تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

در زوج ارز یورو – دلار آمریکا با نمایان شدن محدوده فروش در نرخهای ۱٫۱۲۰۰ تا ۱٫۱۲۵۰ قیمت یورو دوباره در سراشیبی سقوط قرار گرفته است و قیمت به زیر سطوحی که پیشتر بدان اشاره کردیم رسیده است و هم اکنون در تلاش است تا به ترتیب تا سطوح ۱٫۱۱۰۰ ، ۱٫۱۰۷۵ و ۱٫۱۰۷۰ کاهش یابد.

همانطور که قبلا بدان اشاره کردیم محدوده سطوح ۱٫۱۲۰۰ ، ۱٫۱۲۲۰ ، ۱٫۱۲۳۰ و ۱٫۱۲۵۰ فرصتهای مناسبی برای ورود به پوزیشن های فروش با حد تارگت ۱٫۱۱۰۰ تا ۱٫۱۰۷۰ فراهم می کند. انتظار داریم تا زمان اعلام صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) قیمت یورو در روند خنثی بین سطوح فعلی ۱٫۱۱۰۰ تا ۱٫۱۲۰۰ حرکت کند و با اعلام اخبار بانک مرکزی آمریکا شاهد شروع نوسانات یورو در مقابل دلار آمریکا خواهیم بود.

در زوج ارز پوند – دلار آمریکا نیز با نگاهی به نمودار قیمت که حرکت قیمت را در مسیر نزولی نشان می دهد، می توان سطوح ورود برای فروش را در نرخهای ۱٫۴۳۴۰ و بالاتر از آن ۱٫۴۳۵۰ و ۱٫۴۳۷۵مشاهده کرد و همچنین فرصتهای ورود برای پوزیشن فروش پوند نیز بر روی سطوح ۱٫۴۳۸۰ و ۱٫۴۴۰۰ دیده می شود. فعلا برای امروز سطوح ۱٫۴۲۳۵ ، ۱٫۴۲۳۰ و ۱٫۴۲۱۰ و ۱٫۴۲۰۰ نقش حمایت روزانه پوند دارند که موقتا از ادامه حرکت نزولی جلوگیری خواهد کرد.

با تغییر تمایلات بازار به سمت ریسک پذیری و شروع فشارهای نزولی مجدد بر یورو، شاخص دلار آمریکا نیز توانست قسمتی از سقوط شدید هفته گذشته را جبران کند و تا سطح ۹۷٫۰۰ پیشروی نماید و همانطور که روز گذشته گفتیم با تثبیت قیمت بالای سطح ۹۶٫۴۶ احتمال افزایش قیمت شاخص دلار آمریکا تا سطح ۹۷٫۴۹ وجود دارد.

برای قیمت نفت برنت دریای شمال پیش بینی می کنیم قیمت آن در طی ۲ الی ۴ هفته آینده در اطراف سطح ۲۸٫۳۱ دلار/بشکه مورد حمایت قرار بگیرد و به سوی سطح مقاومت ۴۲٫۱۱ صعود کند که این حرکت افزایشی را می توان در نمودار ماهیانه مشاهده کرد.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی از موج افزایشی ۹٫۵۵ (پایین ترین سطح دسامبر ۱۹۹۸) به ۱۴۷٫۵۰ (بالاترین سطح جولای ۲۰۰۸) قرار دارد. در نمودار زیر، ادامه حرکت افزایشی قیمت نفت برنت را پیش بینی می کنیم.

براساس آنچه که در نمودار پایین دیده می شود قیمت نفت برنت در ماه ژانویه به پایین این سطح حمایت رسید اما در پایان ماه در بالای این سطح بسته شد. از منظر تحلیل تکنیکال الگوی چکش بزرگ در نمودار ماهیانه ساخته شده است که معمولا جز الگوهای بازگشتی افزایشی است.

هر چند این الگو نمی تواند تاییدی در جهت بازگشت روند افزایشی از کاهش قیمت از سطح ۱۱۷٫۳۴ (بالاترین سطح ۲۸ اوت ۲۰۱۳) باشد اما کندل استیک سفید که همچنان در حال شکل گیری است به احتمال زیاد در اواخر این ماه تکمیل خواهد شد. الگوی واگرایی افزایشی در اندیکاتور روزانه RSI به خوبی نشان دهنده شکل گیری این کندل استیک سفید است.

براساس تجزیه و تحلیل فیبوناچی از کاهش ۶۹٫۶۳ (بالاترین سطح ۶ مه ۲۰۱۵) به ۲۷٫۱۰ (پایین ترین سطح ۲۰ ژانویه ۲۰۱۶) نشان از افزایش قیمت نفت برنت حداقل تا سطح مقاومت ۳۷٫۱۴ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) است و اگر این سطح با قدرت شکسته شود باعث صعود قیمت نفت برنت به سوی سطح ۴۳٫۴۳ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) می شود، این در حالی است که در حرکت نزولی شکسته شدن سطح حمایت ۲۸٫۳۱ سناریوی افزایشی را خنثی خواهد کرد و باعث ریزش قیمت نفت برنت به سوی سطح ۲۰ دلار/بشکه می شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت