خبر فوری: تحلیل قیمت جهانی اونس طلا و شاخص دلار آمریکا پس از اعلام NFP

امروز پس از اعلام تعداد اشتغال غیر کشاورزی در آمریکا که نشان داد این تعداد در ماه مه تنها ۳۸۰۰۰ افزایش یافته است و کمترین رشد اشتغال آمریکا از ماه سپتامبر ۲۰۱۰ به این سو  است ، قیمت اونس طلا با افزایش روبرو شد. رقم قبلی آمار اشتغال آمریکا نیز از ۱۶۰۰۰۰ به ۱۲۳۰۰۰ مورد تجدید نظر نزولی قرار گرفت که عمدتا به خاطر اعتصاب و اخراج حدود ۳۴۰۰۰ کارمند شرکت بزرگ مخابراتی Verizon در یک ماهه گذشته بوده است. آمارهای ماه مارس و آوریل نیز با بازبینی امروز ۵۹۰۰۰ فرصت شغلی کمتری را نشان دادند.

دلار آمریکا در اولین واکنش به این خبر در برابر سبد ارزهای اصلی به پایین ترین سطوح ۳ هفته گذشته تضعیف شد و به کمترین نرخهای خود از اواسط ماه مه به این سو نزول کرد و بیشترین کاهش روزانه خود را از روز ۳ فوریه به این سو تجربه کرد که در ۴ ماهه گذشته بی سابقه است.

خبر امروز هر گونه انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در فصل تابستان را کاهش داد و هم اکنون احتمال افزایش نرخ بهره بانک فدرال در ماه جولای از %۵۹ روز گذشته به %۳۶ پس از خبر ضعیف اشتغال آمریکا کاهش یافته است و تنها %۴ احتمال افزایش نرخ بهره در روز ۱۵ ژوئن میرود.

با توجه به آمار بسیار ضعیف از اشتغال غیر کشاورزی آمریکا که امروز از حد انتظارات بازار (۱۶۴۰۰۰) بسیار کمتر اعلام شد، این احتمال بسیار وجود دارد که بانک فدرال رزرو آمریکا در جلسه روز ۱۵ ژوئن خود تغییری در میزان نرخ بهره خود اعمال نکند و ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی برای مدتی در مسیر نزولی قرار گیرد.

در آمارهای امروز شاخص نرخ بیکاری آمریکا به %۴٫۷ و آمار میانگین درآمدهای نقدی با ۵ سنت افزایش در ماه مه به میزان %۰٫۲ و سالیانه به میزان %۲٫۵ اعلام شدند که همانند پیش بینی بازار و رقم قبلی بودند. به اعتقاد ما میانگین سالیانه سطح دستمزدهای آمریکا می بایست به حدود %۳٫۰۰ تا %۳٫۵ افزایش یابد تا بتواند باعث رشد تورم آمریکا به هدف مورد نظر بانک فدرال یعنی همان نرخ %۲ برسد.

برای امروز در زوج ارز یورو – دلار آمریکا با توجه به صعود قیمت به بالاترین سطح خود از روز ۱۷ مه به این سو قیمت توانسته است که از خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از ۱٫۱۶۱۶ به ۱٫۱۰۹۸ در نرخ ۱٫۱۲۹۵ عبور کند و به بالای سطح مقاومت بعدی ۱٫۱۲۹۸  (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه) برسد.

بالاتر از این سطح، مقاومت مستحکمی بر روی منطقه ۱٫۱۳۴۵ و ۱٫۱۳۶۰ قرار دارد که این منطقه بر روی بالاترین سطح ۱۷ مه، خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۱٫۱۶۱۶ به ۱٫۱۰۹۸ و پایین ترین سطح ۱۰ مه قرار دارند که شکسته شدن آن، می تواند استمرار روند صعودی یورو در مقابل دلار آمریکا را تا سطوح ۱٫۱۴۴۵ و ۱٫۱۴۵۰ نوید دهد.

در سایر تحولات در قیمت اونس طلا همانطور که در چارت پایین دیده می شود در حرکت صعودی شکسته شدن سطح مقاومت ۱۲۴۳ می تواند به صعود تا نرخهای ۱۲۵۱ ، ۱۲۶۴ و ۱۲۶۶ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) بیانجامد و با توجه به آمار امروز و کمرنگ تر شدن انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک فدرال در ماه ژوئن یا جولای در نهایت سرمایه گذاران را به خرید اونس طلا بیشتر راغب خواهد نمود. لازم به ذکر است خانم یلن ریس بانک فدرال رزرو آمریکا روز دوشنبه ساعت ۲۱:۰۰ به وقت تهران مجدد سخنرانی خواهد داشت و سخنان ایشان به دقت مورد توجه بازار خواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

 اونس طلا