تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

در جلسه دیروز بانک مرکزی آمریکا (FOMC) نرخ بهره برای چهارمین ماه متوالی تغییری نکرد اما در بیانیه نیز اشاره بیشتری به کاهش رشد اقتصادی و کندتر شدن سرعت بهبود بازار کار شده بود تا تورم و ۶ نفر هم رای به افزایش یک پله نرخ بهره و ۱۱ نفر هم رای به دو پله افزایش نرخ بهره در سال جاری دادند.

در حالیکه در نشست ماه مارس ۱ نفر رای به یک پله و ۱۶ نفر رای به دو پله افزایش نرخ بهره در سال جاری داده بودند و این چرخشی آشکار در سیاست فدرال رزرو است و براساس انتظارات بازار احتمال افزایش نرخ بهره در چهار جلسه باقی مانده سال جاری کاهش یافت.

چندی بعد از این نشست نیز یلن ریس بانک فدرال در سخنرانی خود این مفاهیم را تکرار کرد و اگر هفته آینده نیز در شهادت خود در جکسون هول شاهد تکرار این سناریو باشیم عدم افزایش نرخ بهره در ماه جولای امری مسلم تلقی می شود. هر چند این خبر در لحظه انتشار باعث کاهش ارزش دلار آمریکا گردید اما یورو تقریبا تمامی آنچه را دیشب در برابر دلار آمریکا بدست آورده بود امروز دوباره از دست داد و به پایین سطح ۱٫۱۲۰۰ کاهش یافت.

با توجه به نگرانی ها از خروج احتمالی انگلیس از اتحادیه اروپا پس از نظر سنجی جدید موسسات افکار سنجی بریتانیا که منجر به کاهش شدید پوند در بازارها شده است، امتداد بیشتر حرکت نزولی یورو نیز می تواند موجب سقوط بیشتر قیمت آن در مقابل دلار آمریکا تا سطح کلیدی ۱٫۱۱۰۰ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) گردد و با عدم توانایی در عبور از سطح مقاومت اصلی ۱٫۱۳۰۰ زمینه سقوط بیشتر یورو را فراهم نماید.

در زوج ارز پوند – دلار آمریکا نتایج نظرسنجی‌های جدیدی که امروز و در کمتر از یک هفته از زمان برگزاری همه‌پرسی ۲۳ ژوئن منتشر شد، مؤید حمایت بیشتر مردم انگلیس از خروج کشورشان از اتحادیه اروپا موسوم به Brexit است و اکنون می توان نتیجه چنین استراتژی هایی را در نمودار پوند در مقابل ارزهای اصلی مخصوصا در مقابل دلار آمریکا و ین ژاپن به عینه مشاهده کرد.

نگاهی به چارتهای بازار نیز موئد این مطلب است و معامله گرانی که پوند را در برابر ارزهای اصلی فروخته اند هم اکنون در سود قابل توجهی هستند و هراس از خروج احتمالی انگلیس از اتحادیه اروپا، کاهش شدید پوند را به همراه داشته است. چنانچه اشاره کردیم، قرار گرفتن قیمت پوند در پایین سطوح مقاومت ۱٫۴۳۲۷ ، ۱٫۴۳۵۱ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه) و ۱٫۴۴۰۸ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه) به معنای شروع حرکت نزولی است.

با شکسته شدن سطح حمایت ۱٫۴۰۰۴ (پایین ترین سطح ۴ آوریل) این حرکت نزولی بیشتر پوند تایید خواهد شد و چنانچه در همه پرسی روز ۲۳ ژوئن مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا رای دهند، این حرکت نزولی بسیار قدرتمند خواهد بود و و در صورت امتداد حرکت نزولی، احتمال فرود پوند تا نرخهای ۱٫۳۹۰۱ (پایین ترین سطح ۱ مارس) و ۱٫۳۸۳۶ وجود دارد.

صبح امروز، بانک مرکزی ژاپن میزان نرخ بهره را بدون تغییر همان رقم منفی %۰٫۱- و ضریب پایه پولی خود را در همان رقم ۸۰ تریلیون ین (معادل ۷۵۳ میلیارد دلار آمریکا) ثابت نگاه داشت و در بیانیه خود برنامه محرک اقتصادی جدیدی را معرفی نکرد که همین امر موجب افزایش شدید ارزش ین ژاپن در بازارها گردید. از سوی دیگر نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه داری آمریکا به کمترین نرخهای خود از سال ۲۰۱۲ به این سو کاهش یافته است که این مساله زوج دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن را در یک روند کاملاً نزولی قرار داده است و به نرخهای پایین ۲ ساله گذشته کاهش یافته است که آغاز یک حرکت نزولی قدرتمند به ترتیب به سوی سطوح ۱۰۳٫۲۴، ۱۰۲٫۷۲ و ۱۰۲٫۰۲ (پایین ترین سطح ۱۱ اوت ۲۰۱۴) خواهد بود.

در بازار فلزات نیز همانطور که قبلا بدان اشاره کردیم برای قیمت جهانی اونس نقره در طی ۲ الی ۴ هفته آینده پیش بینی می کنیم قیمت آن با توجه به شکست سطح مقاومت ۱۶٫۱۱ تا محدوده ۱۸٫۱۲ و ۱۸٫۸۴ افزایش یابد که این حرکت صعودی را بررسی سطوح فیبوناچی در نمودار پایین نشان داده است.

همانطور که در نمودار مشخص است این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۷ درصدی از موج کاهشی ۴۹٫۵۱ (بالاترین سطح آوریل ۲۰۱۱) به ۱۳٫۶۰ (پایین ترین سطح دسامبر ۲۰۱۵) قرار داشت که با قدرت شکسته شد. سطح مقاومت بعدی بر روی سطح ۱۸٫۱۲ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی ۸٫۴۲ – پایین ترین سطح اکتبر ۲۰۰۸ به ۴۹٫۵۱) قرار دارد.

از منظر تحلیل تکنیکال در نمودار پایین محدوده حمایت ۱۴٫۳۸ تا ۱۴٫۰۱ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی و ۸۶٫۴ درصدی) منجر به تشکیل حرکت افزایشی فعلی شده است. این سطح حمایت ۱۴٫۰۱ به همراه سطح حمایت دیگر یعنی سطح ۱۴٫۳۸ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی بلند مدت ۳٫۵۳ – پایین ترین سطح ۱۹۹۳- به ۴۹٫۵۱) که مماس با خط روند افزایشی رسم شده است مانع از کاهش بیشتر قیمت اونس نقره در طی چند ماهه گذشته گردیده است.

هر چند در چشم انداز تکنیکال نقره هنوز زود که بگویم حرکت نزولی از سطح ۴۹٫۵۱ کاملا تکمیل شده است اما حداقل احتمال تثبیت قیمت اونس نقره بالای این سطوح حمایت یا احتمال تشکیل یک حرکت اصلاحی و افزایشی به سوی سطح ۱۸٫۱۲ وجود دارد که در نمودار پایین مشاهده می فرمایید.

ذکر این نکته ضروری است که در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۱۸٫۱۲ با قدرت شکسته شود احتمال افزایش قیمت به سطح ۱۸٫۸۴ وجود دارد که این سطح در چارت پایین محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی از موج نزولی ۴۹٫۵۱ می باشد.

از این رو بازار به حرکت تکنیکی خود ادامه می دهد و همچنان با پتانسیل بالا در انتظار افزایش قیمت اونس نقره به سطوح مقاومت مشخص شده در نمودار پایین باقی مانده است. امری که در صورت تحقق، می تواند به انجام حرکت افزایشی اونس نقره برای رسیدن به محدوده های قیمت ۱۸٫۱۲ و ۱۸٫۸۴ کمک کند که در چارت زیر به وضوح مشاهده می فرمایید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه قیمت جهانی اونس نقره

اونس نقره