تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

برای قیمت نفت خام سبک آمریکا براساس آنچه که روز گذشته بدان اشاره کردیم بعد از یک حرکت اصلاحی کوتاه پیش بینی می کنیم قیمت آن به روند افزایشی خود ادامه دهد و اگر به همین صورت در بالای سطح حمایت ۴۷٫۲۶ دلار/بشکه تثبیت شود و سطوح مقاومت ۵۲٫۲۵ و ۵۳٫۱۱ و پس از آن ۵۳٫۷۵ و ۵۴٫۴۱ با قدرت شکسته شوند در میان مدت از منظر تحلیل تکنیکال و بررسی سطوح فیبوناچی سیگنال خرید قوی تا سطح ۵۷٫۴۰ صادر خواهد کرد.

همانطور که در چارت پایین مشخص است قیمت نفت توانسته است خط مقاومت فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۴۷٫۲۷ را با قدرت بشکند و هم اکنون می بایست در طی ۲ الی ۴ هفته آینده منتظر افزایش قیمت نفت آمریکا به سوی سطح مقاومت بعدی ۵۷٫۴۰  باشیم.

براساس آنچه که در نمودار زیر مشخص است موج  C  در قالب سه موج  a , b , c تشکیل شده است و موج c  نیز به پنج موج کوچک تر تقسیم شده است که این ساختار بیانگر تکمیل شدن موج نزولی C می باشد.  همچنین در چارت پایین الگوی چکش و دوجی در ماه ژانویه و فوریه که در تایم فریم ماهیانه دیده می شود.

 از سوی دیگر واگرایی افزایشی در اندیکاتور RSI ماهیانه همگی اشاره به کامل شدن موج نزولی C  در هنگام برخورد قیمت نفت به سطح حمایت ۲۷٫۰۷ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) دارد. کندل سفید با سایه پایینی بلند که در نمودار ماهیانه ایجاد شده بیشتر این الگوی دوجی را تایید کرده است. در واقع شمع بزرگ نشان دهنده افزایش فشار خرید و دوجی بعد از آن نشاندهنده پایان یافتن روند نزولی در موج  C است.

از این رو با توجه به این سه کندل استیک در نمودار و الگوی ستاره صبحگاهی که سیگنال روند صعودی را در انتهای روند نزولی اعلام کرده است، برای قیمت نفت آمریکا در طی ۲ الی ۴ هفته آینده مجدد فرصت مناسبی برای ورود به پوزیشن خرید نفت آمریکا با هدف ۵۷٫۴۰ بوجود آورده است. بنابراین ما همچنان روند حرکت قیمت نفت آمریکا را صعودی می دانیم و انتظار می رود این حرکت در کوتاه مدت و میان مدت ادامه داشته باشد.

از نظر تحلیل تکنیکال هر چند در این موج افزایشی احتمال صعود قیمت نفت آمریکا در طی ۲ الی ۴ هفته تا سطح ۵۷٫۴۰ (خط فیبونچی ۵۰ درصدی) وجود دارد اما این هدف کمی دور از ذهن به نظر می رسد و هدف واقع بینانه را می توان سطوح ۵۲٫۲۵ ، ۵۳٫۱۱ ، ۵۳٫۷۵ و ۵۴٫۴۱ (سقف کانال افزایشی نمودار روزانه) با سطوح حمایت ۴۷٫۲۶ و ۴۶٫۳۴ و ۴۵٫۵۲ پیش بینی کرد که سطوح ۴۵٫۵۲ و ۴۴٫۱۲ دلار/بشکه بر روی خطوط میانگین متحرک ۵۵ و ۲۰۰ روزه قرار دارند. حال تا حدی می توان چشم انداز آتی قیمت نفت آمریکا را پیش بینی کرد و این تحولات تکنیکال انتظار برای افزایش قیمت را بیشتر خواهد کرد که در چارت پایین به وضوح مشاهده می فرمایید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن براساس آنچه که روز گذشته بدان اشاره کردیم، پیش بینی می کنیم قیمت آن بعد از یک حرکت اصلاحی کوتاه به سطوح حمایت ۴۹٫۹۶ دلار/بشکه (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه) و ۴۸٫۶۵ (پایین ترین سطح ۱ ژوئن) به ترتیب تا سطوح ۵۳٫۱۴ ، ۵۳٫۲۵ ، ۵۴٫۱۵ افزایش یابد و احتمال اینکه در میان مدت این سطوح مقاومت هم شکسته شوند و تا حدود سطح مقاومت بعدی یعنی سطوح ۵۶٫۰۱ (بالاترین سطح ۴ نوامبر ۲۰۱۵) برسد زیاد است.

از منظر تحلیل تکنیکال همانطور که در نمودار پایین مشخص است سطح مقاومت ۴۸٫۴۰  بر روی خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از موج کاهشی ۱۱۷٫۳۴ (بالاترین سطح اوت ۲۰۱۳) به ۲۷٫۱۰ قرار گرفته بود که با قدرت شکسته شد که این موضوع را تکمیل شدن ساختار امواج این چرخه نزولی هشت ساله قیمت از سطح ۱۴۷٫۵۰ در نمودار شمعی ماهیانه و همچنین واگرایی افزایشی در اندیکاتور RSI در تایم فریم ماهیانه نشان داده است.

از منظر تحلیل تکنیکال بخشی از این چرخه از سطح ۱۱۷٫۳۴ (بالاترین سطح اوت ۲۰۱۳) در قالب پنج موج کوچک تقسیم شده است که نشان می دهد موج بزرگتر آن یعنی موج c به انتهای روند نزولی خود رسیده است.  الگوی چکش و دوجی در ماه ژانویه و فوریه سال جاری که در نمودار ماهیانه مشخص است بیانگر واژگونی روند نزولی قیمت نفت برنت است.

همانطور که می دانیم این چکش نشان از محکم بودن سطح حمایتی ۲۸٫۳۱ دارد یعنی این سطح به قدری محکم بوده که با چکش هم نشکسته است و پس از لمس این سطح حمایت قیمت تغییر مسیر داده و شروع به رشد به بالای سطح ۴۸٫۴۰ کرده است که انتظار داریم در مسیر روند افزایشی به حرکت خود ادامه دهد.

بر اساس قواعد تکنیکال در صورت عبور قیمت از یک مقاومت تا سطح مقاومت بعدی پیشروی خواهد کرد که سطح بعد از ۴۸٫۴۰ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) بر روی سطح ۶۱٫۵۷ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) و  ۶۲٫۲۵ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) از موج افزایشی ۹٫۵۵ (پایین ترین سطح دسامبر ۱۹۹۸) به ۱۴۷٫۵۰ (بالاترین سطح جولای ۲۰۰۸) قرار دارند.

با این حال از نظر تحلیل تکنیکال این هدف ۶۲٫۲۵ کمی دور از ذهن به نظر می رسد و برای ۲ الی ۴ هفته آینده هدف واقع بینانه ما افزایش قیمت نفت برنت به سطوح ۵۴٫۱۵ و ۵۶٫۰۱ خواهد بود که عبور قیمت نفت برنت از سطوح ۵۳٫۱۴ و ۵۳٫۲۶ و ۵۳٫۳۸ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) نقطه مهمی برای ورود خریداران با هدف ۵۴٫۱۵ و ۵۶٫۰۱ محسوب می شود.

لازم به ذکر است قبل از شروع روند افزایشی احتمال استراحت و تجمیع انرژی در نزدیکی محدوده حمایتی ۴۹٫۹۶ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه) و ۴۸٫۶۵ و پس از آن از سرگیری روند افزایشی قیمت نفت برنت به ترتیب تا سطوح ۵۳٫۳۸ ، ۵۴٫۱۵ و ۵۶٫۰۱ وجود دارد که در چارت پایین مشاهده می کنید.

با این توضیح با حرکت اخیر و صعود شدید قیمت نفت برنت از سطح ۲۷٫۱۰ دور جدیدی از روند صعودی برای آن رقم خورده است. همانطور که در چارت پایین مشخص است شکسته شدن سطح مقاومت ۵۳٫۱۴ (بالاترین سطح ۱۱ نوامبر) و ۵۳٫۳۸ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) می تواند به سرعت گرفتن روند صعودی آن کمک بیشتری کند و نیز چنانچه طبق پیش بینی های صورت گرفته این سطوح مقاومت شکسته شود، باید در انتظار یک افزایش جدی برای قیمت نفت برنت تا سطوح ۵۴٫۱۵ و ۵۶٫۰۱ و پس از آن سطوح ۵۹٫۵۹ و ۶۱٫۵۷ دلار/بشکه باشیم که در چارت پایین به وضوح مشاهده می فرمایید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت