تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس ، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند، پیش بینی می کنیم قیمت آن در هفته جاری سطح مقاومت ۹۷٫۴۹۶ را لمس کند و اگر این سطح با قدرت شکسته شود باعث صعود به سطح ۹۸٫۶۴۸ افزایش یابد.

همانطور که در چارت پایین مشخص است این سطوح مقاومت به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی و ۲۳٫۶ درصدی از موج افزایشی ۹۲٫۶۲۱ (پایین ترین سطح ۲۴ وت ۲۰۱۵) به ۱۰۰٫۵۱ (بالاترین سطح ۲ دسامبر ۲۰۱۵) تشکیل شده است. امروز تقویم اقتصادی آمریکا نسبتا سبکی داریم و خبر های چندان مهمی را انتظار نداریم و بیشتر توجه بازارها به نگرانی ها از خروج احتمالی انگلیس از اروپا در همه پرسی روز ۲۳ ژوئن است.

با توجه به تحلیل افزایش قیمت شاخص دلار آمریکا در هفته جاری، فرصتهای مناسبی برای ورود به پوزیشن فروش یورو و پوند در مقابل دلار آمریکا بوجود آورده است. نگرانی ها از خروج احتمالی انگلیس از اتحادیه اروپا عاملی است که دلیل اصلی افزایش قیمت دلار آمریکا و ریزش یورو و پوند می باشد و به نظر می رسد که همچنان محرک خوبی برای ادامه این روند باشد.

این مسائل همگی دست به دست هم داده اند تا پوند یکی از ضعیف ترین ارزها در چند هفته گذشته باشد بطوریکه در برابر یورو ، دلار آمریکا ، ین ژاپن و بسیاری دیگر از ارزها نزول قابل ملاحظه ای داشته است و در مقابل دلار آمریکا به کمترین سطوح ۷ ساله گذشته کاهش یافته است. ارزش یورو نیز در مقابل دلار آمریکا به کمترین سطوح ۳ هفته اخیر ریزش کرده است.

در چارت پایین شاخص دلار آمریکا در بالای سطح حمایت ۹۶٫۵۶۶ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) در نوسان است و برای هفته جاری از شانس زیادی برای صعود به سطح ۹۷٫۴۹۶ برخوردار است. کلوز روزانه قیمت ایندکس دلار آمریکا بالای سطح  ۹۶٫۹۴ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) باعث تقویت به سوی سطح ۹۷٫۴۰ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه) می گردد. لازم به ذکر است در حرکت نزولی تنها شکسته شدن سطح حمایت ۹۶٫۵۶۶ موجب فرود قیمت شاخص دلار آمریکا به سطح ۹۵٫۶۳۵ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) می گردد.

نمودار زوج ارز یورو – دلار آمریکا نشان می دهد که با شکسته شدن منطقه حمایتی ۱٫۱۰۷۰ و ۱٫۱۰۴ و مهمتر از همه شکست خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته سیگنال فروش ایجاد شده است و انتظار می­ رود حرکت کاهشی یورو ادامه یابد و احتمالا تا دامنه هدف ۱٫۰۹۶۹ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه ) و ۱٫۰۹۵۸ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه ) ریزش کند و احتمال قرار گرفتن دوباره قیمت یورو در مقابل دلار آمریکا در محدوده رنج ۱٫۰۷۰۰ تا ۱٫۱۰۰۰ وجود دارد.

خبر حمایت شهردار لندن از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باعث تضعیف آنی پوند بلافاصله پس از اعلام خبر شده است و امروز شاهد حرکات تند و تیزی در جهت کاهش قیمت پوند به پایین ترین سطوح ۷ ساله گذشته هستیم و ریزش امروز پوند از ماه فوریه ۲۰۰۱ به این سو بی سابقه بوده است و برای هفته جاری چنانچه سطح ۱٫۴۰۵۲ (پایین ترین سطح فوریه ۲۰۰۹) و ۱٫۴۰۰۰ شکسته شوند زمینه را برای فرود قیمت تا سطح ۱٫۳۹۳۲ (گپ بزرگ جولای ۲۰۰۱) هموار خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی دلار آمریکا

ایندکس دلار آمریکا