تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می کنیم قیمت آن با توجه به تثبیت پایین سطح ۳۶٫۱۳ دلار/بشکه (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته) به ترتیب تا سطوح ۳۵٫۱۸ و ۳۴٫۹۲ کاهش یابد. سطح ۳۴٫۶۸ بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی ۲۹٫۸۵ به ۴۲٫۴۹ قرار دارد. مقاومت های روزانه به ترتیب بر روی سطوح ۳۵٫۷۶ و ۳۶٫۱۳ قرار دارند.

در کوارتر دوم سال ۲۰۱۶ نیز پیش بینی می کنیم قیمت آن بعد از یک حرکت اصلاحی کوتاه به نرخهای سطوح حمایت دوباره به سوی سطوح مقاومت ۴۲٫۶۶ و ۴۳٫۸۴ افزایش یابد و اگر این سطوح با قدرت شکسته شوند از منظر تحلیل تکنیکال و بررسی سطوح فیبوناچی سیگنال خرید قوی تا سطح ۵۷٫۴۰ صادر خواهد کرد.

همانطور که در نمودار پایین مشخص است این محدوده بر روی خطوط فیبوناچی ۸۶٫۴  درصدی از موج افزایشی ۱۰٫۳۵ (پایین ترین سطح دسامبر ۱۹۹۸) به ۱۴۷٫۲۷ (بالاترین سطح جولای ۲۰۰۸) و بعدی بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۴۷٫۲۷ تشکیل شده اند.

از دیدگاه بررسی امواج الیوت این چرخه تقریبا هشت سال به طول انجامیده است و برغم افزایش شارپی از سطح ۳۲٫۴۰ (پایین ترین سطح دسامبر ۲۰۰۸) به ۱۱۴٫۸۳ (بالاترین سطح ماه مه ۲۰۱۱) هنوز هم یک چرخه نزولی در نظر گرفته می شود. براساس آنچه که در نمودار زیر مشخص است موج C در قالب سه موج a , b , c تشکیل شده است و موج c نیز به پنج موج کوچک تر تقسیم شده است که این ساختار بیانگر تکمیل شدن موج نزولی C می باشد.

همچنین در چارت پایین الگوی چکش و دوجی در ماه ژانویه و فوریه که در تایم فریم ماهیانه دیده می شود و از سوی دیگر واگرایی افزایشی در اندیکاتور RSI ماهیانه همگی اشاره به کامل شدن موج نزولی C دارند. کندل سفید با سایه پایینی بلند که در نمودار ماهیانه ایجاد شده بیشتر این الگوی دوجی را تایید کرده است. در واقع شمع بزرگ نشان دهنده افزایش فشار خرید و دوجی بعد از آن نشاندهنده پایان یافتن روند نزولی در موج C است.

از این رو با توجه به این سه کندل استیک در نمودار و الگوی ستاره صبحگاهی که سیگنال روند صعودی را در انتهای روند نزولی اعلام کرده است، برای قیمت نفت در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده مجدد فرصت مناسبی برای ورود به پوزیشن خرید نفت آمریکا با هدفهای ۴۲٫۶۶ و ۴۳٫۸۴ بوجود آورده است. بنابراین، همچنان روند حرکت قیمت نفت آمریکا را صعودی می دانیم و انتظار می رود این حرکت در ۳ ماه آینده نیز ادامه داشته باشد.

از نظر تحلیل تکنیکال هر چند در این موج افزایشی احتمال صعود قیمت نفت آمریکا در سال جاری تا سطح ۵۷٫۴۰ (خط فیبونچی ۵۰ درصدی) وجود دارد اما این هدف کمی دور از ذهن به نظر می رسد و هدف واقع بینانه در ۱ الی ۳ ماه آینده را می توان سطوح ۴۲٫۶۶ و ۴۳٫۸۴ پیش بینی کرد. حال در سه ماهه دوم سال جاری تا حدی می توان چشم انداز آتی قیمت نفت آمریکا را پیش بینی کرد و این تحولات تکنیکالی انتظار برای افزایش قیمت را بیشتر خواهد کرد.

لازم به ذکر است در نمودار روزانه قیمت نفت آمریکا در برخورد به سطح مقاومت ۴۱٫۴۳ مقداری به نرخهای پایین اصلاخ کرده است اما انتظار داریم این حرکت اصلاحی در نزدیکی منطقه حمایت قوی ۳۵٫۵۸ یا ۳۱٫۹۵ پایان یابد و پس از آن به روند افزایشی خود به سوی سطوح ۴۲٫۶۶ و ۴۳٫۸۴ دلار/بشکه ادامه دهد که در چارت پایین مشاهده می فرمایید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت آمریکا

امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن پیش بینی می کنیم قیمت آن به سطح ۳۶٫۶۶ دلار/بشکه کاهش یابد و این سطح بر روی کف کانال افزایشی در نمودار روزانه است و در صورت عبور از سطح ۳۷٫۲۲ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه) سیگنال فروش به سطح ۳۶٫۶۶ صادر خواهد کرد و این در حالی است که در کوارتر دوم سال ۲۰۱۶ پیش بینی می کنیم بعد از این حرکت اصلاحی و نزولی به نزدیکی سطوح حمایت دوباره به سطح مقاومت ۴۲٫۱۱ افزایش یابد.

از منظر تحلیل تکنیکال احتمال اینکه سطح مقاومت ۴۲٫۱۱ هم شکسته شود و تا حدود سطح مقاومت بعدی یعنی ۴۸٫۴۰ برسد زیاد است و همانطور که در چارت پایین مشخص است این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی ۹٫۵۵ (پایین ترین سطح دسامبر ۱۹۹۸) به ۱۴۷٫۵۰ (بالاترین سطح جولای ۲۰۰۸) قرار گرفته است.

در چارت پایین قیمت نفت برنت در اولین تلاش خود موفق به شکست این سطح مقاومت نشد اما در سه ماهه دوم سال جاری انتظار داریم در دومین تلاش خود از این سطح مقاومت با قدرت عبور کند که این موضوع را تکمیل شدن ساختار امواج این چرخه نزولی هشت ساله قیمت از سطح ۱۴۷٫۵۰ در نمودار شمعی ماهیانه و همچنین واگرایی افزایشی در اندیکاتور RSI در تایم فریم ماهیانه نشان داده است.

از منظر تحلیل تکنیکال بخشی از این چرخه از سطح ۱۱۷٫۳۴ (بالاترین سطح اوت ۲۰۱۳) در قالب پنج موج کوچک تقسیم شده است که نشان می دهد موج بزرگتر آن یعنی موج c به انتهای روند نزولی خود رسیده است. الگوی چکش و دوجی در ماه ژانویه و فوریه سال جاری که در نمودار ماهیانه مشخص است بیانگر واژگونی روند نزولی قیمت نفت برنت است.

همانطور که می دانیم این چکش نشان از محکم بودن سطح حمایتی ۲۸٫۳۱ دارد یعنی این سطح به قدری محکم بوده که با چکش هم نشکسته است و پس از لمس این سطح حمایت قیمت تغییر مسیر داده و شروع به رشد به سطح ۴۲٫۱۱ کرده است که انتظار داریم این سطح در کوارتر دوم سال جاری دو مرتبه لمس و یا حتی شکسته شود.

بر اساس قواعد تکنیکال در صورت عبور قیمت از یک مقاومت تا سطح مقاومت بعدی پیشروی خواهد کرد که سطح بعد از ۴۲٫۱۱ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) بر روی سطح ۶۲٫۲۵ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) از موج افزایشی ۹٫۵۵ (پایین ترین سطح دسامبر ۱۹۹۸) به ۱۴۷٫۵۰ (بالاترین سطح جولای ۲۰۰۸) قرار دارد.

با این حال این هدف ۶۲٫۲۵ کمی دور از ذهن به نظر می رسد و برای سه ماهه دوم سال هدف واقع بینانه ما افزایش قیمت نفت برنت به سطح ۴۸٫۴۰ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از موج کاهشی ۱۱۷٫۳۴ به ۲۷٫۱۰) خواهد بود که عبور قیمت نفت برنت از سطح ۴۲٫۱۱ نقطه مهمی برای ورود خریداران میان مدت با هدف ۴۸٫۴۰ محسوب می شود که در چارت پایین مشاهده می کنید.

لازم به ذکر است قبل از شروع روند افزایشی احتمال استراحت و تجمیع انرژی در نزدیکی محدوده حمایتی ۳۳٫۳۱ تا ۳۰٫۰۸ و پس از آن از سرگیری روند افزایشی قیمت نفت برنت به ترتیب تا سطوح ۴۲٫۱۱ و ۴۸٫۴۰ دلار/بشکه وجود دارد که در چارت پایین مشاهده می کنید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت