تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می کنیم قیمت آن با مقاومتهای ۳۰٫۲۴ و ۳۰٫۴۴ دلار/بشکه مواجه شود و در صورت ریزش قیمت به پایین سطح حمایت ۲۸٫۷۹ دوباره تحت فشارهای نزولی به ترتیب تا سطوح ۲۸٫۱۴ ، ۲۸٫۱۲ و پس از آن سطح ۲۷٫۳۴ قرار گیرد که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی ، ۲۳٫۶ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی تشکیل شده اند.

همانطور که در چارت پایین مشخص است این سطوح حمایت یعنی نرخهای ۲۸٫۷۹ و ۲۸٫۱۴ به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۵۰ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی ۲۶٫۰۵ (پایین ترین سطح ۱۱ فوریه) به ۳۱٫۵۳ (بالاترین سطح۱۶ فوریه) قرار دارند.

بررسی سطوح فیبوناچی دیگر از کاهش ۳۴٫۸۳ به ۲۶٫۰۵ نشان می دهد که سطح حمایت ۲۹٫۴۰ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) شکسته شده است و محتمل ترین سناریوی ممکن آن است که قیمت نفت به سطح ۲۸٫۱۲ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) کاهش یابد.

سطوح حمایت قبل حالا تبدیل به سطوح مقاومت جدی نفت شده اند که می توان به سطوح ۳۰٫۲۴ و ۳۰٫۴۴ اشاره کرد. تصمیم اخیر وزیران نفت عربستان، روسیه، قطر و ونزوئلا برای تثبیت سطح تولیدات نفت در نشست دوحه مازاد عرضه نفت را بیشتر خواهد کرد و نتیجه ساده آن، سقوط نفت خواهد بود.

اما در صورت کاهش سطح تولیدات امیدهای جدیدی برای افزایش قیمت بوجود می آید و این بار خریداران وارد صحنه خواهند شد که هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است و با توجه به تثبیت قیمت نفت پایین سطوح مقاومت ۳۰٫۲۴ و ۳۰٫۴۴ همچنان روند حرکت نفت را نزولی می دانیم و انتظار می رود این حرکت به ترتیب تا سطوح ۲۸٫۱۴ و ۲۸٫۱۲ دلار/بشکه نیز ادامه داشته باشد که در چارت پایین مشخص است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن پیش بینی می کنیم حرکت اصلاحی اخیر قیمت نفت برنت در اطراف سطح مقاومت ۳۳٫۴۰ و ۳۳٫۴۲ دلار/بشکه متوقف شود و دوباره به سوی سطح ۳۱٫۹۲ (پایین ترین سطح روز گذشته) کاهش یابد که این حرکت نزولی را شکسته شدن سطح حمایت ۳۲٫۰۷ و تثبیت دو ساعته قیمت پایین آن بیشتر تایید خواهد کرد.

همانطور که در چارت تایم فریم یک ساعته پایین مشخص است این حرکت اصلاحی قیمت نفت برنت در برخورد به سطح حمایت ۳۲٫۰۷ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی ۲۹٫۹۲ – پایین ترین سطح ۱۱ فوریه) اتفاق افتاده است و هم اکنون قیمت در نزدیکی سطوح مقاومت ۳۳٫۴۰ و ۳۳٫۴۲ قرار دارد و احتمال بازگشت حرکت نزولی وجود دارد.

براساس آنچه که در نمودار زیر دیده می شود سرعت و عمق حرکت نزولی اخیر قیمت نفت برنت از سطح ۳۵٫۵۵ (بالاترین سطح ۱۶ فوریه) نشان می دهد که سطح ۲۹٫۹۲ دوباره لمس خواهد شد و به همین خاطر هر گونه حرکت اصلاحی به سوی سطوح مقاومت ۳۳٫۴۰ و ۳۳٫۴۲ دوام چندانی نخواهد داشت. لازم به ذکر است تنها شکست و تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح ۳۳٫۴۲ باعث برگشت و اصلاح قیمت نفت برنت به سوی سطح ۳۴٫۵۰ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) می شود.

نوسان نماهای تکنیکال اشاره به این دارد که قبل از شروع حرکت نزولی احتمالاً توقفی صورت خواهد گرفت و احتمالاً قیمت نفت برنت برای عبور از سطوح مقاومت ۳۳٫۴۰ و ۳۳٫۴۲ با چالش روبرو گردد. بدین جهت این سطوح مهم و کلیدی هستند و تثبیت قیمت در پایین آن راه را برای فرود دوباره قیمت نفت برنت به ترتیب تا سطوح ۳۱٫۹۲ و ۳۱٫۲۶ و پس از آن سطوح ۳۱٫۲۵ و ۳۰٫۵۶ الی ۲۹٫۹۲ دلار/بشکه هموار خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت