تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس ، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند، پیش بینی می کنیم که قیمت آن در هفته جاری به سطح حمایت ۹۵٫۵۶۹ اصلاح کند و اگر این سطح حمایت با قدرت شکسته شود سیگنال فروش به سطح حمایت بعدی ۹۳٫۸۰۸ صادر می کند.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است این سطوح حمایت به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی و ۱۲۳٫۶ درصدی از موج افزایشی ۳ یعنی سومین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۷۲٫۶۹۶ (پایین ترین سطح ۴ مه ۲۰۱۱) تشکیل شده است که در نمودار پایین مشاهده می فرمایید. در آستانه شروع نشست دو روزه FOMC و اعلام نرخ بهره جدید ایالات متحده آمریکا که فردا شب صورت خواهد گرفت و سرنوشت نرخ بهره در روز چهارشنبه مشخص خواهد شد احتمالا تا قبل از این خبر قیمت در نزدیکی سطح ۹۵٫۵۶۹ مورد حمایت قرار گیرد.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است نوسانات اخیر قیمت شاخص دلار آمریکا در قالب یک الگوی مثلث شکل در نوسان بوده است که جزو الگوهای افزایشی ادامه دهنده می باشد و این موضوع نشان می دهد که قیمت شاخص دلار آمریکا به احتمال زیاد در اطراف سطح حمایت ۹۵٫۵۶۹ به کف الگوی مثلث برخورد خواهد کرد و پس از آن احتمال از سرگیری روند افزایشی قیمت دلار آمریکا وجود دارد اما اگر کندل روزانه زیر این سطح بسته شود دیگر در چنین شرایطی به سر نخواهیم برد و احتمال ریزش به سطح ۹۳٫۸۰۸ بوجود خواهد آمد.

از منظر تحلیل تکنیکال انتظار داریم، روند حرکت صعودی شاخص دلار آمریکا پس از برخورد به کف الگوی مثلث باز هم ادامه یابد و فعلاً تا قبل از خبر بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه باید منتظر بمانیم تا قیمت کمی به نزدیکی سطح حمایت ۹۵٫۵۶۹ برسد و بعد از آن باید دید موفق به شکست کامل این سطح حمایت می شود یا نه.

هفته جاری پنج بانک مرکزی تشکیل جلسه خواهند داد و در رابطه با نرخ بهره تصمیم گیری خواهند کرد. کمتر هفته ای این تعداد از بانکهای مرکزی بصورت تقریبا همزمان نشست های دوره ای خود را برگزار می کنند و در شرایطی این چنین حساس که تقریبا تمامی بازارها از سهام و کالا گرفته تا ارز و نفت و طلا در شرایط بشدت پر نوسانی (Volatile) بسر می برند این نشستها و بیانیه ها می تواند تاثیر بسزایی بر روند بازار داشته باشد.

بانک های مرکزی ژاپن، استرالیا، سویس، انگلیس و آمریکا بازیگران اصلی این هفته هستند که هر چند انتظار می رود تغییراتی در نرخ بهره خود لحاظ نکنند اما بیانیه این جلسات اهمیت خود را داراست.  در هر صورت برای این هفته بانک مرکزی آمریکا روز چهارشنبه نرخ بهره بانکی جدید خود را اعلام خواهد کرد که طبق پیش بینی ها انتظار می رود بدون تغییر همان رقم قبلی بین %۰٫۲۵ تا %۰٫۵۰ باقی بماند و حدود ۳۰ دقیقه بعد از اعلام نرخ بهره بانکی، خانم یلن کنفرانس مطبوعاتی خواهد داشت. آنچه بر اهمیت این سخنرانی خواهد افزود، اعلام دیدگاهها و چشم انداز نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در سال ۲۰۱۶ در اولین نشست خبری یلن در سال جدید است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس دلار آمریکا