تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

یورو پس از اعلام کاهش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا و سخنرانی ماریو دراقی ریس بانک مرکزی اروپا نوسانات مختلفی نشان داد و تاثیر اخبار شوکه کننده سخنرانی امروز دراقی همچنان در ذهن معامله گران باقی است. سونامی، طوفان، سقوط و صعود یورو شاید بتوان گفت که تنها این واژگان می توانند توصیفی از اتفاقات امروز یورو باشد که بازارهای مالی جهان را به شدت تحت تاثیر قرار داد.

امروز در ساعت ۱۶:۱۵ به وقت تهران یورو ابتدا به دلیل انتشار اخبار کاهش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا و توسعه برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی اروپا به شدت تا سطح ۱٫۰۸۲۰ تضعیف شد و به پایین ترین سطوح شش هفته گذشته کاهش یافت و همین یک موتور محرک کافی بود تا روند حرکت بازار ارز نیز تحت شعاع قرار گیرد.

اما چنین نشد و در ادامه و در بازار اروپا پس از آنکه ریس بانک مرکزی اروپا در کنفرانس خبری ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران صراحتا اعلام کرد کاهش نرخ بهره به پایان راه خود نزدیک شده است و دیگر نیازی به کاهش بیشتر نرخ بهره اروپا نیست، یورو جان تازه ای گرفت و به سرعت تقویت شد و به طور قابل توجهی به بالاترین سطوح ۳ هفته گذشته افزایش یافت.

یورو در مقابل دلار آمریکا توانست با قدرت خود را به بالای سطح ۱٫۱۰۴۵ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) برساند و از سطح مقاومت بعدی خود یعنی سطوح ۱٫۱۰۸۰ و ۱٫۱۱۰۰ نیز با قدرت عبور کرد و به باور ما خریداران یورو از این شرایط به نفع خود بهره خواهند گرفت. این همان نکته مهمی است که خریداران یورو باید بدان توجه داشته باشند، امری که پیشتر در بیانیه جلسه روز ۳ دسامبر سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاد و آن زمان یورو به سرعت از سطح ۱٫۰۵ به بالای سطح ۱٫۰۹ صعود کرد.

سخنان دراقی در خصوص عدم لزوم به کاهش بیشتر نرخ بهره، سریعا در بازار سرمایه گذاران را به خرید یورو ترغیب کرده است. به اعتقاد ما ادامه افزایش قیمت از سطح ۱٫۰۸۲۰ می تواند تایید کننده این موضوع بوده و مجدداً احتمال صعود قیمت به سطح ۱٫۱۱۵۰ و پس از آن سطح ۱٫۱۲۰۰ را بوجود آورد.

این نشانه محکمی است که انتظار بازار را از عدم کاهش نرخ بهره بانکی اروپا در سال جاری بیشتر افزایش می دهد و مهمتر از همه، مصاحبه مطبوعاتی آقای دراقی پس از اعلام نرخ بهره بود که توجه بازار را بیشتر به آن متمرکز کرد. نتیجه آن، صعود شدید و سریع یورو بود که احتمال تشکیل یک روند کوتاه مدت افزایشی برای آن را به همراه دارد.

در سایر تحولات در قیمت جهانی اونس طلا همانطور که در نمودار زیر مشخص است قیمت با سطوح حمایت در اطراف سطوح ۱۲۳۵ و ۱۲۲۴ روبرو است و ظاهراً همه چشم ها به تصمیم هفته آینده بانک مرکزی آمریکا (FOMC) دوخته شده است. این خبر، توجه عمده بازارها را به خود جلب خواهد کرد. در صورت عدم اشاره بانک فدرال به افزایش نرخ بهره می توان انتظار صعود قیمت اونس طلا را به بالای سطح مقاومت ۱۲۷۹ داشت.

هر چند برای این ماه انتظار تغییری در میزان نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا نداریم با این حال براساس معاملات آتی نرخ بهره زمزمه هایی در خصوص افزایش نرخ بهره بانکی ایالات متحده آمریکا در ماه سپتامبر سال جاری به گوش می رسد و به باور ما هر چقدر این انتظارات به تعویق بیافتد باعث افزایش قیمت اونس طلا خواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا