تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت اونس طلا دلیلی برای تغییر تحلیل روز گذشته وجود ندارد و دیشب پس از سخنرانی یلن ریس بانک فدرال همچنان در نزدیکی بالاترین سطح ۲ هفته گذشته در نوسان است. این در حالی است که پس از اعلام بسیار ضعیف تعداد اشتغال غیر کشاورزی در آمریکا (۳۸۰۰۰) به بالای خطوط میانگین متحرک ۱۰۰ ، ۵۵ و ۲۱ روزه افزایش یافته است و روز جمعه همانطور که اشاره کردیم توانست بیشترین رشد روزانه (%۲٫۸+) از ۱۱ فوریه به این سو را تجربه کند.

براساس آنچه که منتشر شده اعلام ضعیف اشتغال آمریکا عمدتا به خاطر اعتصاب و اخراج حدود ۳۴۰۰۰ کارمند شرکت بزرگ مخابراتی Verizon در یک ماهه گذشته بوده است. آمارهای ماه مارس و آوریل نیز با بازبینی روز جمعه ۵۹۰۰۰ فرصت شغلی کمتری را نشان دادند و این موضوع فعلا قیمت اونس طلا را بالای سطح حمایت اولیه ۱۲۳۶ قرار داده است.

انتشار خبر روز جمعه آمار اشتغال آمریکا هر گونه انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در فصل تابستان را کاهش داد و هم اکنون احتمال افزایش نرخ بهره بانک فدرال در ماه جولای از %۵۹ روز پنجشنبه به %۳۶ پس از خبر ضعیف اشتغال آمریکا کاهش یافت و تنها %۴ احتمال افزایش نرخ بهره در روز ۱۵ ژوئن می رود و این انتظارات طبق قراردادهای آتی فدفاند پس از سخنرانی دیشب یلن در فیلادلفیا کمتر شده است.

از نظر تحلیل تکنیکال نیز قیمت اونس طلا با قدرت خود را بالای خط مهم میانگین متحرک ۱۰۰ روزه (۱۲۲۶) تثبیت کرده است و چنانچه امروز بالای خطوط میانگین متحرک ۲۱ و ۵۵ روزه (۱۲۴۴) بسته شود، نشاندهنده استمرار موج افزایشی است و شکسته شدن سطح مقاومت ۲۴۸ زمینه صعود بیشتر قیمت اونس طلا را فراهم می آورد.

با توجه به آمار بسیار ضعیف از اشتغال غیر کشاورزی آمریکا که روز جمعه از حد انتظارات بازار (۱۶۴۰۰۰) بسیار کمتر اعلام شد و همچنین با توجه به سخنرانی دیشب یلن این احتمال بسیار وجود دارد که بانک فدرال رزرو آمریکا در جلسه روز ۱۵ ژوئن خود تغییری در میزان نرخ بهره خود اعمال نکند و از این رو قیمت اونس طلا برای مدتی در مسیر افزایشی قرار گیرد. آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر نیز با %۰٫۰۳- کاهش به ۸۸۱٫۱۵ تن رسید اما همچنان در نزدیکی بالاترین میزان از ماه اکتبر سال ۲۰۱۳ به این سو قرار گرفته است.

ذکر این نکته ضروری است که در آمارهای روز جمعه شاخص نرخ بیکاری آمریکا به %۴٫۷ و آمار میانگین درآمدهای نقدی با ۵ سنت افزایش در ماه مه به میزان %۰٫۲ و سالیانه به میزان %۲٫۵ اعلام شدند که همانند پیش بینی بازار و رقم قبلی بودند. به اعتقاد ما میانگین سالیانه سطح دستمزدهای آمریکا می بایست به حدود %۳٫۰۰ تا %۳٫۵ افزایش یابد تا بتواند باعث رشد تورم آمریکا به هدف مورد نظر بانک فدرال یعنی همان نرخ %۲ برسد.

با توجه به آمار هفته گذشته و کمرنگ تر شدن انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک فدرال در ماه ژوئن یا جولای در نهایت با شکسته شدن سطح مقاومت ۱۲۴۳ سرمایه گذاران را به خرید اونس طلا با هدفهای ۱۲۶۶ و ۱۲۸۵ بیشتر راغب خواهد نمود که این سطوح در نمودار زیر بر روی خطوط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی و ۷٫۰۰ درصدی قرار دارند.

برای امروز نفوذ قیمت به بالای سطوح ۱۲۴۸ و ۱۲۵۰ شکست سطح مقاومت ۱۲۴۳ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) را بیشتر تایید خواهد کرد و سطح حمایت اولیه بر روی منطقه ۱۲۳۶ و ۱۲۳۴ قرار دارد. لازم به ذکر است امروز در تقویم اقتصادی آمریکا خبر خاصی اعلام نمی شود و عمده توجهات بازار به سخنرانی دیشب یلن ریس بانک فدرال معطوف شده است که چارچوب زمانی مشخصی را برای افزایش نرخ بهره مشخص نکرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا