تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا تحلیل روز گذشته هنوز مورد توجه است و پیش بینی می کنیم با توجه به تحولات اخیر و شکسته شدن سطح مقاومت ۵۰٫۱۱ دلار/بشکه به ترتیب به سطوح ۵۰٫۶۸ و ۵۰٫۷۵ افزایش یابد. همانطور که در چارت پایین مشخص است شکست سطح مقاومت ۵۰٫۱۱ در طی ۲۴ ساعته گذشته می تواند تاییدی در جهت شکست کامل سطح روانی ۵۰ باشد که در تحلیل دیروز بدان اشاره کردیم.

در نمودار تایم فریم یک ساعته پایین قیمت نفت آمریکا همچنان در تلاش برای تثبیت موج افزایشی b در بالای سطح ۵۰٫۱۱ است که تا کنون موفق شده است و همین موضوه می تواند به هدف ۵۰٫۶۸ (خط فیبوناچی ۲۷۶٫۴ درصدی) صعود کند که این موضوع را بررسی امواج الیوت نشان داده است.

این در حالی است که اگر کندل روزانه پایین سطوح ۵۰٫۱۱ و ۴۹٫۸۰ بسته شود و از طرفی چون دو بار توانسته خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۳۵٫۲۴ (پایین ترین سطح ۵ آوریل) را بشکند، در موج  c باعث برگشت قیمت نفت آمریکا به سطح حمایت ۴۷٫۶۹ (خط فیبوناچی ۲۰۰ درصدی) می شود که این سناریو با توجه به کاهش آمار موجودی ذخایر نفت انجمن آمریکا (API) فعلا مورد توجه ما نیست.

در حال حاضر قیمت نفت آمریکا فعلا در نزدیکی سطح مقاومت ۵۰٫۱۱ در نوسان است و بیشتر روزهای هفته گذشته بین سطوح مقاومت و حمایت در نوسان بوده است. خبر بعدی که می تواند تاثیرگذار باشد و به جنب و جوش قیمت نفت آمریکا کمک کند، اعلام آمار موجودی ذخایر نفت آمریکا است.

در موضوعات گذشته به اهمیت این آمار نفتی اشاره شده است و تنها ذکر این نکته مفید خواهد بود که در هفته های اخیر، ادامه تقویت بهای نفت و اعلام کاهش در ذخایر نفتی آمریکا قیمت این کالا را به نرخهای بالای سطح ۵۰ رانده است و معمولا بازار از نظر روانی به این خبر حساس خواهد بود و امروز راس ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران مورد توجه قرار می گیرد.

چشم انداز کوتاه مدت قیمت نفت صعودی است زیرا با قدرت به بالای سطح مقاومت ۵۰٫۱۱ دلار/بشکه افزایش یافته است و اخبار متعددی که این هفته در بازار منتشر خواهد شد، می تواند پتانسیل لازم برای حرکت و خروج از روند خنثی را برای قیمت نفت فراهم آورد و در این میان بی شک گمانه زنی ها از کاهش امروز آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا و حمله شبه نظامیان به نیجریه توجه خاص خریداران نفت را به خود جلب خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن تحلیل روز گذشته هنوز مورد توجه است و پیش بینی می کنیم قیمت آن با توجه به شکست سطوح مقاومت ۵۰٫۳۸ و سطح ۵۰٫۹۶ (بالاترین سطح ۲۶ مه ۲۰۱۶) باز هم با افزایش روبرو شود و چنانچه به همین صورت در بالای این سطوح قرار گیرد، سیگنال خرید تا سطح مقاومت بعدی ۵۱٫۷۲ صادر خواهد کرد که در چارت پایین به وضوح مشاهده می فرمایید.

در چارت تایم فریم روزانه پایین این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۲۲۳٫۶ درصدی و ۲۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی ۳ یعنی سومین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۲۷٫۱۰ (پایین ترین سطح ۲۰ ژوئن) قرار دارند که دیروز موفق به شکست سطح مقاومت ۵۰٫۳۸ و ۵۰٫۹۶ شدند و برای امروز با توجه به کاهش آمار موجودی ذخایر نفت انجمن آمریکا (API) سیگنال خرید نفت برنت صادر کرده است.

به اعتقاد ما این موج از توانایی و قدرت زیادی برای رسیدن به سطح ۵۳٫۸۷ (خط فیبوناچی ۲۶۱٫۸ درصدی) برخوردار است که البته هدف واقع بینانه ما افزایش تا سطح ۵۱٫۷۲ (خط فیبوناچی ۲۳۸٫۲ درصدی) خواهد بود. بدین دلیل حرکت قیمت نفت برنت کاملاً افزایشی است و خصوصاً تثبیت قیمت در بالای سطح ۵۰٫۹۶ روندی کاملاً افزایشی را به همراه خواهد داشت. همانطور که روز گذشته بدان اشاره کردیم در حرکت صعودی، معامله گران برای خرید نفت برنت از بالای سطوح ۵۰٫۳۸ و بالاتر یعنی سطوح بالای ۵۰٫۹۶ وارد عمل خواهند شد.

قبلا قیمت نفت برنت با هر بار رسیدن خود به سطح مقاومت ۵۰٫۳۸ مجبور به اندکی عقب نشینی به سوی سطح حمایت ۴۸٫۸۶ (خط فیبوناچی ۲۰۷ درصدی) می شد که دیروز با قدرت از این سطح و همچنین سطح ۵۰٫۹۶ عبور کرد و شکست سطح مقاومت ۵۰٫۹۶ مسیر حرکت قیمت نفت برنت را در جهت افزایشی مشخص کرده است که در نمودار زیر دیده می شود.

انتظار می رود برای قیمت نفت برنت با توجه به عبور قیمت نفت برنت از سطوح مقاومت ۵۰٫۳۸ و ۵۰٫۹۶ قیمت آن تا سطح مقاومت بعدی ۵۱٫۷۲ پیشروی کند. بالاتر از این سطح مقاومت مستحکمی بر روی نرخ ۵۳٫۸۷ دلار/بشکه قرار دارد که شکسته شدن آن می تواند استمرار روند صعودی را نوید دهد.

امروز هر چند تعداد اخبار اقتصادی چندان زیاد نیست، اما به نظر می رسد، پتانسیل لازم برای حرکت بازار نفت را در اختیار دارد، حمله شبه نظامیان به نیجریه و آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا محرّک قابل توجهی برای تعیین جهت حرکت بازار به شمار می رود. از منظر فاندامنتالی نیز روند حرکت قیمت نفت برنت همچنان صعودی است و از دید تکنیکال نیز احتمال شروع یک حرکت صعودی به سوی سطح ۵۱٫۷۲ دلار/بشکه وجود دارد که این هدف در نمودار زیر مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت