تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس ، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند، پیش بینی می کنیم قیمت آن در هفته جاری مدتی را در بالای سطح حمایت ۹۳٫۴۶ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) سپری کند و احتمال برگشت و چنانچه این سطح حمایت حفظ شود، اصلاح قیمت آن به سوی منطقه ۹۳٫۹۴ و ۹۴٫۳۵ وجود دارد.

از دیدگاه تحلیل تکنیکال همانطور که در چارت پایین مشخص است این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی ۹۱٫۹۱ (پایین ترین سطح ۳ مه ۲۰۱۶) به ۹۵٫۹۶ (بالاترین سطح ۳۰ مه) تشکیل شده است. در چارت زیر کاملا به وضوح مشخص است که این سطح حمایت قبلا در روز ۹ ژوئن باعث حرکت افزایشی شارپی به سوی سطح ۹۵٫۳۱ شده بود.

از این رو احتمال تشکیل یک حرکت برگشتی دیگر به سوی سطح ۹۳٫۹۴ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) یا ۹۴٫۳۵ وجود دارد که این سطح ۹۴٫۳۵ بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی c قرار گرفته است. در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۹۳٫۴۶ با قدرت شکسته شود تنها موجب کاهش به سوی سطوح حمایت ۹۳٫۳۸ و ۹۳٫۱۲ (خطوط فیبوناچی ۷۶٫۴ و ۸۶٫۴ درصدی) می شود یا در صورتیکه ریزش آن شدید تر باشد منجر به کاهش تا سطح ۹۲٫۸۷ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از موج نزولی c) می گردد.

در سایر تحولات امروز آغاز حرکت بازار در هفته جدید با انتشار سه نظر سنجی جدید از همه پرسی انگلیس و خبر پیشی گرفتن حامیان بقای انگلیس در اتحادیه اروپا نسبت به مخالفان به افزایش شدید ارزش پوند در بازارها انجامیده است و در این هیاهو، جفت ارز پوند – دلار آمریکا بود که پیروزمندانه در بازار آسیا و اروپا تقویت شد و امروز توانست در بازار اروپا از سطح مقاومت ۱٫۴۶۰۰ با قدرت عبور کند و هم اکنون در صعودی دیگر در تلاش است تا از سد مقاومت مهم و کلیدی ۱٫۴۶۸۶ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) عبور کند. رالی امروز پوند قوی ترین صعود روزانه پوند در بیش از هفت ساله گذشته بوده است.

در این میان، آنچه برای معامله گران اهمیت دارد، توجه به نظرسنجی موسسات افکارسنجی بریتانیا در مورد همه پرسی روز پنجشنبه و واکنش بازار در برابر اینگونه اتفاقات است که برای امروز در اولین واکنش تقویت سریع پوند را تا بدین جای کار به همراه داشته است بطوریکه امروز ارزش پوند با گپ افزایشی قابل توجهی در مقابل ارزهای اصلی بازار باز شد.

از آنجاییکه قیمت پوند در تلاش برای شکست سطح مقاومت ۱٫۴۶۸۶ است، احتمال تقویت بیشتر بعید نیست و شکسته شدن این سطح مقاومت هدف ۱٫۴۷۰۰ و در ادامه سطوح ۱٫۴۷۲۵ ، ۱٫۴۷۴۰ (بالاترین سطوح ۲۶ و ۳۱ مه) و ۱٫۴۷۷۰ (بالاترین سطح ۳ مه) و پس از آن سطح ۱٫۴۸۰۶ (پایین ترین سطح ۲۲ دسامبر ۲۰۱۵) را نمایان خواهد ساخت.

واکنش یورو در مقابل دلار آمریکا نیز کاملا مطابق انتظارات بود و توانست به بالای خطوط میانگین متحرک ۱۰ و ۵۵ روزه افزایش یابد و خبر پیشی گرفتن حامیان بقای انگلیس در اتحادیه اروپا و کاهش نگرانی ها از خروج احتمالی انگلیس از اتحادیه اروپا موجب تقویت همزمان پوند و یورو در مقابل دلار آمریکا شده است.

برای امروز شکسته شدن سطح مقاومت ۱٫۱۳۸۰ فرصتهای مناسبی برای ورود مجدد خریداران یورو در مقابل دلار آمریکا با هدف ۱٫۱۴۰۰ و پس از آن هدفهای  ۱٫۱۴۱۵ و ۱٫۱۴۲۰ و ۱٫۱۴۵۰ ایجاد می کند که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی بالاترین سطح ۹ ژوئن، بالاترین سطح ۱۱ مه و خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱٫۱۶۱۶ به ۱٫۱۰۹۷ قرار دارند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی قیمت دلار آمریکا

شاخص دلار آمریکا