تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس ، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند، پیش بینی می کنیم قیمت آن در هفته جاری در اطراف سطح حمایت ۹۵٫۶۳۵ مورد حمایت قرار گیرد و پس از آن به سوی سطح مقاومت ۹۷٫۴۹۶ افزایش یابد که این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی تایید کرده اند.

همانطور که در چارت پایین مشخص است به نظر می رسد حرکت کاهشی اخیر شاخص دلار آمریکا از سطح ۹۹٫۸۲۹ (بالاترین سطح ۲۹ ژانویه) استمرار موج نزولی از سطح ۱۰۰٫۵۱ (بالاترین سطح ۲ دسامبر) می باشد اما براساس تجزیه و تحلیل از موج افزایشی ۹۲٫۶۲۱ (پایین ترین سطح ۲۴ اوت ۲۰۱۵) سطح حمایت قوی قیمت ایندکس دلار آمریکا در حوالی سطح ۹۵٫۶۳۵ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) بسیار قوی و مستحکم است.

به باور ما موج برگشتی شروع شده است که می تواند تا حدود سطح ۹۷٫۴۹۶ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) افزایش یابد و این در حالی است که در حرکت نزولی تنها شکسته شدن سطح حمایت ۹۵٫۲۳۶ (پایین ترین سطح ۱۱ فوریه) باعث ریزش قیمت شاخص دلار آمریکا به سطح ۹۴٫۴۸۳ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) می شود که در چارت پایین مشخص است.

در زوج ارز یورو – دلار آمریکا برای امروز سطوح مقاومت ۱٫۱۲۰۰ و ۱٫۱۲۲۰ و پس از آن سطوح ۱٫۱۲۳۰ و ۱٫۱۲۵۰ هم اکنون مقاومت مستحکمی برای صعود یورو محسوب می شود و این بدان معنا است که فروشندگان یورو در نزدیکی این سطوح دستورات فروش قرار داده اند.

از این رو حرکت به سوی نرخهای بالا به کندی صورت می گیرد و دیر یا زود منتظر ریزش قیمت یورو به ترتیب تا سطوح ۱٫۱۱۲۵ ، ۱٫۱۱۲۰ ، ۱٫۱۱۰۰ و پس از آن سطوح ۱٫۱۰۷۵ و ۱٫۱۰۷۰ و ۱٫۱۰۵۵ هستیم که این سطوح در نزدیکی خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته و پایین ترین سطح ۴ فوریه قرار دارند.

در زوج ارز پوند – دلار آمریکا نیز همچنان بر این باوریم که حرکت نزولی ادامه دارد و از این رو کماکان منتظر فرود بیشتر تا نرخهای پایین سطح ۱٫۴۳۰۰ هستیم و برای امروز با توجه قرار گرفتن سفارشات فروش پوند در بالای سطح ۱٫۴۵۰۰ می توان به انتظار فرود قیمت پوند تا پایین ترین نرخ ۲ فوریه در سطح ۱٫۴۳۲۸ بود و پس از آن، هدف بعدی، سقوط بیشتر تا سطوح ۱٫۴۳۰۰ و ۱٫۴۲۸۰ و ۱٫۴۲۵۰ می باشد و تا برگزاری نتایج رفراندوم انگلیس در روز ۲۳ ژوئن بازار ترجیح می دهد تا به خبر های منفی پوند توجه بیشتری کند.

در سایر تحولات حرکت اصلاحی و افزایشی قیمت نفت خام سبک آمریکا که از روز گذشته شروع شده بود امروز در بالای سطح مقاومت ۳۱ دلار/بشکه چندان پایدار نماند و با شکسته شدن سطح حمایت ۲۹٫۶۸ حرکت کاهشی بار دیگر به سوی سطح ۲۷٫۷۹ دلار/بشکه آغاز شد. تصمیم امروز وزیران دارایی عربستان، روسیه، قطر و ونزوئلا مبنی عدم تغییر سطح تولیدات نفت در همان سطح ماه ژانویه به جای کاهش سطح تولیدات موجب ناامیدی بازار نفت شد که همین مساله از عوامل اصلی بازگشت قیمت نفت به روند نزولی است که امروز شاهد تغییرات قیمت آن بودیم.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

ایندکس دلار آمریکا