تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می کنیم پس از اعلام نتیجه نهایی همه پرسی انگلیس و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به سوی سطح ۱۳۵۸ افزایش یابد و هر چند پس از لمس این سطح مقداری بدلیل تقویت شدید ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی به سوی سطح ۱۳۰۶ اصلاح کرد اما هم اکنون در بالای سطح ۱۳۰۰ نوسان است و با سطوح حمایت ۱۳۰۰ و ۱۲۹۶ روبرو شده است و با توجه به شرایط نامطمئن انگلستان، قیمت اونس طلا در مسیر افزایشی به ترتیب به سوی سطوح ۱۳۵۸ ، ۱۳۶۷ ، ۱۳۷۹ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) و ۱۳۸۸ (بالاترین سطح ۱۷ مارس ۲۰۱۴) قرار گرفته است.

در حال حاضر قیمت اونس طلا پس از اعلام خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و استعفای نخست وزیر این کشور به بالاترین سطوح ۲ ساله گذشته صعود کرده است. با انتشار این خبر به دلیل استمرار جریان ریسک گریزی و نیز بازگشت معامله گران به سمت دارایی های مطمئن، قیمت اونس طلا به شدت تقویت شده است و به باور ما پس از اعلام خبر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موج جدید ریسک گریزی در بازار بوجود آمده است.

همزمان با افزایش قیمت اونس طلا، ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی قوی ترین افزایش روزانه خود را از سال ۱۹۷۸ به این سو تجربه کرد. خروج انگلستان از اتحادیه اروپا ، احتمال کاهش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا برای جلوگیری از هر گونه رکود ناشی از تحولات اقتصاد جهانی را بیشتر کرده است. چنین وضعیتی موجب شد تا قیمت اونس طلا پس از پیروزی حامیان خروج انگلیس از اروپا (%۵۲ رای به خروج و %۴۸ رای به ماندن)  امروز به میزان %۸  افزایش یابد و بیشترین رشد روزانه از سال ۲۰۰۸ به این سو را تجربه کرد.

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و کمرنگ شدن انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره آمریکا و حتی گمانه زنی ها از کاهش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا از جمله دلایل افزایش تقاضا برای خرید طلا و صعود به بالاترین نرخهای ۲ ساله گذشته است. آمار موجودی کل ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) بدون تغییر ۹۱۵٫۹۰ تن اعلام شد که بالاترین ذخایر طلا صندوق اسپایدر از ماه سپتامبر ۲۰۱۳ به این سو محسوب می شود و با توجه به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در روزهای آتی احتمال افزایش بیشتر موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر وجود دارد. شرکت SPDR GLD Trust یکی از بزرگترین صندوق های سرمایه گذاری خرید طلا است که قبل از نتایج همه پرسی انگلیس شروع به خرید طلا کرده بود.

لازم به ذکر است امروز در بازار آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران آمار سفارشات خالص کالاهای بادوام آمریکا (پیش بینی بازار %۰٫۲ ، رقم قبلی %۰٫۵) ، آمار سفارشات کالاهای بادوام آمریکا (پیش بینی بازار %۰٫۵- ، رقم قبلی %۳٫۴) و در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران آمار بازبینی تمایلات مصرف کنندگان آمریکا در تقویم اقتصادی روز دیده می شوند.

با این حال عمده توجه معامله گران به تحولات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا معطوف خواهد بود که نقش مهمی در تعیین جهت تمامی بازارها دارد و بطور سنتی، در زمان بحران و شوک به بازارهای مالی هنگامی که سرمایه گذاران متمایل به فروش سهام می شوند و بازارهای این بخش از رونق می افتادند، ارزش دارایی های مطمئن سرمایه گذاری از جمله اوراق قرضه و طلا افزایش می یابد و به عنوان پناهگاه (Safe Haven)  بازار محسوب می شوند و امروز یکی از آن روزها است و فرصتهای خرید اونس طلا در پیش روی معامله گران قرار گرفته است که در نمودار پایین مشاهده می کنید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت جهانی اونس طلا

 اونس طلا