تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

روز آخر هفته با سقوط شاخص های بورس سراسر جهان همراه بود و تقریبا تمامی بورس های معتبر جهان از بورس ژاپن تا انگلستان و آلمان و آمریکا به میزان قابل توجهی سقوط کردند که این مسئله حکایت از عمق نگرانی سرمایه گذاران در سراسر جهان از انتشار خبر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا دارد و اتفاقی که در سه دهه گذشته بی سابقه بود امروز رخ داد.

امروز با خبر خروج انگلستان از اتحادیه اروپا آنچه برای سرنوشت پوند پیش بینی کردیم اتفاق افتاد و معامله گران که نسبت به سقوط پوند آمادگی قبلی را نداشتند و از سوی دیگر طبق نظرسنجی ها انتظار باقی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا را داشتند ناامید از پوند سریعا به فروش پوند اقدام کردند و طلسم آن با فرو ریختن دیواره ۱٫۴۰۰۰ با قدرت تمام در هم شکسته شد و به پایین ترین سطوح سه دهه گذشته خود سقوط کرد.

ریزش امروز پوند می تواند به شکست آن منتهی شود و روند نزولی پوند-دلار با هدف رسیدن به نرخهای ۱٫۲۹۴۸ (پایین ترین سطح ۸ سپتامبر ۱۹۸۵) و ۱٫۲۴۸۰ (پایین ترین سطح ماه مه ۱۹۸۵) و ۱٫۱۷۶۳ (پایین ترین سطح ماه مه ۱۹۸۵) ایجاد گردد. صرف نظر از احتمال حرکت اصلاحی پوند که از سطح ۱٫۳۲۱۹ شاهد بودیم باید منتظر بمانیم تا در آینده نه چندان دور پوند را در قامتی افتاده تر از قبل در مقابل ارزهای اصلی ببینیم.  نگاهی به چارتهای بازار ارز نیز موئد این مطلب است.

پوند هر چند تا شب گذشته پرقدرت ترین ارز بوده اما از امروز صبح با اعلام خروج انگلیس از اتحادیه اروپا معامله گرانی که این ارز را فروختند هم اکنون در سود قابل توجهی هستند. از نظر تحلیل تکنیکال هر چند که وارد منطقه اشباع فروش برای پوند شده ایم اما اصول بنیادی امروز بازار به ما می گوید تا زمانی که نشانه آشکار از بازگشت قیمت و ثبات قیمت پوند ندیده ایم همچنان توصیه معاملاتی ما برای پوند فروش است. تاثیر ریزش امروز پوند را می توان بر اقتصاد جهانی مشاهده کرد که بارزترین آن در قیمت اونس طلا در نمودار پایین نمود پیدا می کند. اما تاثیر همه اینها بر اونس طلا چیست؟

حالت معمول آن است که با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا این مسئله منجر به افزایش اونس طلا می شود و نباید فراموش کرد که در صورت جدی شدن مسئله رکود جهانی در شرایط افزایش بازار سهام بین الملل به سر نخواهیم برد و فرمول فوق که معمولا از آن به عنوان سیستم معاملات انتقالی (Carry trade) یاد می کنند دیگر حاکم نخواهد بود و سراسیمه بدنبال پناهی امن گشتن سناریوی حاکم خواهد شد. از این رو در شرایطی که بورسهای بین المللی سقوط کنند سرمایه گذاران متضرر مایلند تا پول خود را به جایی امن منتقل کنند که یکی از این هدفها اونس طلا خواهد بود و اصطلاحا پناه امن (Safe Haven) بازار خواهد شد.

در پی تضعیف شدید پوند، قیمت اونس طلا تا ۱۳۵۸ تقویت شده است که می توان از هم اکنون عدد ۱۳۸۰ و ۱۴۰۰ را برای آن دید و حقیقت این است که علت عمده این جهش اونس طلا را باید در مسئله خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و عواقب آن بر اقتصاد جهانی دید.  این خبر عامل اصلی نزول جدی یورو در برابر آمریکا نیز بوده است به طوریکه امروز ارزش یورو به پایین سطح ۱٫۱۰۹۷ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) رسید و به نظر می رسد تا زمانیکه قیمت آن پایین سطوح ۱٫۱۲۰۰ و ۱٫۱۲۳۰ قرار دارد، این روند نزولی همچنان ادامه داشته باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا