تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

امروز در آستانه اعلام آمار اشتغال آمریکا زوج ارز یورو – دلار آمریکا در حال صعود به بالای سطح ۱٫۱۴۰۰ یعنی بالاترین سطح ۵ ماهه گذشته است. در همین سطوح بالای ۱٫۱۴ بود که پیش از این بانک مرکزی اروپا (ECB) به منظور تضعیف یورو اقدام به خرید اوراق قرضه نمود و حالا یورو مجدد از پایین سطح ۱٫۱۰ به بالای سطح ۱٫۱۴ افزایش یافته است.

سطوح کلیدی بعدی به ترتیب بر روی ۱٫۱۴۳۳ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۱٫۱۷۱۴ به ۱٫۰۵۲۴) و ۱٫۱۴۴۰ و ۱٫۱۴۶۰ و ۱٫۱۴۷۰ است و شکسته شدن سطح ۱٫۱۴۷۰ موجب صعود قیمت یورو تا سطوح بالاتر یعنی ۱٫۱۴۹۵ و ۱٫۱۵۰۰ (بالاترین سطوح ۱۵ اکتبر ۲۰۱۵ و سقف حرکت رنجی اخیر ۱٫۰۵ – ۱٫۱۵) خواهد شد. در حرکت نزولی سطوح حمایت روزانه به ترتیب بر روی ۱٫۱۳۳۸ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۱٫۱۳۱۰ به ۱٫۱۴۲۸) ، ۱٫۱۳۱۰ ، ۱٫۱۳۰۰ و ۱٫۱۲۸۴ (پایین ترین سطح ۳ مارس) قرار دارند.

ارزش شاخص دلار آمریکا نیز همچنان در روندی کاهشی ادامه دارد و در سه ماهه اول سال جاری با ثبت %۴٫۰۰- بیشترین کاهش فصلی خود را در ۶٫۵ ساله گذشته تجربه کرد. دلار آمریکا در هفته جاری به میزان %۱٫۹- کاهش یافت که بیشترین کاهش هفتگی در هشت هفته گذشته محسوب می شود.

پس از اظهارات اخیر بانک مرکزی آمریکا، انتظارات از افزایش نرخ بهره بانک فدرال به شدت کاهش یافته است بطوریکه برای ماه جاری تنها %۵ احتمال افزایش نرخ بهره می رود. همچنین شاخص معاملات آتی نرخ بهره ایالات متحده اشاره به %۵۰ احتمال افزایش نرخ بهره در سال جاری دارد. در شاخص دلار آمریکا با توجه به شکسته شدن سطح ۹۴٫۶۰ (پایین ترین سطح ۱۸ مارس) می تواند پتانسیلی برای شروع حرکات کاهشی قدرتمند بعدی باشد.

برای امروز در زوج ارز پوند – دلار آمریکا سطوح مقاومت مستحکمی بر روی سطوح ۱٫۴۳۷۰ ، ۱٫۴۴۰۰ ، ۱٫۴۴۲۵ ، ۱٫۴۴۳۰ و ۱٫۴۴۵۰ تشکیل شده است و چنانچه امروز قیمت پوند پایین سطح ۱٫۴۲۷۷ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه) و ۱٫۴۲۵۸ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۱٫۴۱۹۶ به ۱٫۴۴۵۷) قرار گیرد چنین حرکتی می تواند موجب برگشت بیشتر قیمت پوند به ترتیب تا سطوح ۱٫۴۲۰۰ ، ۱٫۴۱۹۶ (پایین ترین سطح ۲۹ مارس) ۱٫۴۱۸۰ و ۱٫۴۱۳۰ (مماس با خط روند حمایت رسم شده از پایین ترین سطح ۲۹ فوریه) و سطح حمایت مهم ۱٫۴۱۰۰ گردد.

در سایر تحولات برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن پیش بینی می کنیم قیمت آن در ۱ الی ۳ ماهه آینده سطح مقاومت ۴۲٫۱۱ دلار/بشکه را دوباره تاچ کند و احتمال اینکه این سطح مقاومت هم شکسته شود و تا حدود سطح مقاومت بعدی یعنی ۴۸٫۴۰ برسد زیاد است. همانطور که در چارت پایین مشخص است این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی ۹٫۵۵ (پایین ترین سطح دسامبر ۱۹۹۸) به ۱۴۷٫۵۰ (بالاترین سطح جولای ۲۰۰۸) قرار گرفته است.

در چارت پایین قیمت نفت برنت در اولین تلاش خود موفق به شکست این سطح مقاومت نشد اما در سه ماهه دوم سال جاری انتظار داریم در دومین تلاش خود از این سطح مقاومت با قدرت عبور کند که این موضوع را تکمیل شدن ساختار امواج این چرخه نزولی هشت ساله قیمت از سطح ۱۴۷٫۵۰ در نمودار شمعی ماهیانه و همچنین واگرایی افزایشی در اندیکاتور RSI در تایم فریم ماهیانه نشان داده است.

از منظر تحلیل تکنیکال بخشی از این چرخه از سطح ۱۱۷٫۳۴ (بالاترین سطح اوت ۲۰۱۳) در قالب پنج موج کوچک تقسیم شده است که نشان می دهد موج بزرگتر آن یعنی موج c به انتهای روند نزولی خود رسیده است.  الگوی چکش و دوجی در ماه ژانویه و فوریه سال جاری که در نمودار ماهیانه مشخص است بیانگر واژگونی روند نزولی قیمت نفت برنت است.

همانطور که می دانیم این چکش نشان از محکم بودن سطح حمایتی ۲۸٫۳۱ دارد یعنی این سطح به قدری محکم بوده که با چکش هم نشکسته است و پس از لمس این سطح حمایت قیمت تغییر مسیر داده و شروع به رشد به سطح ۴۲٫۱۱ کرده است که انتظار داریم این سطح در کوارتر دوم سال جاری دو مرتبه لمس و یا حتی شکسته شود.

بر اساس قواعد تکنیکال در صورت عبور قیمت از یک مقاومت تا سطح مقاومت بعدی پیشروی خواهد کرد که سطح بعد از ۴۲٫۱۱ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) بر روی سطح ۶۲٫۲۵ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) از موج افزایشی ۹٫۵۵ (پایین ترین سطح دسامبر ۱۹۹۸) به ۱۴۷٫۵۰ (بالاترین سطح جولای ۲۰۰۸) قرار دارد.

با این حال این هدف کمی دور از ذهن به نظر می رسد و برای سه ماهه دوم سال هدف واقع بینانه ما افزایش قیمت نفت برنت به سطح ۴۸٫۴۰ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از موج کاهشی ۱۱۷٫۳۴ به ۲۷٫۱۰) خواهد بود که عبور قیمت نفت برنت از سطح ۴۲٫۱۱ نقطه مهمی برای ورود خریداران میان مدت با هدف ۴۸٫۴۰ محسوب می شود که در چارت پایین مشاهده می کنید. لازم به ذکر است قبل از شروع روند افزایشی احتمال استراحت و تجمیع انرژی در نزدیکی محدوده حمایتی ۳۳٫۳۱ تا ۳۰٫۰۸ و پس از آن رشد قیمت نفت برنت به ترتیب تا سطوح ۴۲٫۱۱ و ۴۸٫۴۰ دلار/بشکه وجود دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت