تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

حرکت نزولی دلار آمریکا از دیشب و پس از انتشار بیانیه ضعیف FOMC آغاز شد و امروز نیز در طول بازار آسیا و اروپا ادامه یافت. یورو مجددا با فتح سطح ۱٫۱۳ در مقابل دلار آمریکا موفق ظاهر شد و این در حالی است که افزایش ارزش این ارز بیش از آنکه به وقایع بنیادین اروپا مربوط باشد از حوادث شب گذشته و بیانیه بانک مرکزی آمریکا و سخنرانی یلن نشات می گیرد. پوند نیز از جمله ارزهایی بود که در طی ۲۴ ساعته گذشته در مقابل دلار آمریکا به میزان قابل توجهی تقویت شد.

برای امروز در زوج ارز یورو – دلار آمریکا نیز فرصت مناسبی برای ورود مجدد به پوزیشن خرید بالای سطح ۱٫۱۲۵۰ و صعود قیمت تا نرخ ۱٫۱۳۴۰ و ۱٫۱۳۵۰ فراهم خواهد آمد. در حال حاضر یورو و پوند بسیار قدرتمند ظاهر شده اند و قطعا تا بدین لحظه جزو ارزهای موفق در این چند روز گذشته هستند و تمایل خریداران یورو را برای ورود به بازار بیش از پیش افزون کرده است.

بیانیه ضعیف و ملایم بانک مرکزی آمریکا (FOMC) در شکل گیری این حرکت افزایشی یورو و پوند و سایر ارزهای اصلی نقش داشته است و سر تیتر اخبار شب گذشته به تضعیف شدید شاخص دلار آمریکا انجامید زیرا این احتمال قوّت گرفت که شتاب افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در سال جاری کمتر خواهد شد و تغییرات مشخصی در مواضع فعلی بانک مرکزی آمریکا و توجه این کمیته به تحولات اقتصاد بین الملل ایجاد شده است.

دیشب بانک مرکزی آمریکا تاکید نمود که پیش بینی خود در سال جاری را از افزایش ۴ پله نرخ بهره به ۲ پله کاهش داده است و انتشار بیانیه شب گذشته FOMC که لحن آن در مجموع ضعیف تر از پیش بینی اولیه بازار بود منجر به فروش دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی گردید. در زوج ارز یورو – دلار آمریکا استراتژی معاملاتی ما در مورد این زوج طی ۲۴ ساعت گذشته بخوبی عمل کرد و با برگشت قیمت به نزدیکی سطح ۱٫۱۰۵۰ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) فرصتهایی برای ورود به پوزیشن خرید شکل گرفت.

در نمودار روزانه که در ابتدای این هفته بدان اشاره کردیم با توجه به شکسته شدن سطح حمایت ۹۵٫۵۶ و احتمال نزول بیشتر شاخص دلار آمریکا به سوی سطح ۹۳٫۸۰۸ وجود دارد و با توجه به حرکت دیشب به نظر می رسد در چند روز آینده قیمت ایندکس دلار آمریکا میل به داشتن روند و حرکت کاهشی داشته باشد که در چارت پایین به وضوح مشخص است.

در نمودار روزانه زوج ارز یورو – دلار آمریکا نشان می دهد، خریداران در حال به کنترل درآوردن اوضاع هستند و حرکت صعودی تا کنون به نزدیکی سطح ۱٫۱۲۵۰ نیز رسیده و اکنون فرصتی برای افزودن به پوزیشن خرید با هدفهای ۱٫۱۳۵۰ ، ۱٫۱۳۷۶ (بالاترین سطح ۱۱ فوریه) و ۱٫۱۴۰۰ وجود دارد. سطح بعدی از ۱٫۱۴۰۰ بر روی سطوح ۱٫۱۴۳۳ و ۱٫۱۴۳۶ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی ۱٫۱۷۱۴ – ۱٫۰۵۲۴ ) قرار دارد.

این سقوط ارزش دلار آمریکا عامل اصلی افزایش جدی پوند در برابر دلار آمریکا بوده است به طوری که امروز در آستانه جلسه بانک مرکزی انگلیس به بالای سطح ۱٫۴۳۰۰ رسید و به نظر می رسد که این روند افزایشی پوند تا نرخهای ۱٫۴۴ و ۱٫۴۵ همچنان ادامه داشته باشد.

در این زوج ارز می بایست برای تعیین سطوح مقاومت پوند به ترتیب ۱٫۴۵۱۵ ، ۱٫۴۵۳۵ و ۱٫۴۵۶۶ (پایین ترین سطح سال ۲۰۱۵) و پس از آن سطوح ۱٫۴۵۷۱ و ۱٫۴۵۸۹ و ۱٫۴۵۹۲ توجه داشته باشیم. برای امروز سطوح حمایت پوند نیز به ترتیب بر روی سطوح ۱٫۴۳۸۰ ، ۱٫۴۳۵۰ ، ۱٫۴۳۳۷ ، ۱٫۴۳۲۰ قرار دارند.

با این تفاسیر همانطور که در چارت پایین مشخص است انتظار می رود، پس از انجام حرکت اصلاحی از نزدیکی سطح حمایت ۹۳٫۸۰ و فرو نشستن جو روانی بازار، فشارهای بیشتری در آینده نزدیک بر شاخص دلار آمریکا تحمیل شود و از این رو ممکن است شاخص دلار آمریکا برای عبور از سطح حمایت ۹۳٫۸۰ مجبور به اندکی عقب نشینی به سمت خط روند پایینی الگوی مثلث و سپس وارد آوردن ضربه نهایی شود و امکان کاهش بیشتر شاخص دلار آمریکا قوت بیشتری خواهد گرفت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس دلار آمریکا