تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا از نظر تحلیل تکنیکال به نظر می رسد که قیمت مقداری از قدرت و شتاب حرکت افزایشی خود را از دست داده است و به همین خاطر احتمالا امروز برای مدتی بین سطوح ۴۳٫۱۷ و ۴۵٫۰۴ دلار/بشکه در نوسان خواهد بود تا پس از آن دوباره با افزایش روبرو شود.

همانطور که در چارت پایین مشخص است این محدوده خنثی بین خطوط فیبوناچی ۵۰ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۲۶٫۰۵ (پایین ترین سطح ۱۱ فوریه) تشکیل شده است و به باور ما این موج هنوز تکمیل نشده است و در میان مدت در این موج قادر است تا سطح ۵۱٫۰۹ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) افزایش یابد.

در حرکت افزایشی چنانچه سطح مقاومت ۴۳٫۱۷ شکسته شود سیگنال خرید تا سطح ۴۷٫۵۴ صادر خواهد کرد که این سطح محل برخورد قیمت نفت به خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی از موج نزولی ۵۰٫۹۲ (بالاترین سطح ۹ اکتبر ۲۰۱۵) به ۲۶٫۰۵ قرار دارد.

در حرکت نزولی نیز شکسته شدن سطح حمایت ۴۳٫۱۷ بعید است زیرا این سطح مماس با خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۴۱٫۹۰ (بالاترین سطح ۲۲ مارس) می باشد و این محدوده ۴۳٫۱۷ را تبدیل به حمایت جدی کرده است و اندیکاتورهای تکنیکال بعد از این حرکت خنثی به ادامه حرکت صعودی قیمت نفت اشاره دارند.

در حرکت نزولی تنها شکسته شدن سطح حمایت ۴۳٫۱۷ و تثبیت کندل رزوانه پایین این سطح و خط روند افزایشی رسم شده می تواند موقتا خریداران نفت را به حاشیه ببرد اما تا زمانیکه قیمت نفت آمریکا در بالای این سطح حمایت قرار دارد، روند صعودی پایدار است و احتمال شکسته شدن سطح مقاومت ۴۳٫۱۷ دلار/بشکه با شیب صعودی وجود دارد که در چارت پایین مشاهده می فرمایید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن پیش بینی می کنیم قیمت آن برای مدت کوتاهی بین سطوح ۴۴٫۷۲ و ۴۶٫۰۶ دلار/بشکه در نوسان باشد و پس از آن دوباره با افزایش روبرو شود. همانطور که در چارت پایین مشخص است این سطوح خنثی بین خطوط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی و ۱۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی ۳ یعنی سومین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۲۷٫۱۰ (پایین ترین سطح ۲۰ ژانویه) تشکیل شده است.

در نمودار زیر به وضوح مشخص است که این موج هنوز تکمیل نشده است و دیر یا زود باید در انتظار افزایش قیمت نفت برنت تا محدوده ۵۱٫۷۲ و ۵۳٫۸۷ باشیم که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۲۳۸٫۲ درصدی و ۲۶۱٫۸ درصدی قرار دارند.

در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۴۶٫۰۶ با قدرت شکسته شود باعث تایید استمرار موج افزایشی ۳ و تقویت قیمت نفت برنت به سوی سطوح ۴۶٫۹۸ و ۴۸٫۲۲ می شود که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۱۸۶٫۴ درصدی و ۲۰۰ درصدی واقع شده اند.

در حرکت اصلاحی چنانچه سطح حمایت ۴۴٫۷۲ با قدرت شکسته شود منجر به برگشت جزیی به سوی سطح حمایت بعدی ۴۳٫۶۵ (خط فیبوناچی ۱۵۰ درصدی) می گردد. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت و هدف بعدی آن مشخص شده است. رویدادهای فاندامنتال می تواند موجب تسریع در روند افزایشی و افزایش قیمت نفت برنت گردد.

اکنون باز هم به سناریوی قبلی خود در موج افزایشی ۳ بازمی گردیم و سطوح ۴۴٫۷۲ و ۴۳٫۶۵ نقش حمایت بسیار قوی را بازی می کنند که احتمال می دهیم از این محدوده شاهد بازگشت و ادامه روند صعودی باشیم، در این صورت اولین هدف سطح ۴۶٫۰۶ و هدف بعدی سطح ۴۶٫۹۸ خواهد بود.

بنابراین در صورتیکه خریداران نفت برنت به ادامه تقویت بیشتر آن اقدام کنند و قیمت در بالای سطح مقاومت ۴۶٫۰۶ تثبیت شود (یک کندل دو ساعته در بالای آن بسته شود) چرخ حرکت به میل خریداران نفت برنت تا سطوح ۴۶٫۹۸ و ۴۸٫۲۲ دلار/بشکه حرکت خواهد کرد که در چارت پایین مشاهده می فرمایید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت