تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، گزارش تحلیلی روز گذشته هنوز مورد توجه است و پیش بینی می کنیم قیمت آن با توجه به نزدیک شدن به سطح ۹۳٫۷۸ بتواند از این سطح عبور کند و تا سطح حمایت بعدی ۹۱٫۹۱ کاهش می یابد که این حرکت کاهشی را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت پایین نشان داده است.

همانطور که روز گذشته بدان اشاره کردیم این فشار نزولی دلار آمریکا از هنگامی آغاز شد که روز جمعه گذشته، انتشار گزارش آمار اشتغال غیر کشاوزی آمریکا که با کاهش بیش از حد تصور به کمترین میزان ۵٫۵ گذشته خود رسید، فروشندگان دلار آمریکا را مصمم کرد و امید علاقه مندان به افزایش نرخ بهره بانکی ایالات متحده در فصل تابستان را به یاس تبدیل نمود.

از نوسانات نزولی اخیر شاخص دلار آمریکا، تنها این موضوع را می توان نتیجه گرفت که احتمال افزایش نرخ بهره بانک فدرال در جلسه هفته آینده صفر درصد است و بازار در مورد ماه جولای همچنان در تردید است و نسبت به آینده نرخ بهره بانکی ایالات متحده در چند ماه آینده چندان مطمئن نیست.

همانطور که در چارت پایین مشاهده می کنید این تحلیل براساس کاهش قیمت از سطح ۹۹٫۸۲ (بالاترین سطح ۲۹ ژانویه) به ۹۱٫۹۱۹ (پایین ترین سطح ۳ مه) ارائه شده است و حرکت اصلاحی که در برخورد به سطح ۹۵٫۶۶ (بالاترین سطح ۲۴ مه) اتفاق افتاده است نتوانست که انرژی لازم برای عبور و شکست سطح مقاومت ۹۵٫۸۷ را بدست آورد و مجدد پس از اعلام ضعیف آمار اشتغال آمریکا با کاهش مواجه شود.

در حرکت افزایشی سطح مقاومت بر روی ۹۴٫۹۴ دیده می شود که اگر به هر دلیلی با قدرت شکسته شود و کندل روزانه بالای آن بسته شود موجب افزایش به سطح ۹۵٫۸۷ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) می شود که این سناریو فعلا مورد توجه نیست و بیشتر توجهات بازار به سخنرانی یلن در روز دوشنبه معطوف شده است.

برای این هفته در زوج ارز یورو – دلار آمریکا با توجه به صعود قیمت به بالاترین سطح خود از روز ۱۷ مه به این سو، قیمت توانسته است که از خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۱٫۱۶۱۶ به ۱٫۱۰۹۸ در نرخ ۱٫۱۳۵۳ عبور کند و خود را کاملا بالای سطوح مقاومت ۱٫۱۳۰۹ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه) و ۱٫۱۳۵۳ تثبیت کرده است و هم اکنون در تلاش برای شکست سطح مقاومت ۱٫۱۴۰۰ است.

بالاتر از این سطح، مقاومت مستحکمی بر روی منطقه ۱٫۱۴۴۵ (بالاترین سطح ۱۱ مه) و ۱٫۴۵۰ و ۱٫۱۴۶۴ قرار دارند. با توجه به کاهش ارزش دلار آمریکا پس از سخنان یلن ریس بانک فدرال برای این هفته از نظر تحلیل تکنیکال تحولات اخیر می تواند استمرار روند صعودی یورو در مقابل دلار آمریکا را تا سطوح مقاومت بعدی ۱٫۱۴۴۵ و ۱٫۱۴۵۰ نوید دهد. سخنان اخیر یلن ریس بانک فدرال رزرو آمریکا در فیلادلفیا نیز به کاهش ارزش دلار آمریکا در برابر رقبای اصلی انجامید و به پایین ترین سطوح ۴ هفته اخیر کاهش یافته است.

این هفته، با اعلام ضعیف و کمتر از حد انتظار میزان اشتغال آمریکا و اظهارات اخیر یلن، انتظار می رود دلار آمریکا مقداری سرخورده تر از گذشته به سقوط خود ادامه دهد و به نظر می رسد روند صعودی دلار آمریکا موقتا در نزدیکی سطح مقاومت ۹۵٫۸۷ به پایان رسیده و حرکت نزولی در مرحله تثبیت نهایی برای شکست سطح حمایت ۹۳٫۷۸ قرار دارد.

امروز هر چند آمار اقتصادی خاصی در تقویم آمریکا زمانبندی نشده است اما اخبار و گزارش های مهم این هفته می تواند در صورت اعلام ضعیف برای دلار آمریکا، به امتداد بیشتر کاهش آن بیانجامد و به باور ما سرمایه گذاران به موضوعات فاندامنتال و کاهش گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره بانک فدرال در ماه ژوئن بازگشته اند و در نتیجه، اعلام آمارهای منفی اقتصادی در ایالات متحده موجب کاهش بیشتر شاخص جهانی دلار آمریکا به پایین ترین سطوح سال جاری می شود که در چارت پایین مشاهده می فرمایید.

نمودار روند تغیرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

ایندکس دلار آمریکا