تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

همانطور که پیشتر بدان اشاره کردیم برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، پیش بینی می کنیم که قیمت آن در هفته جاری دو مرتبه سطح مقاومت ۹۸٫۴۱۴ را تاچ کند و اگر این سطح با قدرت تمام شکسته شود و کندل روزانه بالای آن تثبیت شود سیگنال خرید تا سطح مقاومت بعدی ۱۰۰٫۱۷۵ صادر می کند.

در چارت پایین بررسی سطوح فیبوناچی نشان می دهد که قیمت ایندکس دلار آمریکا در موج افزایشی ۳ یعنی سومین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۷۲٫۶۹۶ (پایین ترین سطح ۴ مه ۲۰۱۱) شکل گرفته است و این موج موقتا در حوالی سطح مقاومت ۱۰۰٫۱۷۵ (خط فیبوناچی ۱۷۶٫۴ درصدی) با مقاومت روبرو شده است.

در چارت پایین این نوسانات قیمت شاخص دلار آمریکا از سطح مقاومت ۱۰۰٫۱۷۵ در قالب یک الگوی مثلث تشکیل شده است که جز الگوهای افزایشی محسوب می شود. سطوح فیبوناچی رسم شده نیز نشاندهنده مقاومتها و حمایتهای پیشروی قیمت ایندکس دلار آمریکا در هفته جاری است. در هر صورت برای این هفته ادامه حرکت صعودی می تواند راه را برای تقویت بیشتر تا نرخ ۱۰۰٫۱۷۵ و پس از آن در میان مدت تا سطوح ۱۰۱٫۳۸ و ۱۰۳٫۰۲ هموار سازد

در چارت پایین سطح مقاومت ۹۸٫۴۱۴ (خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی) به عنوان اولین سطح مقاومت قیمت ایندکس دلار آمریکا و حمایت قیمت شاخص دلار آمریکا نیز بر روی سطح ۹۶٫۹۹۲ (خط فیبوناچی ۱۵۰ درصدی) است. در حرکت نزولی تنها به شرط آنکه از پایین سطح حمایت ۹۶٫۹۹۲ با قدرت شکسته شود و کندل روزانه پایین آن بسته شود باعث اصلاح و برگشت قیمت به سوی سطح حمایت بعدی ۹۵٫۵۶۹ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) می شود.

امروز در زوج ارز یورو – دلار آمریکا با توجه به ناتوانی دوباره قیمت در شکست و تثبیت کندل روزانه بالای سطح مقاومت ۱٫۱۰۴۶ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) هنوز هم تمایل برای فروش وجود دارد و بنابراین، حرکت افزایشی چندان پایدار نخواهد بود. سطوح مقاومت مستحکم بر روی نرخهای ۱٫۱۰۶۹ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته) و ۱٫۱۰۸۰ تشکیل شده اند.

برای امروز سفارشات فروش یورو به ترتیب در نزدیکی سطح مقاومت ۱٫۱۰۵۰ و پس از آن در نزدیکی سطوح مقاومت ۱٫۱۰۷۵ و ۱٫۱۰۸۰ با حد تارگت در نزدیکی سطوح حمایت ۱٫۰۹۴۰ ، ۱٫۰۹۱۵ ، ۱٫۰۹۱۰ و ۱٫۰۹۰۰ قرار دارند.

در این زوج ارز در آستانه اخبار مهم روز پنجشنبه معامله گران برای تعیین جهت حرکت، به سطح مقاومت بر روی خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته و اختلاف نرخ بهره اوراق قرضه ۲ ساله ایالات متحده با منطقه یورو توجه دارند که هر چقدر این اختلاف بیشتر شود منجر به کاهش یورو در مقابل دلار آمریکا می شود.

پیش بینی می شود بانک مرکزی اروپا (ECB) نرخ بهره منطقه یورو را بدون تغییر رقم %۰٫۰۵ تثبیت نماید اما نرخ بهره سپرده بانکها را از %۰٫۳۰- به %۰٫۴۰- کاهش دهد. عمده توجه این هفته بازار نیز به کنفرانس خبری آقای ماریو دراقی، رئیس بانک مرکزی اروپا، خواهد بود تا ببیند، آیا با توجه به ظهور نشانه هایی از کاهش رشد اقتصادی در اروپا، بانک مرکزی همچنان بر موضع کاهش نرخ بهره و خرید بیشتر دارایی ها و توسعه سیاست های انبساطی اصرار دارد یا نه.

پیش بینی می شود تا قبل از روز پنجشنبه در این مسیر قیمت یورو در روندی خنثی مابین سطوح ۱٫۰۹۰۰ و ۱٫۱۰۸۰ قرار بگیرد و جلسه بانک مرکزی اروپا (ECB) می تواند محرّک قیمت برای خروج از این سطوح خنثی گردد و در صورت اتخاذ سیاست های انبساطی نامتعارف کمّی (QE) باعث کاهش یورو در بازارها شود.

در زوج ارز پوند – دلار آمریکا همانطور که روز گذشته نیز بدان اشاره کردیم حرکت قیمت در روندی کاملاً خنثی در حال نوسان است که شکسته شدن هر طرف آن می تواند جهت اصلی حرکت را مشخص کند و در انتظار شکسته شدن یکی از سطوح ۱٫۴۳۰۰ در بالا و ۱٫۴۱۰۰ در پایین هستیم. برای امروز سطوح حمایت به ترتیب در نزدیکی نرخهای ۱٫۴۱۷۰ ، ۱٫۴۱۶۵ و ۱٫۴۱۵۰ ، ۱٫۴۱۴۰ ، ۱٫۴۱۱۰ و ۱٫۴۱۰۰ مقاومتها به ترتیب در نزدیکی سطوح مقاومت ۱٫۴۲۴۰ ، ۱٫۴۲۵۰ ، ۱٫۴۲۸۵ ، ۱٫۴۲۹۰ و ۱٫۴۳۰۰ قرار دارند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس دلار آمریکا