تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

امروز در زوج ارز یورو – دلار آمریکا تلاش قیمت برای عبور از سطح حمایت ۱٫۱۲۸۰ تاییدی از ادامه حرکت کاهشی آن از سطح ۱٫۱۴۱۵ است و در صورت شکسته شدن این سطح، احتمال ادامه حرکت نزولی به سوی سطوح ۱٫۱۲۵۰ و ۱٫۱۲۲۰ و پس از آن سطح ۱٫۱۲۰۸ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه) بیش از پیش قوت خواهد گرفت. برای امروز مقاومتها به ترتیب بر روی سطوح ۱٫۱۳۳۶ ، ۱٫۱۳۸۵ و ۱٫۱۴۱۵ قرار دارند.

در حال حاضر بازارهای ارز عمدتا به خاطر نگرانی های در حال افزایش از سلامت اقتصاد جهانی که تمایلات برای خرید دارایی های پرریسک تر را کاهش داده است باعث تقویت ارزش ین ژاپن و دلار آمریکا در برابر یورو شده است و تضعیف ارزش یورو بیشتر به خاطر تورم پایین منطقه اتحادیه اروپا و نرخ بهره منفی بانک مرکزی اروپا بوده است.

در زوج ارز یورو – دلار آمریکا همانطور که روز گذشته بدان اشاره کردیم قیمت آن قادر به تثبیت در بالای سطح مقاومت ۱٫۱۴۱۵ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱٫۱۶۱۶ به ۱٫۱۰۹۸) نشد و هم اکنون به سوی پایین ترین نرخهای ۶ ژوئن و سطح ۱٫۱۳۱۵ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه) کاهش یافته است و برای امروز با سطح حمایت مهم در منطقه ۱٫۱۲۸۵ و ۱٫۱۲۸۰ روبرو است.

شکسته شدن قیمت در پایین این سطوح می تواند به کاهش قیمت یورو تا سطوح ۱٫۱۲۷۷ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۱٫۱۱۳۷ به ۱٫۱۴۱۶) و ۱٫۱۲۵۷ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۱٫۱۰۹۸ به ۱٫۱۴۱۶) بیانجامد. سایر سطوح حمایت بر روی نرخهای ۱٫۱۲۵۰ (پایین ترین سطح ۳ ژوئن و خط میانگین متحرک ۲۱ روزه) و پس از آن سطح ۱٫۱۲۲۰ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱٫۱۰۹۸ به ۱٫۱۴۱۶) و ۱٫۱۲۰۸ قرار گرفته اند.

در سایر تحولات ارزش دلار نیوزلند نیز پس از آنکه بانک مرکزی این کشور نرخ بهره را در عدد %۲٫۲۵ تثبیت کرد با افزایش روبرو شد. قبلا برخی از کارشناسان انتظار کاهش نرخ بهره نیوزلند را داشتند که با انتشار عدم تغییر نرخ بهره، ارزش دلار نیوزلند در هفته جاری به میزان %۲ با افزایش روبرو شد.

در خبری دیگر بسیاری از جمله جورج سوروس (معامله گر میلیاردر بازارهای مالی) اعتقاد دارند چین با یک سری درگیری های داخلی با رهبران سیاسی خود مواجه است و این موضوع به مرور زمان در سالهای آینده توانایی چین برای مقابل با مسایل مالی را دچار مشکل خواهد کرد و به خاطر مشکلات اقتصادی، سیاسی در چین و اروپا، بازارهای سهام نزولی هستند. امروز اخبار منتشر شده نشان می دهد که جورج سوروس اقدام به فروش سهام و در عوض خرید طلا و سهام شرکتهای معدن طلا کرده است و به نظر می رسد که این عده درست می اندیشند.

در بازار فلزات نیز گزارش تحلیلی که روز گذشته بدان اشاره کردیم هنوز مورد توجه است و برای قیمت جهانی اونس نقره در طی ۲ الی ۴ هفته آینده پیش بینی می کنیم قیمت آن با توجه به شکست سطح مقاومت ۱۶٫۱۱ تا محدوده ۱۸٫۱۲ و ۱۸٫۸۴ افزایش یابد که این حرکت صعودی را بررسی سطوح فیبوناچی در نمودار پایین نشان داده است.

همانطور که در نمودار مشخص است این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۷ درصدی از موج کاهشی ۴۹٫۵۱ (بالاترین سطح آوریل ۲۰۱۱) به ۱۳٫۶۰ (پایین ترین سطح دسامبر ۲۰۱۵) قرار داشت که با قدرت شکسته شد. سطح مقاومت بعدی بر روی سطح ۱۸٫۱۲ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی ۸٫۴۲ – پایین ترین سطح اکتبر ۲۰۰۸ به ۴۹٫۵۱) قرار دارد.

از منظر تحلیل تکنیکال در نمودار پایین محدوده حمایت ۱۴٫۳۸ تا ۱۴٫۰۱ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی و ۸۶٫۴ درصدی) منجر به تشکیل حرکت افزایشی فعلی شده است. این سطح حمایت ۱۴٫۰۱ به همراه سطح حمایت دیگر یعنی سطح ۱۴٫۳۸ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی بلند مدت ۳٫۵۳ – پایین ترین سطح ۱۹۹۳- به ۴۹٫۵۱) که مماس با خط روند افزایشی رسم شده است مانع از کاهش بیشتر قیمت اونس نقره در طی چند ماهه گذشته گردیده است.

هر چند در چشم انداز تکنیکال نقره هنوز زود که بگویم حرکت نزولی از سطح ۴۹٫۵۱ کاملا تکمیل شده است اما حداقل احتمال تثبیت قیمت اونس نقره بالای این سطوح حمایت یا احتمال تشکیل یک حرکت اصلاحی و افزایشی به سوی سطح ۱۸٫۱۲ وجود دارد که در نمودار پایین مشاهده می فرمایید.

ذکر این نکته ضروری است که در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۱۸٫۱۲ با قدرت شکسته شود احتمال افزایش قیمت به سطح ۱۸٫۸۴ وجود دارد که این سطح در چارت پایین محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی از موج نزولی ۴۹٫۵۱ می باشد.

از این رو بازار به حرکت تکنیکی خود ادامه می دهد و همچنان با پتانسیل بالا در انتظار افزایش قیمت اونس نقره به سطوح مقاومت مشخص شده در نمودار پایین باقی مانده است. امری که در صورت تحقق، می تواند به انجام حرکت افزایشی اونس نقره برای رسیدن به محدوده های قیمت ۱۸٫۱۲ و ۱۸٫۸۴ کمک کند که در چارت زیر به وضوح مشاهده می فرمایید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه قیمت جهانی اونس نقره

اونس نقره