تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، دلیلی برای تغییر تحلیل روز گذشته وجود ندارد و پیش بینی می کنیم قیمت آن در هفته جاری مدتی را در بالای سطح حمایت ۹۳٫۴۶ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) سپری کند و احتمال برگشت و چنانچه این سطح حمایت حفظ شود، اصلاح قیمت آن به سوی منطقه ۹۳٫۹۴ و ۹۴٫۳۵ وجود دارد اما اگر سطح حمایت ۹۳٫۴۶ شکسته شود منجر به کاهش تا سطوح ۹۳٫۳۸ ، ۹۳٫۱۲ و ۹۲٫۸۷ می شود.

از دیدگاه تحلیل تکنیکال همانطور که در چارت پایین مشخص است این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی ۹۱٫۹۱ (پایین ترین سطح ۳ مه ۲۰۱۶) به ۹۵٫۹۶ (بالاترین سطح ۳۰ مه) تشکیل شده است. در چارت زیر کاملا به وضوح مشخص است که این سطح حمایت قبلا در روز ۹ ژوئن باعث حرکت افزایشی شارپی به سوی سطح ۹۵٫۳۱ شده بود.

از این رو احتمال تشکیل یک حرکت برگشتی دیگر به سوی سطح ۹۳٫۹۴ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) یا ۹۴٫۳۵ وجود دارد که این سطح ۹۴٫۳۵ بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی c قرار گرفته است. در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۹۳٫۴۶ با قدرت شکسته شود تنها موجب کاهش به سوی سطوح حمایت ۹۳٫۳۸ و ۹۳٫۱۲ (خطوط فیبوناچی ۷۶٫۴ و ۸۶٫۴ درصدی) می شود یا در صورتیکه ریزش آن شدید تر باشد منجر به کاهش تا سطح ۹۲٫۸۷ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از موج نزولی c) می گردد.

در سایر تحولات همانطور که روز گذشته بدان اشاره کردیم آغاز حرکت بازار در هفته جدید با انتشار نظر سنجی جدید از همه پرسی انگلیس و خبر پیشی گرفتن حامیان بقای انگلیس در اتحادیه اروپا نسبت به مخالفان به افزایش شدید ارزش پوند در بازارها انجامیده است و در این هیاهو، جفت ارز پوند – دلار آمریکا بود که پیروزمندانه در بازارها تقویت شد و توانست در بازار اروپا از سطح مقاومت ۱٫۴۶۸۳ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) با قدرت عبور کند و هم اکنون در صعودی دیگر در تلاش است تا از سد منطقه مقاومت ۱٫۴۷۸۰ و ۱٫۴۸۰۰ عبور کند. رالی روز گذشته پوند قوی ترین صعود روزانه پوند در هشت ساله گذشته بوده است.

در این میان، آنچه برای معامله گران اهمیت دارد، توجه به نظرسنجی موسسات افکارسنجی بریتانیا در مورد همه پرسی روز پنجشنبه و واکنش بازار در برابر اینگونه اتفاقات است که برای در اولین واکنش تقویت سریع پوند را تا بدین جای کار به همراه داشته است بطوریکه امروز ارزش پوند در مقابل ارزهای اصلی بازار دوباره با افزایش روبرو شد.

از آنجاییکه قیمت پوند در تلاش برای تثبیت بالای سطح مهم ۱٫۴۶۸۳ است، احتمال تقویت بیشتر بعید نیست و شکسته شدن سطح مقاومت ۱٫۴۷۸۰ هدف ۱٫۴۸۰۶ (پایین ترین سطح ۲۲ دسامبر ۲۰۱۵) و پس از آن سطوح ۱٫۴۸۱۶ ، ۱٫۴۸۱۸ ، ۱٫۴۸۵۰ و ۱٫۴۸۶۵ را نمایان خواهد ساخت.

واکنش یورو در مقابل دلار آمریکا نیز کاملا مطابق انتظارات بود و توانست به بالای خطوط میانگین متحرک ۱۰ و ۵۵ روزه افزایش یابد و خبر پیشی گرفتن حامیان بقای انگلیس در اتحادیه اروپا و کاهش نگرانی ها از خروج احتمالی انگلیس از اتحادیه اروپا موجب تقویت همزمان پوند و یورو در مقابل دلار آمریکا شده است و هم اکنون قیمت یورو در مقابل دلار آمریکا بالای سطح حمایت ۱٫۱۲۴۶ و ۱٫۱۲۲۷ تثبیت شده است.

برای این هفته شکسته شدن سطح مقاومت ۱٫۱۳۵۰ فرصتهای مناسبی برای ورود مجدد خریداران یورو در مقابل دلار آمریکا با هدف ۱٫۱۳۸۰ ، ۱٫۱۳۸۵ ، ۱٫۱۴۰۰ و پس از آن تارگتهای ۱٫۱۴۱۵ و ۱٫۱۴۲۰ و ۱٫۱۴۵۰ ایجاد می کند که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی بالاترین سطح ۹ ژوئن، بالاترین سطح ۱۱ مه و خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱٫۱۶۱۶ به ۱٫۱۰۹۷ قرار دارند.

لازم به ذکر است که امروز امروز ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران، خانم یلن، رئیس بانک فدرال ایالات متحده آمریکا در برابر کمیته بانکداران سنای این کشور حضور خواهد یافت و گزارش نیم سال اول در خصوص وضعیت اقتصادی را ارایه خواهد داد. از این رو برای امروز گزارش یلن جهت حرکت امروز بازار را تا حد زیادی مشخص خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی قیمت دلار آمریکا

شاخص دلار آمریکا