تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

همانطور که روز گذشته بدان اشاره کردیم ارزش دلار آمریکا به نرخهای بالای ۲ هفته گذشته در مقابل یورو صعود کرده است که عمده ی دلیل آن صعود قیمت نفت به بالای ۴۰ دلار در هر بشکه ، بهبود آمار اقتصادی چین و اقدام امروز تسهیل سیاست های پولی بانک مرکزی سنگاپور است که باعث شد سرمایه گذاران از دارایی های کم بازده اروپا و ژاپن به سمت دارایی های پرریسک تر حرکت کنند.

از سوی دیگر ارزش پوند به خاطر آنکه نتایج جدیدترین نظرسنجی نشان می‌دهد میزان حمایت مردمی از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بیشتر از طرفداران ادامه حضور این کشور در اتحادیه اروپا است دوباره با کاهش به پایین سطح ۱٫۴۲۰۰ مواجه شد و در تلاش برای شکست سطح ۱٫۴۰۹۰ است.

در طی چند هفته اخیر ارزش ین ژاپن و یورو در مقابل دلار آمریکا بیشتر به خاطره چشم انداز تیره بانکها و ضعف رشد اقتصاد جهانی با افزایش روبرو شده بودند بطوریکه روز گذشته نیز صندوق بین المللی پول (IMF) چشم انداز رشد اقتصاد جهانی را کاهش داد اما امروز جریان ریسک پذیری در بازارهای آسیا، اروپا و آمریکا به تقویت شاخص دلار آمریکا کمک کرده است.

از این رو امروز شاهد آن هستیم که اقدام سرمایه گذاران به ورود به معاملات کری ترید یا همان معاملات انتقالی (استراتژی مبتنی بر استقراض ارزهای کم بازده از جمله یورو و ین و خرید ارز و دارایی های پربازده برای کسب سود از ما به التفاوت نرخ بهره)، موجب تقویت دلار آمریکا در برابر یورو و ین ژاپن شده است.

در زوج ارز پوند – دلار آمریکا چنانچه سطح حمایت ۱٫۴۰۹۰ شکسته شود سیگنال کاهش به ترتیب به سطوح ۱٫۱٫۴۰۴۰ (پایین ترین سطح ۸ آوریل) و ۱٫۴۰۰۸ (پایین ترین سطح ۶ آوریل) و پس از آن سطوح ۱٫۴۰۰۰ و ۱٫۳۹۹۶ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۱٫۳۸۳۶ به ۱٫۴۵۱۴) و ۱٫۳۹۸۵ و ۱٫۳۹۸۰ صادر خواهد کرد.

در زوج ارز یورو – دلار آمریکا برای امروز قیمت در تلاش برای شکست سطوح ۱٫۱۲۳۰ و ۱٫۱۲۲۰ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۱٫۱۱۴۴ به ۱٫۱۴۶۵) است که در این صورت راه را برای کاهش تا سطوح ۱٫۱۲۰۰ و ۱٫۱۱۶۹ (پایین ترین سطح ۲۹ مارس) و پس از آن سطوح ۱٫۱۱۴۴ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۱٫۰۸۲۲ به ۱٫۱۴۶۵ و پایین ترین سطح ۲۴ مارس) و ۱٫۱۰۵۸ (پایین ترین سطح ۱۶ مارس) هموار خواهد کرد.

از این رو در صورت شکسته شدن سطح ۱٫۱۱۶۹ احتمال سقوط قیمت یورو به سطوح ۱٫۱۱۴۴ و ۱٫۱۰۵۸ (پایین ترین سطوح ۲۴ و ۱۶ مارس) بوجود خواهد آمد و برای امروز سطوح مقاومت یورو نیز به ترتیب بر روی سطوح ۱٫۱۲۹۵ ، ۱٫۱۳۰۰ و پس از آن سطوح ۱٫۱۳۲۲ ، ۱٫۱۳۲۶ ، ۱٫۱۳۴۶ و ۱٫۱۳۵۰ قرار دارند و همانطور که قبلا بدان اشاره کردیم در شرایط ریسک پذیری (رشد سهام بین الملل) یورو در مقابل دلار آمریکا تحت فشارهای نزولی قرار خواهد گرفت.

در سایر تحولات برای قیمت نفت آمریکا همانطور که روز گذشته بدان اشاره کردیم و در نمودار روزانه پایین هم مشخص است ادامه حرکت صعودی به بالای سطح مقاومت ۴۱٫۴۲ می تواند در میان مدت قیمت را به سطح ۴۵٫۰۵ دلار در هر بشکه برساند که این سطح بسیار نزدیک به هدف ۴۴٫۷۰ است که روز گذشته در تحلیل روزانه قیمت نفت آمریکا بدان اشاره کردیم.

برای قیمت نفت برنت دریای شمال نیز همانطور که در چارت روزانه مشخص است پیش بینی می کنیم قیمت آن در میان مدت به سوی سطح ۴۷٫۶۹ افزایش یابد که این موضوع را از نظر بررسی شمارش امواج الیوت ویو موج افزایشی E و قرار گرفتن قیمت نفت برنت در بالای سطح ۴۳٫۷۶ تایید کرده است که احتمال تشکیل یک روند میان مدت صعودی برای آن را به همراه دارد.

از منظر تحلیل فاندامنتالی نیز انتشار اخباری در خصوص ثابت نگه داشتن سطح تولیدات نفت روسیه و عربستان در جلسه روز یکشنبه هفته آینده و افزایش قیمت نفت به بالاترین سطح ۴ ماهه گذشته و ظهور چنین دیدگاه تکنیکالی نشانه های علاقمندی بازار به تقویت نفت را بیشتر خواهد کرد.

افزایش اخیر قیمت نفت باعث شده که اختلاف خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه با خط میانگین متحرک ۵۰ روزه به کمتر از ۶ دلار برسد که کمترین اختلاف در ماههای اخیر است و اگر خط میانگین متحرک ۵۰ روزه به بالای خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه برسد پدیده عبور طلایی یا Golden Cross رخ خواهد داد.

این مساله سیگنال خرید قوی برای نفت با هدفهای بالای ۵۰ دلار صادر خواهد کرد که اگر این عبور طلایی تحقق یابد برای قیمت نفت برنت از ماه اوت ۲۰۱۴ و برای نفت خام سبک آمریکا از ماه اکتبر ۲۰۱۴ به این سو بی سابقه است و خریداران زیادی را وارد بازار نفت خواهد کرد.

بنابراین برای هفته جاری چنانچه قیمت نفت آمریکا بالای سطح ۴۲٫۸۰ قرار گیرد از نظر تحلیل تکنیکال سیگنال خرید تا سطح ۴۵ و پس از آن سطح ۵۱ صادر خواهد کرد و برای قیمت نفت برنت هدفهای بعدی ۴۶٫۸۰ و ۵۲٫۷۰ دلار در هر بشکه خواهند بود. از این رو در چارت پایین ما از هم اکنون روند صعودی برای قیمت نفت آمریکا و برنت دریای شمال را ادامه دار پیش بینی می کنیم.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت