خبر فوری: تحلیل قیمت جهانی اونس طلا و شاخص دلار آمریکا پس از اعلام NFP

امروز پس از اعلام تعداد اشتغال غیر کشاورزی در آمریکا که نشان داد این تعداد در ماه فوریه ۲۴۲۰۰۰ افزایش یافته است، دلار آمریکا در اولین واکنش به این خبر در برابر سبد ارزهای اصلی تقویت شد اما بعد از آن دوباره به نرخهای پایین اصلاح کرد و خبر اصلی اشتغال آمریکا این امید برای سرمایه گذاران را بوجود آورد که ممکن است برخی نگرانی های قبلی از رکود اقتصادی ایالات متحده کمرنگ شده باشد و بانک فدرال در سال جاری به صورت تدریجی و براساس معاملات آتی در ماه نوامبر اقدام به افزایش نرخ بهره نماید.

با توجه به آمارهای اقتصادی نسبتاً مثبت آمریکا که امروز از انتظارات بازار نیز بهتر اعلام شد، این احتمال بسیار وجود دارد که بانک فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره بانکی را در سال جاری افزایش دهد. از سوی دیگر این گمانه در حال تقویت است که بانک مرکزی اروپا برای مقابله با کاهش رشد اقتصادی در منطقه یورو و جلوگیری از تورم منفی، در هفته آینده ناگزیر به کاهش بیشتر نرخ بهره سپرده و اعمال سیاست های انبساطی کمّی (QE) بیشتر خواهد گردید.

آمار ۲۴۲۰۰۰ بالاتر از رقم انتظارات بازار ۱۹۰۰۰۰ بود و در ماههای دسامبر و ژانویه نیز تعداد ۳۰۰۰۰ فرصت شغلی بیشتری ایجاد شد اما مساله مهمی در آمار اشتغال آمریکا باید در نظر گرفت کاهش سه سنت در درآمدهای نقدی ساعتی آمریکا بود که در ماه فوریه به میزان %۰٫۱- کاهش یافت در حالیکه قبلا پیش بینی می شد از رقم قبلی %۰٫۵ به %۰٫۲ تغییر یابد. در خبری دیگر آمار کسری تراز تجاری آمریکا به خاطر تقویت ارزش دلار آمریکا و کاهش تقاضای جهانی در ماه ژانویه به ۴۵٫۷- میلیارد دلار افزایش یافت در حالیکه قبلا پیش بینی می شد ۴۴- میلیارد دلار اعلام شود.

برای امروز در زوج ارز یورو – دلار آمریکا سطح ۱٫۰۹۰۰ و پس از آن سطوح ۱٫۰۸۸۰ و ۱٫۰۸۷۰ نقش حمایت مستحکم را دارند و اگر موفق به شکست این سطوح نشود پیش بینی می کنیم دوباره به سوی سطح ۱٫۱۰۰۰ افزایش یابد و اگر این سطح با قدرت شکسته شود سطح مقاومت بعدی بر روی سطح ۱٫۱۰۴۵ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) قرار دارد که احتمالا یورو خود را به این سطح مقاومت مهم نزدیک تر کند و اکنون می توان نتیجه چنین استراتژی هایی را در نمودار بازار به عینه مشاهده کرد و پس از اصلاح یورو به نزدیکی سطح حمایت ۱٫۰۹۰۰ شاهد افزایش قیمت یورو در مقابل دلار آمریکا هستیم.

در سایر تحولات قیمت جهانی اونس طلا هر چند در واکنش به خبر مقداری به سطح حمایت ۱۲۵۰ اصلاح کرد اما همانطور که در چارت زیر مشخص است نتوانست به پایین ضلع بالایی خط روند الگوی مثلث برسد و با توجه به آنکه امروز نیز به سطح حمایت در اطراف سطح ۱۲۵۰ اشاره کرده بودیم در حال حاضر یک موج صعودی جدید برای اونس طلا به سطوح بالای ۱۲۵۸ تشکیل شده که سریعا ریزش قبلی خود را در واکنش به خبر اصلی اشتغال آمریکا جبران نموده است.

همانطور که در چارت پایین مشخص است اگر انرژی جدیدی در قیمت اونس طلا به بالای سطح مقاومت ۱۲۷۳ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) ایجاد شود، آنگاه قیمت اونس طلا چاره‌ای جز افزایش تا قیمت های بالاتر به ترتیب در نزدیکی سطوح ۱۲۸۲ و ۱۲۸۸ (خط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی) و پس از آن سطح ۱۲۹۷ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) نخواهد داشت که در چارت پایین مشاهده می کنید و امکان افزایش اونس طلا به بالای سطح ۱۲۷۳ قوت بیشتری خواهد گرفت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

 اونس طلا