تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

از ابتدای هفته شاهد موج چندانی در بازار ارز نبودیم که علت اصلی این مسئله انتظار برای دو جلسه مهم بانک مرکزی آمریکا در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران است و این اتفاق مهم می تواند موج قابل توجهی ایجاد کند. امشب بیاینه (Statement) فدرال رزرو منتشر می شود و قطعا مهمترین خبر امروز و این هفته می باشد.

هرچند انتظار تغییری در عدد نرخ بهره را نداریم اما بسته به اینکه لحن بیانیه به چه سمتی گرایش داشته باشد ارزش شاخص دلار آمریکا و اونس طلا تعیین می شود. سناریوی که محتمل است آنکه کمیته سیاست گذاری بانک مرکزی آمریکا تغییر چندانی در بیانیه قبلی خود اعمال نکند. از این رو امروز نرخ بهره بانکی آمریکا اعلام خواهد شد و بازار به خوبی می داند که این ماه تغییری در دستور کار این کمیته برای افزایش سود بانکی وجود ندارد اما کاملاً در انتظار بیانیه بانک مرکزی آمریکا است.

با توجه به وضعیتی پیچیده حاکم بر اقتصاد آمریکا و آمارهای ضغیف اقتصادی اخیر، احتمالا مقامات فدرال رزرو زمان حال را برای اتخاذ تصمیم های سرنوشت ساز برای افزایش نرخ بهره زمان مناسبی نمی دانند و ترجیح می دهند تا اطلاعات بیشتری برای تصمیم گیری داشته باشند و به انتظار آینده خواهند نشست و سیاست محتاطانه ی در قبال افزایش نرخ بهره اتخاذ کنند.

رئیس بانک مرکزی آمریکا بودن در چنین وضعیتی چندان  ساده نمی نماید و احتمالا بانک مرکزی آمریکا ترجیح می دهد تا بیانیه ی چندان قاطعی نگوید و تصمیم گیری های مهم را به آینده محول کند. در صورتی که این سناریو حاکم شود احتمال کاهش ارزش دلار آمریکا و تقویت قیمت اونس طلا و نقره بیشتر می شود. اما اگر لحن بیانیه بانک مرکزی آمریکا قوی باشد و بازارها را برای افزایش نرخ بهره در ماه ژوئن آماده کند، احتمال تشکیل یک حرکت اصلاحی وجود دارد.

در زوج ارز یورو – دلار آمریکا اکنون قیمت مابین نرخهای ۱٫۱۲۲۰ و ۱٫۱۴۰۰ قرار دارد و چنانچه امروز در حرکت نزولی سطح حمایت ۱٫۱۲۹۰ شکسته شود به ترتیب تا سطوح ۱٫۱۲۸۰ و ۱٫۱۲۵۰ و ۱٫۱۲۴۵ و ۱٫۱۲۲۰ کاهش می یابد و این در حالی است که اگر در حرکت صعودی سطوح مقاومت ۱٫۱۴۰۰ و ۱٫۱۴۰۶ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۱٫۱۴۶۵ به ۱٫۱۲۱۷) شکسته شود باعث تقویت قیمت یورو به سوی سطح ۱٫۱۴۶۵ (بالاترین سطح ۱۲ آوریل) می شود. از این رو بازار همچنان در روند خنثی قرار دارد و در انتظار انتشار رویدادهای مهم خبری هستند که امشب از سوی بانک مرکزی آمریکا منتشر خواهد شد.

خبر بعدی که می تواند تاثیرگذار باشد و به جنب و جوش بازار مخصوصا ارزش ین ژاپن کمک کند جلسه بانک مرکزی ژاپن است و در موضوعات گذشته به اهمیت این نشست اشاره شده است و تنها ذکر این نکته مفید خواهد بود که در روزهای اخیر، انتظارات بازار از گسترش سیاست های انبساطی بانک مرکزی ژاپن و نرخ بهره منفی به وام های بانکی ارزش دلار آمریکا، یورو و پوند را در برابر ین ژاپن به نرخهای بالا رانده است و شاید بتوان گفت که اکنون هدف ۱۱۲٫۰۰ در صورتیکه فردا بانک مرکزی ژاپن سیاست های انبساطی خود را گسترش دهد، دست یافتنی است و تا فتح این قله دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن تنها چند قدم فاصله دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی دلار آمریکا

 شاخص دلار آمریکا