تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

امروز بانک مرکزی اروپا (ECB) برای تعیین نهایی نرخ بهره تشکیل جلسه خواهد داد و هر چند انتظار میرود نرخ بهره (%۰٫۰) تغییری نیابد اما عمده توجه بازار به این مساله خواهد بود که آیا با توجه به افزایش %۸۰ درصدی بهای نفت از ماه ژانویه به ۵۰ دلار در هر بشکه، در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران بانک مرکزی اروپا پیش بینی چشم انداز نرخ تورم خود را در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ افزایش خواهد داد یا خیر.

به باور ما اگر تغییر محسوسی در پیش بینی چشم انداز تورم دیده نشود انتظار داریم این خبر به کاهش مجدد یورو و نرخ بازدهی اوراق قرضه آلمان در بازارها منجر شود. برای یورو در برابر دلار آمریکا قرار گرفتن قیمت در زیر نرخ ۱٫۱۲۲۰ و کاهش به پایین سطح ۱٫۱۱۸۰ و ۱٫۱۱۷۱ نشان دهنده آن است که روند نزولی همچنان ادامه دارد و در این روند، فشار نزولی راه را برای سقوط تا سطح ۱٫۱۰۹۶ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) هموار خواهد کرد.

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس ، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند کماکان پیش بینی می کنیم قیمت آن در هفته جاری بتواند از سطح مقاومت ۹۵٫۸۷۴ عبور کند و تا سطح مقاومت بعدی ۹۶٫۸۰۷ افزایش یابد که این حرکت صعودی را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن در نمودار پایین نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین مشاهده می کنید این تحلیل تکنیکال براساس کاهش قیمت از سطح ۹۹٫۸۲۹ (بالاترین سطح ۲۹ ژانویه) به ۹۱٫۹۱۹ (پایین ترین سطح ۳ مه) ارائه شده است و حرکت اصلاحی که در برخورد به سطح ۹۵٫۶۶ (بالاترین سطح ۲۴ مه) اتفاق افتاده است توانسته انرژی لازم را برای صعود و شکست سطح مقاومت ۹۵٫۸۷۴ و افزایش به سوی سطح ۹۶٫۸۰۷ بدست آورد.

در حرکت نزولی سطح حمایت بر روی ۹۴٫۹۴۱ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) دیده می شود که اگر به هر دلیلی با قدرت شکسته شود و کندل روزانه پایین آن بسته شود منجر به کاهش به سطح ۹۳٫۷۸۶ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) می شود که این سناریو فعلا مورد توجه نیست.

هر چند در طی ۴۸ ساعته گذشته به دلیل آمارهای مبهم اقتصادی آمریکا که دیروز اعلام شدند، مقداری شاهد کاهش ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی مخصوصا در برابر ین ژاپن پس از انتشار خبر به تعویق افتادن زمان افزایش مالیات بر فروش ژاپن تا اکتبر ۲۰۱۹ بودیم اما شاخص دلار آمریکا از ابتدای ماه مه تا کنون به میزان %۳+ رشد داشته است که بیشترین افزایش ماهیانه از ماه نوامبر به این سو است و این هفته عمده توجهات معامله گران به آمار ماهیانه اشتغال غیر کشاورزی آمریکا در روز جمعه و سخنرانی یلن ریس بانک مرکزی آمریکا در روز دوشنبه معطوف شده است.

در زوج ارز یورو – دلار آمریکا همانطور که در بالا بدان اشاره کردیم قیمت آن هنوز برای تثبیت کامل بالای سطح مقاومت ۱٫۱۲۲۰ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از ۱٫۱۶۱۶ به ۱٫۱۰۹۷) با دشواریهای روبرو است و با عدم توانایی عبور از آن و تثبیت کندل دو ساعته بالای آن انتظار داریم قیمت آن دوباره به پایین سطوح ۱٫۱۱۸۰ و ۱٫۱۱۷۱ (خط میانگین متحرک ۱۰ روزه) و ۱٫۱۱۴۳ (کف ابر ایچیموکو) و پس از آن ۱٫۱۰۹۶ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) کاهش یابد و چنانچه سطح ۱٫۱۰۹۶ شکسته شود منجر به کاهش به سوی سطح ۱٫۱۰۵۸ (پایین ترین سطح ۱۶ مارس) می شود.

در زوج ارز پوند – دلار نیز قیمت آن همچنان در واکنش به تازه ترین نتایج نظرسنجی های در مورد همه پرسی روز ۲۳ ژوئن با کاهش مواجه شده است. همانطور که قبلا بدان اشاره کردیم نتایج یک نظرسنجی جدید از موسسه افکار سنجی گاردین نشان می دهد که اکثریت بریتانیایی ها به خروج از اتحادیه اروپا رای خواهند داد و هم اکنون طرفداران خروج انگلیس از اتحادیه اروپا %۴۷ و هواداران باقی ماندن این کشور در اتحادیه اروپا %۴۴ شده اند.

برای پوند در صورت شکل گیری حرکت کاهشی، نفوذ و تثبیت کندل دو ساعته قیمت به پایین سطح ۱٫۴۳۹۸ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه) منجر به کاهش قیمت پوند در مقابل دلار آمریکا به ترتیب به سطوح ۱٫۴۳۴۲ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه و ۲۱ هفته گذشته) و پس از آن سطوح حمایت ۱٫۴۳۳۳ (پایین ترین سطح ۱۶ مه) و ۱٫۴۳۱۰ و ۱٫۴۳۰۰ خواهد شد و شایان ذکر است سطح ۱٫۴۲۹۸ بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱٫۴۰۰۶ به ۱٫۴۷۷۰ قرار دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی دلار آمریکا

ایندکس دلار آمریکا