تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس ، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند، پیش بینی می کنیم که قیمت آن در کوارتر دوم سال ۲۰۱۶ به این حرکت نزولی خود در بالای سطح حمایت اصلی ۹۲٫۸۸۷ پایان دهد و پس از آن به سوی سطح ۱۰۰٫۵۱ (بالاترین سطح دسامبر ۲۰۱۵) افزایش یابد.

از منظر تحلیل تکنیکال این رالی افزایشی قیمت از سطح ۷۰٫۶۹۸ (پایین ترین سطح مارس ۲۰۰۸) در قالب پنج موج شکل گرفته است و این حرکت خنثی و رنج قیمت از سطح ۱۰۰٫۳۹ (بالاترین سطح مارس ۲۰۱۵) در قالب موج ۴ صورت گرفته است و به باور ما حرکت کاهشی اخیر از سطح ۱۰۰٫۵۱ قادر به تثبیت قیمت در پایین سطح حمایت ۹۲٫۸۸۷ نخواهد گردید که در نمودار پایین مشاهده می فرمایید.

همانطور که در چارت پایین مشخص است این موج بین سطوح ۹۲٫۸۸۷ و ۱۰۱٫۷۹۷ قرار دارد که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از موج کاهشی ۱۶۴٫۷۲ (بالاترین سطح مارس ۱۹۸۵) به ۷۰٫۶۹۸ (پایین ترین سطح مارس ۲۰۰۸) و خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج کاهشی ۱۲۱٫۰۲(بالاترین سطح جولای ۲۰۰۱) به ۷۰٫۶۹۸ تشکیل شده است.

این موج ۴ در قالب سه موج کوچک a , b , c تشکیل شده است و موج آخر آن یعنی موج c به احتمال زیاد در بالای سطح حمایت ۹۲٫۸۸۷ تکمیل خواهد شد و پس از آن انتظار داریم که موج افزایشی ۵ به سوی سطح ۱۰۱٫۷۹۷ آغاز شود. لازم به ذکر است در حرکت نزولی سطح حمایت قیمت بر روی سطح ۹۲٫۸۸۷ دیده می شود و چنانچه کندل هفته پایین این سطح حمایت مهم بسته شود سیگنال کاهش به سوی سطح حمایت بعدی یعنی سطح ۸۹٫۹۲۱ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) صادر خواهد کرد.

امروز صورتجلسه نشست پیشین کمیته سیاستگذاری بازار آزاد بانک فدرال آمریکا (FOMC) راس ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران منتشر خواهد شد و سرمایه گذاران در انتظار یافتن نشانه ها و تایید این گمانه هستند که بانک فدرال چه زمانی نرخ بهره را افزایش خواهد داد. تضعیف عمومی دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن به کمترین نرخهای ۱۷ ماهه گذشته همچنان موضوع بحث معامله گران در سراسر بازار است.

از منظر تحلیل تکنیکال تثبیت قیمت زوج ارز دلار آمریکا – ین ژاپن در پایین سطح ۱۰۹٫۹۱ (پایین ترین سطح دیروز) می تواند زمینه فروش به نرخهای ۱۰۸٫۷۲ و ۱۰۸٫۳۵ را بیشتر فراهم سازد و با توجه به جریان ریسک گریزی و سخنان اخیر نخست وزیر ژاپن، تا زمانی که قیمت این زوج ارز در زیر نرخ ۱۱۱٫۰۵ و ۱۱۱٫۳۸ است، فشار نزولی بر دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن ادامه خواهد داشت.

در زوج ارز یورو – دلار آمریکا سطح حمایت مستحکم روزانه بر روی نرخهای ۱٫۱۳۲۸ و ۱٫۱۳۲۶ (خط روند افزایشی رسم شده از ۱۰ مارس و خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از ۱٫۱۱۴۴ به ۱٫۱۴۳۸) تشکیل شده است و پس از آن سطوح حمایت بعدی بر روی ۱٫۱۳۱۰ ، ۱٫۱۳۰۰ و ۱٫۱۲۹۶ و ۱٫۲۸۷ قرار دارند.

با توجه به قرار گرفتن سفارشات خرید روزانه در نزدیکی سطوح فوق در صورت امتداد حرکت افزایشی احتمال افزایش دوباره یورو تا نرخهای ۱٫۱۴۰۵ ، ۱٫۱۴۱۳ و سطوح ۱٫۱۴۲۵ و ۱٫۱۴۳۰ و ۱٫۱۴۳۸ و ۱٫۱۴۵۰ و پس از آن سطوح ۱٫۱۴۶۰ و ۱٫۱۴۷۰ وجود دارد. فردا تعدادی از مقامات بانک مرکزی اروپا (ECB) سخنرانی خواهند داشت و بیشتر توجهات بازار به سخنرانی ماریو دراقی ریس بانک مرکزی اروپا در لیسبون خواهد بود.

در زوج ارز پوند – دلار آمریکا نیز با توجه به نگرانی های جدید از نتایج همه پرسی انگلیس در روز ۲۳ ژوئن سطح حمایت ۱٫۴۱۰۰ شکسته شد و پوند باز هم سقوط کرد. امتداد حرکت نزولی می تواند راه را برای سقوط بیشتر تا نرخهای ۱٫۴۰۲۰ و ۱٫۴۰۰۵ هموار نماید و چنانچه سطح ۱٫۴۰۰۰ و ۱٫۳۹۹۶ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۱٫۳۸۸۶ به ۱٫۴۵۱۴) شکسته شود منجر به کاهش پوند به ترتیب به سطوح ۱٫۳۹۸۵ ، ۱٫۳۹۸۰ و ۱٫۳۹۵۰ می شود. سطوح مقاومت به ترتیب بر روی سطوح ۱٫۴۱۷۰ ، ۱٫۴۲۰۵ ، ۱٫۴۲۳۵ و ۱٫۴۲۷۹ و ۱٫۴۳۰۰ قرار دارند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس دلار آمریکا