تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز قیمت اونس طلا مابین نرخهای ۱۲۰۵ و ۱۲۲۰ قرار دارد و در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران به دلیل انتظار بازار برای اعلام گزارش آمار اشتغال غیر کشاورزی آمریکا (NFP) همچنان در روندی خنثی قرار دارد تا یکی از سطوح فوق با قدرت شکسته شود و جهت بعدی آن مشخص گردد. همانطور که در چارت پایین می بینید این روند خنثی بین خط فیبوناچی ۷ درصدی و ۲۳٫۶ درصدی از موج کاهشی ۱۲۸۲ (بالاترین سطح ۱۷ مه) به ۱۱۹۹ (پایین ترین سطح ۳۰ مه) قرار گرفته اند.

در چارت به وضوح مشخص است که قیمت اونس طلا همچنان در حال برگشت پس از برخورد به سطح ۱۱۹۹ (پایین ترین سطح ۳۰ مه) است که در واقع نزدیک شدن قیمت به سطح حمایت اصلی ۱۲۰۵ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی ۱۰۴۷ – پایین ترین سطح ۱۷ دسامبر ۲۰۱۵- به ۱۳۰۳ – بالاترین سطح ۲ مه) موجب اصلاح قیمت اونس طلا به نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۲۰ شده است که هنوز موفق به شکست این سطح مقاومت نشده است.

از این رو از منظر تحلیل تکنیکالی در صورت تقویت اونس طلا به بالای سطح مقاومت ۱۲۲۰ هدف قیمت صعود تا نرخ ۱۲۳۱ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) و در صورت شکست سطح حمایت ۱۱۹۹ هدف بعدی سطح ۱۱۹۰ خواهد بود. بدین ترتیب می توان گفت صعود قیمت به بالای نرخ ۱۲۲۰ به معنای بازگشت حرکت صعودی است و هدف بعدی را در نرخ ۱۲۳۱ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) نمایان می سازد.

از سوی دیگر باید توجه داشت که شکسته شدن سطح حمایت ۱۲۰۰ و ۱۱۹۹ تایید این موضوع است که روند اصلاحی قیمت از نرخ ۱۱۹۹ به پایان رسیده و احتمال ریزش بیشتر تا نرخ ۱۱۹۰ وجود دارد. هم اکنون در حدود یک هفته است که اونس طلا در نوار بسیار باریکی در حال نوسان است که چنین رفتاری کمتر از اونس طلا دیده می شود و این مسئله احتمال شکست (Break out) را قوی تر می کند.

علاوه بر مسائل تکنیکی و نیاز بازار به استراحت پس از موج قدرتمند نزولی هفته گذشته که پس از سخنرانی یلن در دانشگاه هاروارد آمریکا اتفاق افتاد، انتظار بازار برای آمار ماهیانه اشتغال آمریکا (NFP) نیز موجب حاکم شدن چنین فضایی بر بازار شده است. وضعیت برای اونس نقره نیز تقریبا به همین منوال است و چند روزی است که شاهد حرکت خاصی در بازار نبوده ایم که این مسئله موج احتمالی امروز را قویتر خواهد کرد.

برای امروز در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران انتظار بازار برای آمار اشتغال آمریکا در حدود ۱۶۴۰۰۰ است که اگر خبر نهایی و آمار سطح دستمزدها (پیش بینی %۰٫۲) بالاتر از حد پیش بینی ها اعلام شود برای دلار مثبت و برای اونس طلا منفی خواهد بود. تاثیر NFP بر قیمت اونس طلا از آن جهت است که اگر قوی باشد فشار را بر مقامات برای افزایش نرخ بهره در ماه ژوئن یا جولای مضاعف می کند.

این در حالی است که اگر آمار اشتغال و سطح دستمزدهای آمریکا کمتر از حد پیش بینی ها اعلام شوند اونس طلا در صورت شکست سطح مقاومت ۱۲۲۰ به ترتیب تا سطوح ۱۲۳۱ ، ۱۲۴۰ و ۱۲۴۳ رشد خواهد داشت و با توجه به اخراج کارکنان شرکت بزرگ مخابراتی Verizon آمریکا برای امروز احتمال کاهش آمار اشتغال بسیار زیاد است. در حال حاضر اونس طلا در منطقه ای مابین ۱۲۰۵ و ۱۲۲۰ در حال نوسان است و پس از خبر امروز قطعا یکی از این دو خط شکسته خواهند شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا