تحلیل یورو چند ساعت قبل از جلسه بانک مرکزی اروپا و سخنرانی دراقی 

از ابتدای هفته شاهد موج چندانی در بازار ارز نبودیم که علت اصلی این مسئله انتظار برای دو جلسه مهم در روز پنجشنبه است . جلسه بانک مرکزی انگلستان (BOE) و بانک مرکزی اروپا (ECB) هر دو در این روز بر گزار می شود و از اهمیت بالایی برخوردار است . هرچند برای بانک مرکزی اروپا انتظار تغییری در میزان نرخ بهره از عدد ۰٫۵ را نداریم اما کنفرانس مطبوعاتی دراقی که در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران بر گزار می شود همواره از اهمیت خاصی برای یورو برخوردار بوده است .  

مسائلی همچون بالا رفتن بازدهی اوراق قرضه پرتغال ، تورم و کاهش رشد اقتصادی می تواند مسائل مورد بحث دراقی باشد و بسته به اینکه وی کدامیک ازینها را مشکل اصلی منطقه یورو بداند یورو در همان جهت حرکت خواهد کرد .  با توجه به موج هفته گذشته بازار و تضعیف یورو و پابرجا بودن مسئله بحران بدهی پرتغال و نگرانی ها از احتمال سرایت آن به اسپانیا و ایتالیا، احتمال تکیه دراقی بر ریسکهای کاهشی و کاهش رشد اقتصادی ناشی از رکود نسبی و تشدید بحران بدهی بیشتر از سایر گزینه هاست .

 نرخ بهره اروپا در حال حاضر ۰٫۵% است و این در حالی است که چندی پیش شاهد یک مورد کاهش نرخ بهره بودیم . به عبارتی نرخ بهره اروپا از ۰٫۷۵ به ۰٫۵ تنزل پیدا کرده است و به گمان اکثر فعالان بازار در نیمه دوم سال جاری نیز احتمالا شاهد کاهش دیگری نیز باشیم .

علت اینکه چشم انداز نرخ بهره در اروپا تا به این اندازه منفی شده است در واقع رکود نسبی اقتصاد آن در ماههای اخیر و عدم وجود فشار تورم و مهمتر از همه بازگشت توجهات به بحران بدهی در کشورهای حاشیه اروپا مخصوصا پرتغال می باشد که بازدهی اوراق قرضه آن بار دیگر به شدت رو به افزایش گذاشته است.

این مسائل همگی دست به دست هم داده اند تا یورو در مقابل دلار یکی از ضعیف ترین ارزها در این چند روز گذشته باشد بطوریکه دیروز همانطور که پیش بینی کرده بودیم زوج EURUSD نزول قابل ملاحظه ای تا سطح ۱٫۲۹۲۰ داشت. از آنجایی که تصمیم گیری در رابطه با نرخ بهره بر عهده دراقی و همکارانش می باشد بنابراین ما نیز چاره ای نداریم جز اینکه امروز ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران به سخنان دراقی گوش فرا دهیم .

در صورتی که امروز دراقی از وضعیت رشد اقتصادی اروپا ابراز نگرانی نماید این به معنای کاهش نرخ بهره اروپا در ماههای آینده است و یورو در موج اول احتمالا به منطقه ۱٫۲۹۵۰ و ۱٫۲۹۳۰ الی ۱٫۲۹۲۰  و حتی ۱٫۲۹۰۰ خواهد رسید اما در صورتی که اشاره به ریسک های کاهشی و کاهش نرخ بهره ننماید احتمال ایجاد موج اصلاحی در پاسخ به چند روز سقوط وجود دارد.

از نظر تحلیل تکنیکال ، برای امروز سطوح مقاومت زوج ارز EURUSD به ترتیب در سطح ۱٫۳۰۴۳ ( خط میانگین متحرک ۲۰۰ ساعته ) ۱٫۳۰۵۳ ( خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه ) و پس از آن سطح ۱٫۳۰۷۳ ( خط میانگین متحرک ۵۵ روزه ) و ۱٫۳۰۷۶ ( خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه ) قرار دارند. حمایت نیز فعلا در منطقه ۱٫۲۹۴۲ و ۱٫۲۹۲۳ تشکیل شده اند.

 اما برای امروز از نحوه چینش سفارشات بازار مشخص است که سفارشات فروش یورو برای امروز به ترتیب در منطقه نزدیکی ۱٫۳۰۱۰ و ۱٫۳۰۲۰ الی ۱٫۳۰۳۰ چیده شده اند و حتی در منطقه ۱٫۳۰۵۰ الی ۱٫۳۰۷۰ ( اطراف خطوط میانگین متحرک رسم شده ) سفارشات فروش با حد استاپ بالای ۱٫۳۱۰۵ دیده می شود.

در حرکت نزولی نیز سطوح حمایت به ترتیب در منطقه ۱٫۲۹۵۰ و ۱٫۲۹۳۰ و ۱٫۲۹۲۰ تا ۱٫۲۹۰۰ وجود دارند که فعلا از ریزشهای بیشتر یورو جلوگیری کرده است و به باور ما برای استمرار روند کاهشی می بایست حتما از سطح ۱٫۲۹۰۰ عبور کند تا به هدف ۱٫۲۸ برسد.  

قاعده بازار چنین است که هرچه سکوت عمیق تر باشد انفجار مهیب تری را در پی دارد . سکوت این چند روزه یورو نیز امروز احتمال بوجود آمدن امواج قدرتمند در لحظه سخنرانی دراقی در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران را بیشتر می کند .

نمودار روند تغییرات روزانه زوج ارز یورو – دلار آمریکا

یورو