تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

امروز در زوج ارز یورو – دلار آمریکا معامله گران در انتظار خروج قیمت از روند خنثی بین سطوح ۱٫۱۳۲۵ و ۱٫۱۴۵۵ هستند و در حرکت نزولی سطوح حمایت به ترتیب بر روی سطوح ۱٫۱۳۱۰ ، ۱٫۱۳۰۰ و پس از آن سطوح ۱٫۱۲۸۴ و ۱٫۱۲۶۲ قرار دارند و در حرکت افزایشی اولین سطح مقاومت قیمت بر روی سطح ۱٫۱۴۵۴ و پس از آن سطوح ۱٫۱۴۶۰ و ۱٫۱۴۷۰ و ۱٫۱۴۹۵ (بالاترین سطح ۱۵ اکتبر ۲۰۱۵) و ۱٫۱۵۰۰ دیده می شوند.

امروز با نزدیک شدن به سخنرانی ماریو دراقی ریس بانک مرکزی اروپا (ECB) گمانه زنیها بازار را هدایت خواهد کرد و احتمالا امروز شاهد ایجاد تحرکاتی در یورو خواهیم بود. برای بازگشت حرکت نزولی یورو، لازم است قیمت به پایین سطوح ۱٫۱۳۲۵ و در ادامه ۱٫۱۲۸۱ بازگردد تا به سطوح ۱٫۱۲۲۵ و ۱٫۱۱۴۲ کاهش یابد و این در حالی است که در حرکت افزایشی تثبیت و تایید قیمت در بالای سطح ۱٫۱۴۵۴ می تواند راه را برای شروع یک حرکت افزایشی به سوی سطوح ۱٫۱۴۹۵ و در میان مدت حتی سطح ۱٫۱۷۱۲ (بالاترین سطح سال ۲۰۱۵) هموار کند.

با انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا و اتخاذ رویکرد احتیاط در مورد افزایش نرخ بهره، ارزش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن به پایین ترین نرخهای ۱۷ ماهه گذشته سقوط کرده است و دلار در برابر ین ژاپن از ابتدای سال جاری تا کنون چیزی در حدود %۹٫۵ ارزش خود را از دست داده است.

نگاهی به چارتهای بازار ارز نیز موئد این مطلب است و ین ژاپن پرقدرت ترین ارز بوده و معامله گرانی که این ارز را در مقابل ارزهای اصلی خریداری کرده اند هم اکنون در سود قابل توجهی هستند و از نظر بنیادی دلار در مقابل ین ژاپن همچنان تحت فشار است.

سقوط شدید شاخص ارزش دلار آمریکا که بیان کننده کاهش گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه آوریل بود، شوک بسیار شدیدی را به دلار آمریکا وارد ساخته است و در زوج ارز دلار آمریکا – ین ژاپن امتداد حرکت نزولی می تواند به سقوط دلار تا نرخ پایین سطح ۱۰۸٫۰۰ منجر گردد.

به باور ما این زوج در یک روند کاملاً نزولی قرار گرفته اند و تلاش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن برای بازگشت به بالای نرخ ۱۰۹٫۹۲ و ۱۱۰٫۶۴ نتیجه ای نداد و هم اکنون راه برای امتداد سقوط به سطح ۱۰۸٫۰۰ هموار است و سقوط قیمت به زیر نرخ ۱۰۸٫۰۰ آغاز یک حرکت نزولی قدرتمند به ترتیب به سطوح ۱۰۷٫۶۰ (پایین ترین سطح ۲۷ اکتبر ۲۰۱۴) و ۱۰۷٫۵۰ و پس از آن سطوح ۱۰۷٫۰۰ و ۱۰۶٫۸۰ و ۱۰۶٫۵۵ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از ۷۵٫۳۲ به ۱۲۵٫۸۶) خواهد بود.

از آنجاییکه اقتصاد ژاپن به شدت وابسته به صادرات است افزایش ارزش ین خبر خوشی برای رئیس بانک مرکزی ژاپن محسوب نمی شود و در گذشته گاه و بیگاه شاهد دخالتهایی از طرف آنان در بازار بوده ایم اما ایا اینبار نیز چنین خواهد شد؟

این موضوع بسیار بعید به نظر می رسد، زیرا دخالت در بازار به به چند طریق ممکن است که یکی از آنها ابزار دخالت کلامی است که این روش اگر پشتوانه عملی نداشته باشد اولا کوتاه مدت است و ثانیا اعتبار مقامات را زیر سوال می برد که علی الظاهر سیاست فعلی بانک مرکزی ژاپن و همکارانش چنین است.

در زوج ارز یورو – ین ژاپن نیز قیمت در مسیر حرکت نزولی به سوی سطح ۱۲۲٫۱۳ (پایین ترین سطح ۲۹ فوریه) و پس از آن سطح ۱۲۱٫۹۴ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۹۴٫۱۴ به ۱۴۹٫۷۳) است و احتمال فرود و سقوط بیشتر قیمت به نرخهای ۱۲۰ و ۱۱۹٫۱۳ (پایین ترین سطح ۱ آوریل ۲۰۱۳) همچنان وجود دارد.

در سایر تحولات و در نمودار پایین در قیمت جهانی مس سطح حمایت اولیه بر روی نرخ ۴۷۴۰ دلار در هر تن تشکیل شده است و برای ادامه حرکت کاهشی، می بابیست قیمت مس در زیر سطح حمایت ۴۷۴۰ با قدرت تثبیت گردد تا به ترتیب به سطوح ۴۵۲۰ و ۴۳۱۸ کاهش یابد در غیر این صورت ممکن است در نزدیکی سطح ۴۷۴۰ مورد حمایت قرار گیرد و به سوی سطح ۵۰۰۰ برگردد که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی می باشد. از این رو انتظار می رود برای امروز و فردا معامله گران مس به دقت سطح حمایت ۴۷۴۰ دلار در هر تن را مورد توجه قرار دهند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی هر تن مس در بازار بورس فلزات لندن

مس