تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

با ادامه کاهش دلار آمریکا پس از سخنرانی یلن ریس بانک مرکزی آمریکا، ارزش یورو به حرکت صعودی خود ادامه می دهد و امروز برای اولین بار از اواسط ماه اکتبر به این سو به سطح ۱٫۱۴۰۰ رسید و این در حالی است که شاخص دلار آمریکا در سه ماهه اول سال جاری تا کنون به میزان %۴٫۳- کاهش یافته که شدیدترین کاهش در پنج ساله گذشته است و در حال حاضر در مقابل ارزهای اصلی به کمترین نرخهای ۵ ماهه گذشته سقوط کرده است. عملیات مرتبط با تسویه آخر ماه و فصل نیز از دیگر دلایل کاهش دلار آمریکا است.

در نمودار روزانه یورو – دلار آمریکا الگوی افزایشی تشکیل شده که در صورت بسته شدن کندل این هفته بالای سطح ۱٫۱۴ احتمال تقویت بیشتر یورو تا محدوده ۱٫۱۴۳۳ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۱٫۱۷۱۴ به ۱٫۰۵۲۴) فراهم خواهد آمد. در حال حاضر، سطح محوری ۱٫۱۳۱۰ و ۱٫۱۳۰۰ حمایت قابل توجه این زوج است.

اگر سطح ۱٫۱۲۸۰ شکسته شود، احتمال توجه فروشندگان به سوی سطح ۱٫۱۲۲۵ (بالاترین سطح ۲۹ مارس) بیشتر خواهد شد که این سطح حالا تبدیل به حمایت جدی برای یورو شده است. در حرکت صعودی، سطوح مقاومت بعد از سطح ۱٫۱۴۳۳ بر روی نرخهای ۱٫۱۴۶۰ و در ادامه ۱٫۱۴۷۰ و سپس ۱٫۱۴۹۵ (بالاترین سطح ۱۵ اکتبر ۲۰۱۵) قرار گرفته است.

از آنجاییکه یورو در ماه فوریه هم برای شکست سطح ۱٫۱۴۰۰ یک بار تلاش کرده تا به سطوح بالا برسد اما موفق نشد راهکار مطمئن آن است که فعلاً منتظر خبر فردا بمانیم. با توجه به اینکه امروز هم روز پایانی ماه و پایان سه ماهه اول سال است، مدیران حساب اقدام به تنظیم معاملات خود احتمالا قبل از خبر فردا خواهند نمود که در نتیجه این اقدام می تواند نوساناتی را در بازار ایجاد کند.

فردا اعلام آمارهای اشتغال ماهانه آمریکا (NFP) نیز می تواند محرک قابل توجهی برای بازار باشد و یش بینی بازار افزایش ۲۰۵۰۰۰ به تعداد فرصت های شغلی در ماه مارس است و همچنین انتظار می رود نرخ بیکاری همان رقم %۴٫۹ باقی ماند و میانگین درآمدهای نقدی از %۰٫۱- به %۰٫۲ افزایش یابد.

در سایر تحولات برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می کنیم در ۱ الی ۳ ماهه آینده قیمت آن دوباره به سوی سطوح مقاومت ۴۲٫۶۶ و ۴۳٫۸۴ دلار/بشکه افزایش یابد و اگر این سطوح با قدرت شکسته شوند از منظر تحلیل تکنیکال و بررسی سطوح فیبوناچی سیگنال خرید قوی تا سطح ۵۷٫۴۰ صادر خواهد کرد.

همانطور که در نمودار پایین مشخص است این محدوده بر روی خطوط فیبوناچی ۸۶٫۴  درصدی از موج افزایشی ۱۰٫۳۵ (پایین ترین سطح دسامبر ۱۹۹۸) به ۱۴۷٫۲۷ (بالاترین سطح جولای ۲۰۰۸) و بعدی بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۴۷٫۲۷ تشکیل شده اند.

از دیدگاه بررسی امواج الیوت این چرخه تقریبا هشت سال به طول انجامیده است و برغم افزایش شارپی از سطح ۳۲٫۴۰ (پایین ترین سطح دسامبر ۲۰۰۸) به ۱۱۴٫۸۳ (بالاترین سطح ماه مه ۲۰۱۱) هنوز هم یک چرخه نزولی در نظر گرفته می شود. براساس آنچه که در نمودار زیر مشخص است موج C در قالب سه موج a , b , c تشکیل شده است و موج c نیز به پنج موج کوچک تر تقسیم شده است که این ساختار بیانگر تکمیل شدن موج نزولی C می باشد.

همچنین در چارت پایین الگوی چکش و دوجی در ماه ژانویه و فوریه که در تایم فریم ماهیانه دیده می شود و از سوی دیگر واگرایی افزایشی در اندیکاتور RSI ماهیانه همگی اشاره به کامل شدن موج نزولی C دارند. کندل سفید با سایه پایینی بلند که در نمودار ماهیانه ایجاد شده بیشتر این الگوی دوجی را تایید کرده است. در واقع شمع بزرگ نشان دهنده افزایش فشار خرید و دوجی بعد از آن نشاندهنده پایان یافتن روند نزولی در موج C است.

از این رو با توجه به این سه کندل استیک در نمودار و الگوی ستاره صبحگاهی که سیگنال روند صعودی را در انتهای روند نزولی اعلام کرده است، برای قیمت نفت در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده مجدد فرصت مناسبی برای ورود به پوزیشن خرید نفت آمریکا با هدفهای ۴۲٫۶۶ و ۴۳٫۸۴ بوجود آورده است. بنابراین، همچنان روند حرکت قیمت نفت آمریکا را صعودی می دانیم و انتظار می رود این حرکت در ۳ ماه آینده نیز ادامه داشته باشد.

از نظر تحلیل تکنیکال هر چند در این موج افزایشی احتمال صعود قیمت نفت آمریکا در سال جاری تا سطح ۵۷٫۴۰ (خط فیبونچی ۵۰ درصدی) وجود دارد اما این هدف کمی دور از ذهن به نظر می رسد و هدف واقع بینانه در ۱ الی ۳ ماه آینده را می توان سطوح ۴۲٫۶۶ و ۴۳٫۸۴ پیش بینی کرد. حال در سه ماهه دوم سال جاری تا حدی می توان چشم انداز آتی قیمت نفت آمریکا را پیش بینی کرد و این تحولات تکنیکالی انتظار برای افزایش قیمت را بیشتر خواهد کرد.

لازم به ذکر است در نمودار روزانه قیمت نفت آمریکا در برخورد به سطح مقاومت ۴۱٫۴۳ مقداری به نرخهای پایین اصلاخ کرده است اما انتظار داریم این حرکت اصلاحی در نزدیکی منطقه حمایت قوی ۳۵٫۵۸ یا ۳۱٫۹۵ پایان یابد و پس از آن به روند افزایشی خود به سوی سطوح ۴۲٫۶۶ و ۴۳٫۸۴ دلار/بشکه ادامه دهد که در چارت پایین مشاهده می فرمایید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت آمریکا