تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

همانطور که روز گذشته بدان اشاره کردیم امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می کنیم که قیمت آن اگر موفق به شکست سطح مقاومت ۱۲۷۰ شود، به سوی سطح ۱۲۷۵ و بالاتر افزایش یابد که این حرکت افزایشی را شکست سطح ۱۲۴۹ و صعود قابل توجه روز چهارشنبه در واکنش به بیانیه ملایم بانک فدرال رزرو آمریکا و سخنرانی یلن نشان داده است که در چارت پایین مشاهده می فرمایید، در غیر این صورت ممکن است برای تجمیع انرژی مقداری به سوی سطوح حمایت ۱۲۴۵ و ۱۲۴۱ اصلاح کند. در خبری دیگر موجودی کل ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر نیز به ۸۰۷٫۰۹ تن افزایش یافت.

براساس آنچه که در چارت پایین دیده می شود در حرکت صعودی افزایش قیمت اونس طلا به بالای سطح ۱۲۴۹ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) و قرار گرفتن قیمت در کانال کنج (wedge) می تواند ادامه روند صعودی اونس طلا را به سطح ۱۲۸۲ نوید بخش باشد که این نرخ بالاترین سطح ۱۱ مارس می باشد. با این پیش فرض، انتظار می رود، حرکت اونس طلا تا پایان هفته همچنان رو به افزایش باشد و جز چند حرکت اصلاحی به نزدیکی سطوح حمایت ۱۲۴۵ و ۱۲۴۱ روند اصلی همچنان صعودی باقی بماند.

برآیند کلی کنفرانس خبری روز چهارشنبه یلن همانطور که رروز گذشته گفتیم احتمالاً به تقویت بیشتر اونس طلا خواهد انجامید و بخش قابل توجه آن این عبارت بود که بانک مرکزی آمریکا پیش بینی ۴ پله افزایش نرخ بهره خود را در سال جاری به ۲ پله کاهش داد و همچنین پیش بینی نرخ رشد اقتصادی خود را در سال جاری تقلیل داد. در چنین وضعیتی خریداران اونس طلا با اعتماد به نفس بیشتری وارد بازار خواهند شد.

خانم یلن کمی پس از اعلام نرخ بهره سخنرانی کرد و هرچند نسبت به بازار کار و کلیت اقتصاد آمریکا در بلند مدت ابراز امیدواری کرد اما اذعان کرد که رشد اقتصادی به شتاب ماههای گذشته نیست و تحولات اقتصاد بین الملل برای رشد اقتصادی آمریکا خطر تلقی می شود. از این رو تاثیر افزایش یورو و پوند یا کاهش شاخص دلار آمریکا را می توان بر اقتصاد جهانی مشاهده کرد که بارزترین آن در قیمت طلا و نفت نمود پیدا می کند.

این دو کالا که نقش بسیار پر رنگی بر معادلات اقتصادی جهان دارند همواره متاثر از ارزش دلار آمریکا بوده اند و معمولا نیز جهتی عکس با اسکناس سبز دارند. در پی تضعیف شدید شاخص دلار آمریکا ، اونس طلا خود را بالای سطوح ۱۲۴۵ و ۱۲۴۱ تثبیت کرده است که می توان از هم اکنون اعداد بالاتر ۱۲۷۰ را برای آن دید و نفت آمریکا نیز سرانجام توانست مرز ۴۰ دلار در هر بشکه را بشکند و با افزایش روبرو شود.

از منظر تحلیل تکنیکال همانطور که در نمودار زیر مشخص است شکسته شدن سطح ۱۲۴۹ تایید مجددی برای استمرار روند صعودی به سوی سطح ۱۲۸۲ خواهد بود. در حال حاضر اونس طلا فاصله چندانی تا عدد ۱۲۷۰ ندارد و اگر در هفته جاری بالای سطح ۱۲۵۰ بسته شود، برای هفته آینده احتمال فتح این سطح بسیار است که اگر این سناریو حاکم شود اونس طلا نیز رشد قابل ملاحظه ای خواهد داشت و خود را گامی دیگر به سطوح ۱۲۷۵ و ۱۲۷۶ و پس از آن سطوح ۱۲۸۰ و ۱۲۸۵ نزدیک می کند. در حرکت نزولی نیز سطوح حمایت به ترتیب بر روی سطوح ۱۲۴۵ و ۱۲۴۱ قرار دارند.

امروز در بازار آمریکا تنها آمار مقدماتی تمایلات مصرف کنندگان میشیگان آمریکا منتشر خواهد شد و چند تن از اعضای بانک فدرال رزرو آمریکا (دادلی، روسن گرین و بولارد) سخنرانی خواهند داشت و به دلیل عدم انتشار اخبار مهم در تقویم اقتصادی امروز، سرمایه گذاران به تغییرات قیمت در سایر دارایی های مالی توجه خواهند نمود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا