوط به اقتصاد چین و یوان، کاهشهای تند و تیز نرخهای بهره اوراق قرضه و خرید صندوق جهانی اسپایدر را از دلایل اصلی افزایش اونس طلا دانست.

از دید کوتاه مدت ضعیف شدن ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی به کمترین سطوح از ماه اکتبر به این سو، سخنان یلن ریس بانک فدرال رزرو و نگاه منفی معامله گران به سخنرانی ایشان و پاره ی از ملاحظات تکنیکال بهانه هایی بودند که موجب شکسته شدن طلسم ۱۲۰۰ شدند. یکی دیگر از عوامل نوسانات اخیر در بازار اونس طلا نیز کاهش ارزش سهام های جهانی مخصوصا سهام بانکهای اروپایی است که معامله گران و سرمایه گذاران را به شرکت در معاملات خرید طلا بیشتر راغب کرده است.

برای امروز نیز انتظار داریم یلن رئیس فدرال رزرو در مقابل کمیته بانکداری سنا حرف جدیدی نسبت به آنچه که دیروز در مقابل کمیته خدمات مالی کنگره گفته بود نداشته باشد و همچنان بر احتمال خطرات ناشی از مشکلات اقتصاد جهانی و علی الخصوص چین و افزایش تدریجی نرخ بهره تاکید کند و همانند دیروز در صورت تایید این موضوع احتمال شروع دور جدیدی از افزایش اونس طلا به ترتیب به سطوح ۱۲۳۰ ، ۱۲۳۵ و ۱۲۴۴ بعید نخواهد بود.

به محض بسته شدن اولین کندل روزانه بالای سطح ۱۲۰۷ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) رفتار مواج و ترندی بازار آغاز شود و زمان مناسبی برای استفاده از استراتژی های Break out و Trend following با تارگتهای ۱۲۳۰ و ۱۲۳۵ و پس از آن سطح ۱۲۴۴ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا