تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار ارزهای عمده 

EurUsd :

تا ساعتی دیگر شاخص اشتغال ماهیانه آمریکا (NFP) منتشر می شود و قطعا مهمترین خبر امروز و حتی روزهای آینده می باشد. در حال حاضر بازار به این قطعیت رسیده است که برنامه محرکهای اقتصادی و خرید اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا ( ۸۵ میلیارد دلار اوراق قرضه با پشتوانه رهنی در ماه ) باید کاهش یابد و تنها بر سر زمانبندی آن اختلاف نظر است . ماه سپتامبر یا اواخر سال جاری یا حتی سال بعد ؟

شاخص NFP که امروز اعلام می شود می تواند تا حدود زیادی این مسئله را مشخص کند ماه پیش این شاخص ۱۷۵۰۰۰+ اعلام شد. برای این ماه بازار چیزی در حدود ۱۶۵۰۰۰+ را انتظار دارد.

در هر صورت این حدس و گمانه زنی ها پیرامون توقف محرکهای اقتصادی بانک مرکزی آمریکا عامل اصلی صعود شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) به بالاترین نرخهای ۵ هفته گذشته شده است و به نظر می رسد همچنان محرک خوبی برای ادامه روند صعودی ایندکس دلار در موج افزایشی c به سطح ۸۴٫۷۶ باشد که در نمودار زیر مشخص است و در این صورت می بایست در انتظار کاهش های بیشتر ارزهای مقابل دلار از جمله یورو ، پوند ، فرانک سویس و … باشیم.

برای امروز نکته بسیار مهم در مورد زوج یورو – دلار آمریکا این است که قبلا اکثر سفارشهای فروش یورو حول و حوش منطقه ۱٫۳۰۲۰ و ۱٫۳۰۳۰ قرار می گرفتند ولی الان از سفارشهای فروش اینطور استنباط می کنم که ظاهرا قیمت حدود نزدیکی ۱٫۲۹۳۰ و ۱٫۲۹۵۰ الی ۱٫۲۹۶۰ و یا کمی بالای آن برای فروشندگان حرفه ایی غنیمت است و اگر این استنباط درست باشد و کمی عوامل بازار نیز کمک کنند در آینده نه چندان دور می توان انتظار داشت با توجه به شکست سطح حمایت ۱٫۲۸۷۶ ( خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۱٫۲۰۴۲ به ۱٫۳۷۱۱) قیمت یورو به حدود منطقه ۱٫۲۸۰۰ برسد.

البته برای امروز سطح حمایت در منطقه نزدیکی ۱٫۲۸۰۰ قرار دارند که فعلا اجازه کاهش بیشتر به یورو را نمی دهند اما چنانچه این منطقه شکسته شود می بایست منتظر کاهش بیشتر به سوی ۱٫۲۷۴۰ باشیم. بنابراین برای امروز منتظر واکنش بازار به خبر امروز اشتغال آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران می مانیم.

نمودار روند تغییرات روزانه شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس دلار

UsdJpy :

از نحوه چینش سفارشهای فروش می توان فهمید که امروز احتمالا قیمت این زوج ارز تا  قبل از اعلام شاخص اشتغال آمریکا (NFP) در بازارهای جهانی بیشتر از منطقه ۱۰۰٫۵۰ نمی آید و برای امروز البته کف قیمت در حدود منطقه نزدیکی ۹۹٫۸۵ قرار دارد و در صورتیکه امروز شاخص اشتغال آمریکا بهتر از حد انتظارات اعلام می شود می تواند با شکست سطح ۱۰۰٫۵۰ به سوی منطقه ۱۰۱٫۰۰ افزایش یابد.

با توجه به اینکه برای امروز سفارشات فروش در دو مرحله ۱۰۱٫۰۰ و ۱۰۱٫۱۸ ( سقف ابر ایچیموکو) الی ۱۰۱٫۳۸ ( خط فیب ۷۶٫۴ درصدی ) چیده شده اند، احتمالا کاهش قیمت پس از آن محتمل است و انتظار داریم با توجه به سیگنال واگرایی منفی در اندیکاتور MACD  که در نمودار زیر مشخص است قیمت این زوج به زیر خط روند افزایشی رسم شده کاهش یابد و هدف ۹۸٫۹۰ را نمایان سازد.

البته برای امروز پیشنهاد ما این است که در نزدیکی منطقه ۹۹٫۸۵ نسبت به تسویه فروش اقدام نماید. در این خصوص چنانچه امروز شاخص اشتغال آمریکا ضعیف تر از حد پیش بینی ها (۱۶۵۰۰۰+) اعلام شود می تواند به تضعیف بیشتر دلار در مقابل ین ژاپن به ترتیب به زیر ۹۹٫۵۰ و ۹۹٫۲۵  بیانجامد. اما اگر بهتر از حد انتظارات اعلام شود همانطور که اشاره شد به سوی منطقه ۱۰۱٫۰۰ و ۱۰۱٫۱۸ افزایش می یابد.

در زوج ارز EurJpy نیز امروز اکثر سفارشات فروش در منطقه نزدیکی ۱۲۹٫۶۰ و  ۱۹٫۸۰ تا ۱۳۰٫۰۰ چیده شده اند و با توجه به سخنان دیروز آقای دراقی (ریس بانک مرکزی اروپا ) مبنی بر پایین نگه داشتن نرخ بهره اروپا برای مدت طولانی و حتی کاهش نرخ آن، این فشارهای نزولی ادامه دارد البته برای امروز سطح حمایت این زوج ارز در حدود منطقه نزدیکی ۱۲۸٫۶۰ و ۱۲۸٫۵۰ تشکیل شده است که می بایست حتما از این منطقه عبور کند تا موجب کاهش بیشتر قیمت به سوی ۱۲۸۰٫۰۰ و حتی ۱۲۷٫۱۷ ( خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه ) گردد.

در زوج GbpJpy نیز حرکت نزولی دیروز این زوج همانطور که گفتیم به هدف اولیه ۱۵۰ رساند و از این نقطه حرکت کاهشی دیگری شکل گرفته است. سطوح مقاومت امروز در منطقه نزدیکی ۱۵۱٫۰۰ الی ۱۵۱٫۳۰ قرار دارند و این منطقه سقف امروز محسوب می شوند و انتظار داریم از منطقه شاهد کاهش قیمت به سوی نرخهای پایین ۱۴۹٫۵۰ و حتی ۱۴۹٫۰۰ باشیم. تثبیت قیمت در پایین سطح ۱۴۹٫۰۰ تایید کننده ادامه حرکت نزولی است که می تواند هدف ۱۴۸٫۲۵ و ۱۴۸٫۰۰ را نمایان سازد.

نمودار روند تغییرات روزانه زوج ارز دلار آمریکا – ین ژاپن

ین ژاپن

GbpUsd

دیروز بانک مرکزی انگلیس بیانیه ی منتشر کرد و مباحثی را در جلسه روز گذشته زیر نظر رئس جدید آقای مارک کارنی مطرح نمود که فروشندگان پوند را خشنود نمود . این در شرایطی بود که تا همین روز چهارشنبه پوند گاه و بیگاه تقویت می شود اما این امواج عمدتا دارای دلیل بنیادی خاصی نیستند و بیشتر به واسطه اشباع شدید از فروش می باشند و مارکت مترصد فرصتی برای وارد کردن ضربه سخت دیگری به پوند بود .

البته مدتی این سفارشهای فروش در جای خود مانده بودند که سرانجام در عرض چند ساعت قیمت از نزدیکی سطح ۱٫۵۳۰۰ به زیر ۱٫۵۰ رسید و هم اکنون در پایین ترین سطوح ۴ ماهه گذشته در نوسان است و روز گذشته دیدیم که در نزدیکی سطح ۱٫۵۳۰۰ سفارشهای این معامله گران انجام شد و حالا معامله گرانی که پوند را فروخته اند در سود خوبی به سر می برند.

با در نظر گرفتن موارد فوق می توان اظهار کرد پوند در مقابل دلار همچنان تضعیف خواهد شد . ساعتی پیش  زوج GBPUSD به عدد ۱٫۴۹۶۲ رسید که کمترین نرخهای ۴ ماهه گذشته محسوب می شود اما من گمان نمی کنم موج تضعیف پوند به همینجا ختم شود و احتمالا چنانچه منطقه حمایت ۱٫۴۹۵۵ و ۱٫۴۹۵۰ شکسته شود ، تا ۱٫۴۹۱۵ و در آینده نزدیک تا ۱٫۴۸۳۲ تضعیف خواهد شد .

سطوح مقاومت ۱٫۵۰۲۶ و ۱٫۵۰۵۵ بعدی در منطقه ۱٫۵۰۷۴ الی ۱٫۵۱۱۰ به عنوان مقاومت این زوج محسوب می شوند. برای امروز همه منتظر اعلام شاخص اشتغال آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران هستند که تاثیر بسزایی در حرکت بازارها خواهد داشت.