تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

امروز انتشار خبری مبنی بر اینکه بانک مرکزی ژاپن در صدد کاهش بیشتر نرخ بهره و گسترش سیاست نرخ بهره منفی به وام های بانکی است موجب شد تا ارزش ین ژاپن در برابر تمامی ارزهای اصلی به شدت کاهش یابد و از نظر تحلیل تکنیکال بسته شدن قیمت زوج دلار آمریکا – ین ژاپن در بالای سطح ۱۱۰٫۷۰ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۱۱۳٫۸۰ به ۱۰۷٫۶۳) نشانه ی از ادامه حرکت صعودی به ترتیب تا سطوح ۱۱۱٫۵۰ و ۱۱۱٫۸۰ (بالاترین سطح ۴ آوریل) و ۱۱۲٫۰۰ است.

با توجه به آنکه هفته آینده بانک مرکزی ژاپن تشکیل جلسه خواهد داد، در حال حاضر توجه و تمرکز بازارها کاملاً به تحولات مرتبط با طرحهای انبساطی بانک مرکزی ژاپن معطوف شده است. از سوی دیگر با توجه به صعود ارزش یورو در مقابل ین ژاپن به بالای سطح ۱۲۵٫۳۰ (بالاترین سطح ۷ آوریل) به نظر می رسد بانک مرکزی (BoJ) تمایل بیشتری برای اتخاذ سیاستهای انبساطی نسبت به همتایان اروپایی خود دارد.

در زوج ارز یورو – ین ژاپن برای ادامه حرکت صعودی، می بایست قیمت در بالای سطح ۱۲۵٫۴۴ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه) قرار گیرد تا به ترتیب به سطوح ۱۲۵٫۷۷ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از ۱۳۲٫۳۲ به ۱۲۱٫۷۲) و ۱۲۵٫۸۴ (بالاترین سطح ۶ آوریل) و ۱۲۶٫۰۰ و پس از آن سطوح ۱۲۷٫۰۲ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۱۳۲٫۳۲ به ۱۲۱٫۷۲) و ۱۲۷٫۷۲ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه) افزایش یابد و این مساله به یورو شانس بیشتری برای افزایش در مقابل ین ژاپن خواهد داد. امری که به افزایش بیشتر شکاف نرخ بهره اروپا و ژاپن خواهد انجامید و معامله گران را به خرید بیشتر یورو در برابر ین ژاپن ترغیب خواهد کرد.

در زوج ارز یورو – دلار آمریکا نیز پس از آنکه روز گذشته آقای ماریو دراقی ریس بانک مرکزی اروپا در کنفرانس خبری خود احتمال گسترش برنامه خرید دارایی ها را رد نکرد و انتظارات را از اعمال سیاست های انبساطی بانک مرکزی اروپا بیشتر کرد، بدین جهت در طی ۲۴ ساعته گذشته حرکت کاهشی یورو شدت بیشتری به خود گرفته است. پوند نیز هر چند در تلاش برای صعود و تثبیت قیمت در بالای خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه در سطح ۱٫۴۴۲۸ است اما در این مسیر همچنان با دیوارهای مقاومت به ترتیب در سطوح ۱٫۴۴۴۰ (بالاترین سطح ۲۱ آوریل) و ۱٫۴۴۴۲ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱٫۴۸۱۶ به ۱٫۳۸۳۶) و ۱٫۴۴۵۰ مواجه است.

در زوج ارز یورو – دلار آمریکا از نظر تحلیل تکنیکال پس از ناتوانی قیمت یورو در عبور کامل از سطح مقاومت ۱٫۱۴۰۰ دوباره شاهد ریزش قیمت هستیم و برای امروز عبور قدرتمند قیمت از سطوح حمایت ۱٫۱۲۴۵ و ۱٫۱۲۳۵ و ۱٫۱۲۲۵ می تواند به کاهش تا نرخ ۱٫۱۱۹۲ (نزدیکی خط میانگین متحرک ۵۵ روزه) بیانجامد و چنانچه هفته آینده قیمت به پایین این سطح برسد منجر به ریزش بیشتر یورو به سوی سطح ۱٫۱۰۶۰ (نزدیکی خط میانگین متحرک ۱۰۰ و ۲۰۰ روزه) می شود.

در سایر تحولات برای شاخص قیمت آتی مرکز تحقیقات کالا (CRB) که به شاخص کالاهای اساسی یا شاخص مواد اولیه مورد نیاز در جهان مشهور است پیش بینی می کنیم که قیمت آن در طی یک الی سه ماهه آینده به سوی سطح ۱۸۴٫۹۲۱۱ افزایش یابد که این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی و امواج الیوت نشان داده اند.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است قیمت کالاهای اساسی در موج c یعنی سومین موج از موج بزرگ تر C تشکیل شده است که از سطح ۳۷۰٫۷۱۰۵ (پایین ترین سطح ۲۹ آوریل ۲۰۱۱) شکل گرفته است. در چارت پایین مشخص است که موج نزولی c در نزدیکی سطح حمایت ۱۵۷٫۴۸۲۸ با چالش مواجه شده است که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ۱۵۰ درصدی است و این سطح حمایت باعث اصلاح و برگشت قیمت به بالای خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی یعنی سطح ۱۶۹٫۷۴۶۹ شده است.

واگرایی افزایشی در اندیکاتور RSI بیانگر آن است که موج اصلاحی تکمیل شده است و ممکن است قیمت به سوی سطح ۱۸۴٫۹۲۱۱ (خط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی) اصلاح کند. حتی اگر قیمت شاخص جهانی کالاهای اساسی در این مدت اصلاح بیشتری داشته باشد خیلی سخت است که قیمت بتواند از سطح حمایت ۱۵۷٫۴۸۲۸ عبور کند و این سطح در نزدیکی حمایت دیگری در نرخ ۱۶۱٫۵۳۳۳ قرار دارد که بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از موج نزولی C قرار دارد. در عوض احتمال اینکه قیمت پس از نزدیک شدن به سطح حمایت ۱۵۷٫۴۸۲۸ دوباره اصلاح کند زیاد است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت شاخص جهانی کالاهای اساسی سی . آر. بی

سی آر بی